Redline Water Wetter
Geplaatst: do mei 05, 2011 16:03
Met mijn autocrossende collega's had ik een discussie over koelwater. Nou is algemeen bekend dat gewoon water de beste koelende eigenschappen heeft, maar het nogal corrosief is. In de autocross mag zelfs geen koelvloeistof gebruikt worden, alleen water met eventueel een toevoeging. Nu bestaat er een toevoeging genaamd Water Wetter die ervoor zorgt dat er geen luchtbelletjes ontstaan aan de wanden van het koelsysteem. Hierdoor wordt het koelend vermogen van het systeem nog verder vergroot.
Een praktijktest van een Engelsman op zijn MGA laat het volgende zien:
50/50 glycol water 228 degrees F (108°C)
50/50 + water wetter 220 (104,4°C)
water only 220 (104,4°C)
water + water wetter 202 (94,4°C)
Ten opzichte van een normaal koelvloeistofmengsel dus een daling van 12,5% in temperatuur bij het gebruik van gedistilleerd water met Water Wetter!
Het onderstaande 'Wow Mike! Moet je kaiken... Is het niet ongeloooflaik???' filmpje laat mooi zien wat het spul precies doet:
Test op een Mazda Miata
Nu zijn er echter boze tongen die beweren dat er een chemische reactie ontstaat en Water Wetter zorgt voor een soort slijmachtig residu in je koelsysteem. Voor de meeste circuit- en cross-auto's niet zo'n probleem, aangezien de motor er vaak toch meerdere keren per seizoen uitgaat, maar voor straatgebruik iets minder ideaal. (al is het drainen en spoelen van het koelsysteem een vrij eenvoudige handeling) En daarbij komt dat de meeste negatieve geluiden komen uit de hoek van de computer nerds waarbij het koelsysteem voor processorkoeling ontzettend weinig volume heeft en overdosering dus nogal snel aan de orde kan zijn. Ik weet dus niet goed wat ik van deze kritiek moet denken.
Maar aangezien het koelsysteem van mijn boxertje vrij krap bemeten is en ik tijdens een 's zomerse file op een Alpenweggetje de motortemperatuur al snel zie stijgen en de fan overuren hoor maken vroeg ik me af of dit spulletje een aanrader zou zijn voor mijn straatauto. Water Wetter heeft anti-corrosieve eigenschappen, dus in theorie mag het gedistilleerde water geen gevaar vormen.
Wie heeft er voor bijvoorbeeld zijn circuitauto al eens Water Wetter gebruikt en wat zijn de praktische ondervindingen? Geeft het inderdaad een hoop gelei in het koelsysteem? Houdt het de motor een stuk koeler? Mocht iemand er ervaring mee hebben of er iets zinnigs over kunnen zeggen, dan ben ik één en al oor...
Een praktijktest van een Engelsman op zijn MGA laat het volgende zien:
50/50 glycol water 228 degrees F (108°C)
50/50 + water wetter 220 (104,4°C)
water only 220 (104,4°C)
water + water wetter 202 (94,4°C)
Ten opzichte van een normaal koelvloeistofmengsel dus een daling van 12,5% in temperatuur bij het gebruik van gedistilleerd water met Water Wetter!
Het onderstaande 'Wow Mike! Moet je kaiken... Is het niet ongeloooflaik???' filmpje laat mooi zien wat het spul precies doet:
Test op een Mazda Miata
Nu zijn er echter boze tongen die beweren dat er een chemische reactie ontstaat en Water Wetter zorgt voor een soort slijmachtig residu in je koelsysteem. Voor de meeste circuit- en cross-auto's niet zo'n probleem, aangezien de motor er vaak toch meerdere keren per seizoen uitgaat, maar voor straatgebruik iets minder ideaal. (al is het drainen en spoelen van het koelsysteem een vrij eenvoudige handeling) En daarbij komt dat de meeste negatieve geluiden komen uit de hoek van de computer nerds waarbij het koelsysteem voor processorkoeling ontzettend weinig volume heeft en overdosering dus nogal snel aan de orde kan zijn. Ik weet dus niet goed wat ik van deze kritiek moet denken.
Maar aangezien het koelsysteem van mijn boxertje vrij krap bemeten is en ik tijdens een 's zomerse file op een Alpenweggetje de motortemperatuur al snel zie stijgen en de fan overuren hoor maken vroeg ik me af of dit spulletje een aanrader zou zijn voor mijn straatauto. Water Wetter heeft anti-corrosieve eigenschappen, dus in theorie mag het gedistilleerde water geen gevaar vormen.
Wie heeft er voor bijvoorbeeld zijn circuitauto al eens Water Wetter gebruikt en wat zijn de praktische ondervindingen? Geeft het inderdaad een hoop gelei in het koelsysteem? Houdt het de motor een stuk koeler? Mocht iemand er ervaring mee hebben of er iets zinnigs over kunnen zeggen, dan ben ik één en al oor...
