Pagina 1 van 1

alfasud versnellingsbak probleem

Geplaatst: do apr 28, 2011 16:34
door Timmerklits
Hallo,

Ik heb hier een alfasud op de brug staan voor koppeling te vervangen.

Nu is echter op de versnellingsbak het scharnierpunt afgebroken/weggeschuurd waar de vork op scharniert voor de koppeling te bedienen.

Heeft iemand toevallig zo een versnellignsbak nog liggen ergens, ik zou willen weten hoe dit juist uitziet, want het ligt ook niet meer in de vbak.
bij 75 en spider zit daar een stalen bolletje ingeschroefd, waarschijnlijk moet dit hier ook zoiets zijn maar ik heb nergens een voorbeeld.

Nieuw is het niet meer te krijgen, ook niet in duitsland ofzo.
Daarom als ik een foto of voorbeeld heb kan ik eventueel zelf zoiets maken.

mvg,

RE: alfasud versnellingsbak probleem

Geplaatst: do apr 28, 2011 18:24
door don515jz
Bij een Alfasud (en ook een 33) is het scharnierpunt een spanstift. Die steekt ongeveer 1 cm uit en daar scharniert de vork op. Meestal slijten die door.
Zoek even op de flens van het motorblok en daar zal je de resten van die pen zien zitten. De resten er uit tikken en de nieuwe erin, klaar.
De maat weet ik niet uit m'n hoofd, maar je kan het gat opmeten.
De kans is groot dat het gat in de vork ook aardig ingesleten is.
Al met al een wankele constructie.

RE: alfasud versnellingsbak probleem

Geplaatst: do apr 28, 2011 21:01
door Timmerklits
Ik heb het nu gezien in de boek, het is gewoon een pen iinderdaad, en een rondell erachter.

Dat kan ik zelf ook wel maken dan, eerst de oude uitboren en nieuwe erin met rondel en het is gefixed.

RE: alfasud versnellingsbak probleem

Geplaatst: do apr 28, 2011 21:41
door sprints
Die spanstiften slijten nog wel eens en daarom zou je bij het delen van de motor/bak die altijd moeten bekijken (net als de diafragmaveer van de koppeling) en zo nodig vervangen.

Verleden jaar heb ik een andere bak gemonteerd in de Sprint en de spanstift gecontroleerd, was al behoorlijk ingesleten. In deze bak (van bouwjaar 1982) was het gat voor de spanstift doorgeboord aan de achterzijde en kon ik met een dunne drevel de stift er gewoon uittikken. De stift was behoorlijk lang en het was mogelijk de stift om te draaien en de voormalige achterkant te gaan gebruiken. Er zit inderdaad een ring waarop de vork afzet.

In geval van nood heb ik nog wel een koppelingsvork liggen die over is.

Succes,

Kees