Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

Warm lopen 156 V6

za apr 23, 2011 17:28

Bij mijn 156 V6 loopt de temperatuur te hoog op, althans volgens de meter. Deze staat standaard zo op de 90 graden, maar op de snelweg bij 120 loopt die al gauw op naar zo'n 110 graden. Het euvel doet zich alleen voor bij dit warme weer (zeg 25 graden buitentemp), wanneer ik s'ochtends vroeg naar het werk rijd is er geen probleem (bij een buitentemp van 12 graden). Ga ik langzamer rijden (100) dan zakt de temp tot iets boven de 90 graden. Als ik van de snelweg af kom merk ik dat de fans draaien en bij stationair toerental blijft de temp mooi rond de 90.

Twee weken geleden is de radiateur vervangen omdat dit probleem zich toen ook al voor deed bij veel lagere buitentemperaturen. Aanvankelijk leek het probleem hier mee opgelost, maar nu met deze hoge buitentemp is het dus weer terug. De thermostaat is anderhalf jaar geleden vervangen en de slang naar de radiateur wordt warm dus ik denk dat die OK is. Ik verdenk nu de waterpomp, maar heb ook ontdekt dat één van de koelvinnen niet aanslaat als de motor stationair naar de 90 graden loopt. Zou dit de oorzaak van het koelprobleem kunnen zijn? Volgens mij lopen de koelvinnen niet bij een tempo van 120 op de snelweg dus dat lijkt me sterk. Horen allebei de koelvinnen overigens ook tegelijk aan te springen of zijn er twee fases of is de andere bijvoorbeeld voor de airco?

Wie weet raad? Ik wil best de waterpomp vervangen en laat dan ook de distributie doen, maar zou het zonde vinden als dat niet de oorzaak van het probleem blijkt te zijn (distributie is twee jaar geleden gedaan en zit er nu zo'n 35000 km op dus is volgens mij nog niet nodig).
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Warm lopen 156 V6

za apr 23, 2011 19:47

Heb je airco en werkt die nog?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Warm lopen 156 V6

za apr 23, 2011 21:01

Ja heb airco maar die werkt niet meer. Dus die staat altijd uit....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Warm lopen 156 V6

za apr 23, 2011 23:39

De airco radiateur kan sterk vervuild zijn door vliegjes en zand.
Daardoor heb je te weinig luchtstroming door de motor radiateur.
Het zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn. (ook voor een niet werkende airco)

Waterpomp kan ook maar dat wist je al.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Warm lopen 156 V6

zo apr 24, 2011 20:29

Je komt er heel makkelijk achter of het de waterpomp is. Trek 'em maar eens hard door op de snelweg, als de temperatuur dan meteen flink oploopt weet je het. :wink:
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 12:41

Auto is inmiddels uitgelezen en de temperatuur meter blijkt iig goed te zijn. Laatst toch nog even doorgegast bij een oplopende temperatuur maar lijkt toch niet boven de 110 uit te komen, lampje gaat ook niet aan. Ik vermoed nu toch een niet goede thermostaat die te langzaam of te weinig open gaat. Zal 'm eens uitwisselen voor een nieuw exemplaar, is in ieder geval veel minder werk dan waterpomp vervangen.

Tevens denk ik dat één van de koelvinnen niet aanslaat, ook niet bij ingeschakelde airco. Dat is dus ook nog even een aandachtspuntje....

Dank voor jullie reacties tot zover, ik zal de airco radiateur ook nog even checken. Maakt deze dan deel uit van het motor koelcircuit?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 13:30

110 is echt te veel! Het kan goed zijn dat bij 110 je vloeistof echt kookt en je dus druk bezig bent je motor droog te koken. Omdat de vloeistof niet warmer kan worden dan 110 graden tot het in gas is veranderd bij die druk, zie je de temperatuur niet stijgen. Dat is niet omdat je een evenwicht bereikt, maar omdat de vloeistof eenvoudigweg de opname van meer hitte niet omzet in een temperatuurverhoging, maar in het vormen van stoom.

web

Re: RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 13:35

Nounou, onheilsprofeet.... droogkoken zou je na elke rit aan gezakt peil moeten merken, voorzover de opgelopen druk de overige koelvloeistof er niet meteen uit perst.

