Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Dorpels vervangen 105

za mar 26, 2011 07:50

Alfadragon:

Berlina dorpels zijn onvindbaar. Maar geen nood, de Giulia dorpel is gelijk op de achterste 10 cm na. Die moet aangepast worden (berlina is langer). Berlina dorpel netjes vervangen is drie dagen werk. 2 weken terug nog een Giulia gedaan.

wat je op de foto ziet van Patrick is de BINNENdorpel. die wil je NIET hoeven vervangen. Is exorbitant lastig omdat daarvan alle maatvoeringen afhankelijk zijn. Daarover zit de middendorpel, dat is een dikke. Zijn als het ware de langsdragers. Deze twee zorgen voor de aanhechting op de A stijl. Daaroverheen komt de buitendorpel, die is idd voor het oog en voor de lijn, maar heeft wel degelijk een dragende functie in het geheel. Deze maakt een doosconstructie en die is veel sterker dan een vlakke plaat.
er zijn afvoergaten tussen binnen en middendorpel en tussen midden en buitendorpel. Die MOETEN erin. Af febriek zitten de puntlassen vrij ver uit elkaar. Cm. of drie. Ik doe om de 1.5 a 2 cm lassen.

Constructie en opbouw voor alle 105 gelijk. Kosten van het plaatwerk is alleszins het probleem niet.
Pak m beet 100,- voor een buitendorpel. Vaak is de middendorpel te herstellen. Die is wel duur. Vb. voor een Spider rond de 170. Er zijn heel veel verschillende kwaliteiten en pasvormen op de markt. Ik koop het beste dat is qua arbeid veel goedkoper omdat je minder bewerking hebt. Scheelt zo 4 of 5 uur per kant.
Bog, PVC zit alleen helaas op de buitenkant, en ze rotten van BINNEN. Spider is helaas niets beter, vaak juist slechter, naarmate de auto jonger is. (qua kwaliteit, niet qua roestschade)Serie 4 is drama qua kwaliteit afwerking lassen enz. Spider heeft de afwatering in de dorpel lopen. Afwateringkanaal slecht, of afvoergaten in dorpel dichtgestuukt = dorpel van binnen rot.....
Er mag heel veel mis zijn met een Bert maar dorpels zijn essentieel en die bepalen de kosten.

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Dorpels vervangen 105

za mar 26, 2011 12:05

@Rik,

Duidelijk antwoord. Wist ik niet. Typisch ook dat type 3 en 4 weinig tot geen aangepaste maatregelen hebben tegen roest, zeker als je bedenkt dat een type 4 nog tot in jaren negentig gemaakt is. Las wel laatst een onderzoek dat een 156 minder roest dan de Duitse competitie (maar daar heeft Block dan weer niets aan)
Bert en Juul

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Dorpels vervangen 105

za mar 26, 2011 14:09

.............Las wel laatst een onderzoek dat een 156 minder roest dan de Duitse competitie (maar daar heeft Block dan weer niets aan)
:blue_lol: =; Daar moet t wel héél slecht mee gesteld zijn, weet niet of je de gemiddelde 156 'bodem' wel eens hebt bekeken ONDER de bitumenlaag?? :?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

RE: Dorpels vervangen 105

zo mar 27, 2011 20:24

Nee en dat ga ik bij die van mij ook niet doen.

Was een duits onderzoekje van TUV of ADAC ofzo. Ga zelf niet onderzoeken als je het niet erg vindt. 8)
Bert en Juul

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: Dorpels vervangen 105

zo mar 27, 2011 22:13

Heel klein beetje off-topic...

Over een Bertje
Ga uit van 4 dagen per kant. Ieder die zegt dat het sneller kan en die het toch beweert 100% goed gedaan te hebben , kletst.
Over een Berlina
Berlina dorpel netjes vervangen is drie dagen werk. 2 weken terug nog een Giulia gedaan.
Waarom is een Berlina makkelijker dan een Bertone? Omdat hij aan de achterzijde niet onder het scherm loopt ofzo?
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Dorpels vervangen 105

di mar 29, 2011 10:41

Ook, maar ook omdat je veel minder werk hebt om de deur er in en er uit te halen en weer pas te hangen op de dorpel. Bertone deur afhangen, dat weet je wel weat een werk dat is, en dat moet je eigenlijk drie keer doen bij een dorpel vervangen bij een Bert.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4316
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Dorpels vervangen 105

wo apr 13, 2011 22:58

even onder het mom van er zijn al zoveel topics...even een fotootje van mijn linker dorpel van vooraf ingekeken...

