Bij mijn 156 V6 loopt de temperatuur te hoog op, althans volgens de meter. Deze staat standaard zo op de 90 graden, maar op de snelweg bij 120 loopt die al gauw op naar zo'n 110 graden. Het euvel doet zich alleen voor bij dit warme weer (zeg 25 graden buitentemp), wanneer ik s'ochtends vroeg naar het werk rijd is er geen probleem (bij een buitentemp van 12 graden). Ga ik langzamer rijden (100) dan zakt de temp tot iets boven de 90 graden. Als ik van de snelweg af kom merk ik dat de fans draaien en bij stationair toerental blijft de temp mooi rond de 90.
Twee weken geleden is de radiateur vervangen omdat dit probleem zich toen ook al voor deed bij veel lagere buitentemperaturen. Aanvankelijk leek het probleem hier mee opgelost, maar nu met deze hoge buitentemp is het dus weer terug. De thermostaat is anderhalf jaar geleden vervangen en de slang naar de radiateur wordt warm dus ik denk dat die OK is. Ik verdenk nu de waterpomp, maar heb ook ontdekt dat één van de koelvinnen niet aanslaat als de motor stationair naar de 90 graden loopt. Zou dit de oorzaak van het koelprobleem kunnen zijn? Volgens mij lopen de koelvinnen niet bij een tempo van 120 op de snelweg dus dat lijkt me sterk. Horen allebei de koelvinnen overigens ook tegelijk aan te springen of zijn er twee fases of is de andere bijvoorbeeld voor de airco?
Wie weet raad? Ik wil best de waterpomp vervangen en laat dan ook de distributie doen, maar zou het zonde vinden als dat niet de oorzaak van het probleem blijkt te zijn (distributie is twee jaar geleden gedaan en zit er nu zo'n 35000 km op dus is volgens mij nog niet nodig).