Houd ook rekening met een onnauwkeurigheid van de meter. Daarbij, een water/glycol mengsel bij 1 bar overdruk in je koelsysteem, kookt pas ergens rond de 130 graden. Nu kan het lokaal in de motor wel die temperatuur bereiken terwijl het gemiddelde 110 is, maar dat zou je echt aan overkoken/vloeistofverlies merken, en dan loopt de temperatuur van het vloeibaar restant wel degelijk verder op boven de 110.
Dank voor jullie reacties tot zover, ik zal de airco radiateur ook nog even checken. Maakt deze dan deel uit van het motor koelcircuit?
Neen, maar er stroomt wel dezelfde LUCHT doorheen, Als die dus vol zit met vliegjes en andere troep, schermt-ie de radiator af.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 16:47

Nounou, onheilsprofeet.... droogkoken zou je na elke rit aan gezakt peil moeten merken, voorzover de opgelopen druk de overige koelvloeistof er niet meteen uit perst.
"koppakking" staat in de top 10 van de ANWB oorzaken voor aanvragen wegenwachthulp. Wie zegt dat hier het peil niet aan het dalen is? Ik stel ook niet dat dit zeker weten gaande is, maar dat je met 110 graden een behoorlijke kans loopt dat er iets ontzettend stuk gaat.
Houd ook rekening met een onnauwkeurigheid van de meter.
Als die standaard rond de 90 graden blijft staan, zou ik er van uitgaan dat er niet teveel afwijking is.
Daarbij, een water/glycol mengsel bij 1 bar overdruk in je koelsysteem, kookt pas ergens rond de 130 graden. Nu kan het lokaal in de motor wel die temperatuur bereiken terwijl het gemiddelde 110 is, maar dat zou je echt aan overkoken/vloeistofverlies merken, en dan loopt de temperatuur van het vloeibaar restant wel degelijk verder op boven de 110.
Dan ga je er van uit dat er een goed water/glycolmengsel inzit en niet bijna alleen maar (kraan)water. Je gaat er ook van uit dat het overdrukventiel in de dop nog goed is en er nergens een lekje zit.

Aircoradiateur (condensor) goed doorblazen zodat het vuil er uit is zal allicht helpen. Je waterpomp is ook nog steeds verdacht.

Bij de 156V6 weet ik niet of de fans ook nog een hoog/laag stand hebben, maar vaak wordt de 2e stand alleen door de airco/ecu aangestuurd. Als je airco niet aan staat, zou het kunnen dat daardoor maar 1 van de 2 fans aanslaat. Je zou eigenlijk verwachten dat je bij het bereiken van zo'n 100 graden alsnog allebei de fans aan krijgt. Is er iemand die dit met zekerheid kan vertellen? Wellicht dat ze allebei aan horen te slaan en dat er ergens een zekering/relais niet meewerkt?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 17:45

Als die standaard rond de 90 graden blijft staan, zou ik er van uitgaan dat er niet teveel afwijking is.

De afwijking loopt vaak op bij de hogere temperaturen.

Mijn Jtd sensor doet 85 graden op de meter en 87 graden ecu.
Ik heb ook 1 seizoen gereden met een matige radiateur en vervuilde airco radiateur, op hoge snelheid werd het ook 110 graden op de meter.
De Ecu had dan 105 graden. (zowel de nieuwe als de oude sensor)
Het loopt niet zo'n vaart met rond de 100 graden motor temp.

Blaas de hele zooi nu maar eens goed door en ga dan nog maar eens rijden. Onderdelen kopen en wisselen kan altijd nog.
Zo ver ik weet doet de 2e koelvin het alleen met ingeschakelde airco.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 18:06

Bij een 2.5 V6 24V kun je veel gekke dingen doen hoor voodat 'ie stukloopt. Ik ken iemand die een kapotte waterpomp had en desondanks met de caravan erachter vanuit Italië terug naar Nederland is gereden met de temperatuurmeter continu in het rood. Die auto rijdt nog steeds en heeft inmiddels al meer dan 3,5 ton op de klok, het blok is nooit kapot gelopen. :wink:

