wo mar 02, 2011 08:26
10W40 is eigenlijk altijd half- en 10W60 is altijd volsynthetisch.
De basisolie is bij allebei 10W, maar de kwaliteit van de basisolie bij 10W60 is dus beter, omdat het volsynthetisch is en er dus meer controle is over de specifieke moleculen die er in zitten. Daarom zal deze olie ook betere smerende eigenschappen hebben en langer meegaan dan de halfsynthetische variant. Het nadeel dat je olie veroudert en de dopes minder goed werken heb je zowel bij de 10W40 als bij de 10W60. Die 10W40 gaat ook terug naar 10W30 of zo, dus zeggen dat je daarom de 10W60 sneller zou moeten vervangen dan de 10W40 is wat overdreven. Je zou zelfs kunnen stellen dat je het om deze reden langer kan laten zitten, want pas ergens bij de 10W30 is het kennelijk pas echt noodzakelijk dat je gaat vervangen. Dat verhaal gaat niet op, want olie doet meer dan smeren. Er zitten ook chemicalien in het dope-pakket die zorgen dat je olie niet zuur wordt en dat je geen aanslag in je motor krijgt en dergelijke. Hoe meer tijd je olie er in zit en hoe meer km je rijdt, hoe meer die chemicalieen uitgewerkt raken. Korte stukjes zijn veel erger voor die chemicalien, want ze werken pas bij een graad of 60-70 olietemperatuur goed en je motor vervuilt veel harder tijdens het opwarmen. Dat komt doordat je ECU (of je choke) veel meer benzine bijmengt die (half) onverbrand in je olie komt en natuurlijk omdat je motor nog niet warm is en er daardoor ook al meer gassen langs de zuigers kunnen.
Op dit moment doen dealers vaak 10W60 in de 16V twinsparkblokken, met name de laatste generatie is het af-importeur geadviseerd. Ook wordt 5W40 (dat is ook volsyntheet) gebruikt. Dat laatste is naar mijn mening meer een winterolie voor als het echt koud wordt, maar als je op tijd ververst, kan het prima.
Ik gooi zelf over het algemeen 10W40 halfsyntheet bij de 16V TwinSpark er in. Ik gebruik MPM omdat dat prima olie is (net als Kroon, ook nog niet genoemd) en ik daar een aardige korting op krijg.
Alle olie is gedeeltelijk opgewerkte oude motorolie. Die gaat gewoon weer terug de raffinaderij in met de gemalen dinosaurussen die uit de grond komen. Als basisprodukt is dat een stuk geschikter dan die dinosaurussen, dus ik zou me neit zo druk maken over dat het slechte olie zou zijn om dat argument. Wat wel een punt is, is dat er vaak oudere dope-paketten gebruikt worden bij de voordeel-olie die je bij de supermarkt koopt, of dat de houdbaarheidsdatum al min of meer bereikt is. Door blootstelling aan de buitenlucht en het mengen van de chemicalien in het dope-pakket, is motorolie geen stabiele chemische verbinding en heeft het, net als een pak melk, een beperkte houdbaarheid. Dat zijn voor mij meer redenen om dat soort olie liever niet te gebruiken. Let op de diverse keurmerken zoals "CF" (Amerikaanse kwaliteitsnorm, C en dan een letter, hoe hoger, hoe moderner) of die specifiek voor merken als Volkswagen en Mercedes. Als de viscositeit (ietsWnogiets) klopt en er staan keurmerken op dat het voor moderne volkswagens of mercedessen geschikt is, moet het een kwaliteitsolie zijn.
Als je motor gaat lekken van volsyntheet, zitten er keringen en pakkingen in van voor 1980 of zo. Alles wat rond die tijd geleverd is, was al lang geschikt gemaakt voor synthetische olie. Verder wordt er in halfsyntheet ook een deel volsyntheet gemengd als blokreiniger, dus ook daardoor zal je al lang een lekkende motor hebben. Dit verhaal ging in de jaren 80 op, maar is nu al lang niet relevant meer. De enige uitzondering zijn auto's die al meer dan 30 jaar stilstaan, maar daar gaat het met een 156 niet over....
Vergeet niet een goede kwaliteit filter te plaatsen. Een filter met minder doorstroming zal bij hogere motortoerentallen een overstroomklep open laten gaan. Je olie gaat dan ineens ongefiltert door de motor heen. Je loopt dan ineens het risico dat een stukje metaal ergens meegenomen wordt en ergens naar toe gepompt wordt waar je het niet wilt hebben. Je zal de eerste niet zijn die op zo'n manier z'n blok in de soep ziet gaan.