Alfadragon:
Berlina dorpels zijn onvindbaar. Maar geen nood, de Giulia dorpel is gelijk op de achterste 10 cm na. Die moet aangepast worden (berlina is langer). Berlina dorpel netjes vervangen is drie dagen werk. 2 weken terug nog een Giulia gedaan.
wat je op de foto ziet van Patrick is de BINNENdorpel. die wil je NIET hoeven vervangen. Is exorbitant lastig omdat daarvan alle maatvoeringen afhankelijk zijn. Daarover zit de middendorpel, dat is een dikke. Zijn als het ware de langsdragers. Deze twee zorgen voor de aanhechting op de A stijl. Daaroverheen komt de buitendorpel, die is idd voor het oog en voor de lijn, maar heeft wel degelijk een dragende functie in het geheel. Deze maakt een doosconstructie en die is veel sterker dan een vlakke plaat.
er zijn afvoergaten tussen binnen en middendorpel en tussen midden en buitendorpel. Die MOETEN erin. Af febriek zitten de puntlassen vrij ver uit elkaar. Cm. of drie. Ik doe om de 1.5 a 2 cm lassen.
Constructie en opbouw voor alle 105 gelijk. Kosten van het plaatwerk is alleszins het probleem niet.
Pak m beet 100,- voor een buitendorpel. Vaak is de middendorpel te herstellen. Die is wel duur. Vb. voor een Spider rond de 170. Er zijn heel veel verschillende kwaliteiten en pasvormen op de markt. Ik koop het beste dat is qua arbeid veel goedkoper omdat je minder bewerking hebt. Scheelt zo 4 of 5 uur per kant.
Bog, PVC zit alleen helaas op de buitenkant, en ze rotten van BINNEN. Spider is helaas niets beter, vaak juist slechter, naarmate de auto jonger is. (qua kwaliteit, niet qua roestschade)Serie 4 is drama qua kwaliteit afwerking lassen enz. Spider heeft de afwatering in de dorpel lopen. Afwateringkanaal slecht, of afvoergaten in dorpel dichtgestuukt = dorpel van binnen rot.....
Er mag heel veel mis zijn met een Bert maar dorpels zijn essentieel en die bepalen de kosten.
Rik