Mocht het probleem zijn dat de fan niet aanslaat dan moet je maar eens op zoek gaan naar een draadbreuk, dat is vaak de oorzaak.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

web

Re: RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 20:12

Als die standaard rond de 90 graden blijft staan, zou ik er van uitgaan dat er niet teveel afwijking is.
Tsssk, zulke aannames ben ik niet van je gewend. :wink: Je weet toch ook dat Italianen een goede dag, en een van de weinige splinternieuwe thermostaten die daadwerkelijk goed werken, nodig hebben om werkelijk aan 90 graden normale bedrijfstemperatuur te komen? Ergo: ook die aanduiding kan heel goed overdreven zijn.
Dan ga je er van uit dat er een goed water/glycolmengsel inzit en niet bijna alleen maar (kraan)water. Je gaat er ook van uit dat het overdrukventiel in de dop nog goed is en er nergens een lekje zit.
Dat er geen kraanwater in zit, durfde ik enkele weken na de laatste nachtvorst nog wel aan te nemen, maar ik zei het er voor de zekerheid bij. Dat de meeste Alfa drukdoppen van deze leeftijd ook al naar de haaien zijn, was ik inderdaad even vergeten.

(Noot aan mensen die mij niet kennen: dit cynisme is pure praktijkervaring, maar ik blijf toch terugkomen bij die gekke Italianen... ze rijden zo lekker...)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 22:10

Bij een 2.5 V6 24V kun je veel gekke dingen doen hoor voodat 'ie stukloopt. Ik ken iemand die een kapotte waterpomp had en desondanks met de caravan erachter vanuit Italië terug naar Nederland is gereden met de temperatuurmeter continu in het rood. Die auto rijdt nog steeds en heeft inmiddels al meer dan 3,5 ton op de klok, het blok is nooit kapot gelopen. :wink:
Volgens mij staat Alfa Romeo morgen bij jou op de stoep om hun garantieclaims bij jou te onderverzekeren. Mijn Engelse onderdelenleverancier (sloopt uitsluitend alfa's) wist vorige week nog te melden dat de meeste 156 V6en die hij binnen krijgt koppakkingen stuk hebben vanwege oververhitting. Het spreekwoord zegt dat 1 zwaluw nog geen lente maakt, dus ik denk dat jouw verhaal iemand is geweest die erg veel geluk heeft gehad.

Ik durf die 90 graden wel aan te nemen, de kans dat het metertje stug teveel aangeeft net na een nieuwe thermostaat, terwijl ie daarvoor nog een lagere temperatuur aangaf, geeft me wel vertrouwen.

Als je ECU 105 graden geeft en je dash 110 graden, wie zit er dan fout? Was het niet 107 graden, of 108? In dat geval zitten ze allebei met 2-3% afwijking nog prima op schaal. Pak er nog eens een 3e, gecalibreerde meter bij en kijk dan nog eens wat die aangeeft, voordat je er van uit gaat dat je ECU gelijk heeft en je dash niet.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Warm lopen 156 V6

vr apr 29, 2011 22:52

Oke je hebt gelijk, zullen we nu weer proberen om iemand te helpen met zijn koeling probleem?
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Warm lopen 156 V6

za apr 30, 2011 14:30

Bij een 2.5 V6 24V kun je veel gekke dingen doen hoor voodat 'ie stukloopt. Ik ken iemand die een kapotte waterpomp had en desondanks met de caravan erachter vanuit Italië terug naar Nederland is gereden met de temperatuurmeter continu in het rood. Die auto rijdt nog steeds en heeft inmiddels al meer dan 3,5 ton op de klok, het blok is nooit kapot gelopen. :wink:
Volgens mij staat Alfa Romeo morgen bij jou op de stoep om hun garantieclaims bij jou te onderverzekeren. Mijn Engelse onderdelenleverancier (sloopt uitsluitend alfa's) wist vorige week nog te melden dat de meeste 156 V6en die hij binnen krijgt koppakkingen stuk hebben vanwege oververhitting. Het spreekwoord zegt dat 1 zwaluw nog geen lente maakt, dus ik denk dat jouw verhaal iemand is geweest die erg veel geluk heeft gehad.
Goh, dat is vreemd. Ik heb zo'n 5 jaar lang op het 156-forum rond gehangen en nooit ook maar 1 verhaal gelezen van een bezitter van een 2.5 V6 24V met een kapotte koppakking.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Algemene Technische vragen”