Pagina 1 van 2
Plastic vlotter (float)
Geplaatst: zo mar 27, 2011 12:10
door volvop31
Kan ik de koperen vlotter vervangen door een plastic exemplaar in een Weber 45DCOE made in BOLOGNA? Dit voor meer bedrijfszekerheid.
Alvast bedankt!
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: zo mar 27, 2011 12:19
door Zaagauto
Een plastic vlotter is niet per definitie betrouwbaarder dan een koperen.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: zo mar 27, 2011 12:20
door ravado
vast wel. neem anders eens kontakt op met bijvoorbeeld
http://www.bccp.nl/shop2/index1.html
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: zo mar 27, 2011 20:37
door volvop31
Nog bedankt, ik hou jullie op de hoogte.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 08:26
door volvop31
Ik heb van 2 leveranciers bevestiging gekregen dat een plastic vlotter ok is.
Heb nog een vraag maar open hiervoor een nieuwe topic.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 10:04
door Gordon
Volgens mij zou ik liever die koperen vlotter hebben
Al die bio-meuk die ze tegenwoordig in de benzine flikkeren is rampzalig voor alles dat van plastic of rubber is. Om dan juist meer plastic in je brandstofsysteem te introduceren is dus niet echt handig.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 10:13
door Zaagauto
Ik zou het verhaal eerst eens omdraaien...
Wat is het bedrijfszekerheidsprobleem met een koperen vlotter precies?
De enige reden dat er plastieken versies zijn is productiekosten...
Ik snap niet hoe een plastieken zou toevoegen aan de bedrijfszekerheid...
En ja... je kunt er idd een plastieken in hangen...
En ja, natuurlijk zeggen diverse leverancies dat dat OK is... want "niet OK" is "geen omzet"...
Hebben ze ook aangegeven welke plastieken je dan zou moeten gebruiken? Welk volume tov welk gewicht? En welke dan het equivalent is van de huidige koperen?
Je kunt niet zo maar lukraak dat soort zaken uitwisselen zonder gevolgen te creeeren voor het functioneren van je gasfabriek.
Bij Dellorto zijn er voor alleen al de DHLA 4 verschillende versies... Heb het voor Weber niet nagezocht maar dat zal net zoiets zijn.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 12:07
door volvop31
De plastic vlotter worden door meerdere fabrieken gebruikt in nieuwe carb's, dus slecht zal het niet zijn.
Bedrijfszekerheid: de koperen zijn toch erg kwetsbaar en soms moeilijk te herstellen. Ik heb nu het probleem dat er een lekje in zit. Er zit nl benzine in. Het lekje kan ik niet vinden, ook niet bij licht opwarmen of hevig schudden. De benzine blijft er overigens gewoon in zitten.
Kost plastic = +/- kost koperen
De plastieken heb ik nog niet in handen gehad maar ik veronderstel wel dat hij robuuster is.
Ik heb er besteld voor een Italiaanse 45DCOE.
Als ik hetzelfde juiste vlotterniveau aanhoud zie ik geen probleem.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 13:00
door Zaagauto
Een lek kun je vinden door hem onder te dompelen net zoals met een fietsband.
Er zit wel degelijk verschil in gewicht en volume tussen de verschillende vlotters en dat geeft verschillende uitwerkingen... Logisch ook wel... een zwaardere vlotter zal bij hetzelfde volume verder "zinken" en dus harder / langer aan je vlotternaald trekken en daarmee bij dezelfde "droge" afstelling voor een hoger niveau zorgen. Vlotterniveau is een kritisch gegeven bij het goed afstellen van een carb.
Heb niet de exacte gegevens (lees: gewichten en volumes) voor handen van Weber maar bij Dellorto zijn de onderlinge verschillen zo klein als 1,5 gram en daarmee niet uitwisselbaar.
EDIT:
heb het voor de zekerheid nog maar even nagevraagd bij Weber lieden die het veeeeeel beter weten dan ik... en de plastic en koperen versies zijn NIET uitwisselbaar!
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 13:37
door volvop31
Ook bij onderdompeling is er geen, zelfs niet het kleinste, luchtbelletje te zien.
Er zit nog één goede koperen vlotter in, daar meet ik het benzineniveau. Daarna stel ik de 2 plastic vlotters af op hetzelfde niveau.
Ik zal het dus binnenkort in de praktijk ondervinden en hou jullie op de hoogte.
Aangezien we een reis gaan maken van 15000km in soms weinig bewoonde gebieden is voor mij bedrijfszekerheid het allerbelangrijkste.Een defect aan een koperen vlotter zoals ik nu heb wil ik onderweg niet meemaken.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 14:31
door Zaagauto
Uiteraard vast succes bij de rit gewenst.
Trouwens, Old Skool technische zaken zijn in afgelegen gebieden vaak beter te repareren dan nieuwerwetse. Een koperen vlotter is altijd te solderen, ook door een lokale smid. Een plastieken kun je proberen dicht te smelten maar dat is zelden een doorslaand succes.
Desalniettemin, succes!
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 14:49
door volvop31
Hartelijk bedankt voor uw ondersteuning, uw tijd en moeite!
Nog één ding, de goede koperen vlotter neem ik als reserveonderdeel mee! Ondertussen probeer ik de defecte nog te herstellen.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 15:06
door WhizzMan
Als je aan een koperen vlotter gaat solderen, moet je hem daarna wel wegen en het volume gaan meten. Anders wijkt ie natuurlijk af van de fabrieksspecificaties. Je kan dat muggenzifterij vinden, maar dat vind ik niet meer of minder dan roepen dat je kunststof niet kan gebruiken voor uitwisseling met kunststof.
Als je het zelfde brandstofniveau in een vlotterkamer kan afstellen met een koperen of een kunststof vlotter, zal de hoeveelheid brandstof die in de aangezogen luchtstroom komt volgens mij identiek zijn. Dat lijkt me wel de methode om verschillende vlotters alsnog gecalibreerd te krijgen in een carburateur waar de vlotter origineel inet in is geleverd. Toegegeven, je zal de moeite moeten nemen om het feitelijke niveau in de kamer te meten. De hoogte van de drijver op de vlotter ten opzichte van een markeerteken op het carburateurhuis zal hier niet gaan werken.
RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 15:16
door @lfa@lgra
Als je brandstofniveau in je carburateurs maar goed is........of is dat te simpel...

RE: Plastic vlotter (float)
Geplaatst: di mar 29, 2011 16:43
door Zaagauto
Bij noodreparaties gaat het om... noodreparaties!
Beter een gesoldeerde, iets te zware, vlotter dan een lekke als het erom gaat door te kunnen rijden...
"Als het brandstofniveau maar goed is" is zo simpel als het is... Het kan NOG simpeler... "als je maar de juiste hoeveelheid benzine tov van zuurstof naar binnen kiepert".. Al doe je dat met een tuinslang... als het maar de juiste hoeveelheid is