Afbeelding

jullie mening?

@berlinista..drie dagen werk is dat voor beide of per dorpel?

niet dat ik r ruimte voor heb om het te doen..alvast inschatting...
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

RE: Dorpels vervangen 105

wo apr 13, 2011 23:08

Word je ook niet echt blij van lijkt me. Misschien is met inspuiten van tectyl of ander product het afbraakproces nog wel te vertragen.
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Dorpels vervangen 105

wo apr 13, 2011 23:18

even onder het mom van er zijn al zoveel topics...even een fotootje van mijn linker dorpel van vooraf ingekeken...

Afbeelding

jullie mening?

@berlinista..drie dagen werk is dat voor beide of per dorpel?

niet dat ik r ruimte voor heb om het te doen..alvast inschatting...
Hm, is dit een foto van je berlina dorpel? :shock:
Prettige wedstrijd!

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4316
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Dorpels vervangen 105

do apr 14, 2011 07:06

Yep..dat is mn berlinadorpel....

Aan inspuiten zat ik ook te denken maar dan aan iets van hamerite...
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Dorpels vervangen 105

do apr 14, 2011 07:43

Alfadragon,

Ik had het kunnen weten, dat ze bij Alfalusso nooit die auto voor dat geld aan konden bieden EN hem zogezegd gerestaureerd zouden hebben.
Als je dan nu niet de centen hebt: Achterkant openen,( er zit als het goed is een rubber stop in de wielkast, achterkant dorpel) doorblazen met lucht, heel veel ML dinitrol halen en volpompen die hap. Hammerite heeft weinig zin. Eigenlijk eerst doorblazen, dan Fertan, en dan dinitrol.
Werk is een kleine drie dagen per kant, maar kan wel iets minder maar dan is de kwaliteit ook minder. Wil je niet, kan je straks weer opnieuw!


Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Dorpels vervangen 105

do apr 14, 2011 09:25

als je hier had nagevraagd dan had je dit kunnen weten, deze auto is ooit in Utrecht aangeboden en was slecht, blijkbaar is het normaal om dergelijke autos snel over te blazen en dan voor veel geld te verkopen :roll:
156

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4316
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Dorpels vervangen 105

do apr 14, 2011 09:25

Het is niet eens het geld..alleen het staat niet in de planning dit jaar..wilde r over een paar jaar grondig aanpakken....en tot die tijd technisch in orde maken.dus ik denk dat de dinitrolbehandeling wel de optie is voorlopig..er moet nog meer aangepakt worden aan de bodem..dingen die nu nog niet serieus zijn maar het wel kunnen worden..

Kan wel een project topic beginnen.. :roll:

Verhogen is gelukt..alleen zaten er al ..weet je begin gewoon een project topic..zie jullie on topic wellicht..

Oh kleine noot..ze stond niet als gerestaureerd te koop maar als overgespoten...en dat is ze..en niet meer..ik begrijp zaag wel wat ie wil met onverprutste auto's in de eerste lak..
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4316
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: Dorpels vervangen 105

do apr 14, 2011 10:29

@paliri...idd er staat ook al een topic over deze auto...maar ik heb mn eigen keuze gemaakt het is alleen even minder dan in mn planning..dat is nu eenmaal zo..gedane zaken nemen geen keer..NU vooruit kijken..gaat weer een mooie berlina worden..
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: Dorpels vervangen 105

do apr 14, 2011 11:11

@paliri...idd er staat ook al een topic over deze auto...maar ik heb mn eigen keuze gemaakt het is alleen even minder dan in mn planning..dat is nu eenmaal zo..gedane zaken nemen geen keer..NU vooruit kijken..gaat weer een mooie berlina worden..
ja maar je had voor dat geld ook een goede kunnen hebben...

ik erger me wel eraan dat mensen bij een handelaar de hoofdprijs betalen, en particulier bij een goede auto gaan zeuren over de toch al lagere prijs, maarja dat is niet naar jouw vervelend bedoeld :wink:
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”