Pagina 1 van 1

Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:36
door JeeJee
Maandagavond ben ik met mijn 145 1.6 Junior (1999) plots stilgevallen.
Hoewel er niets aan de hand leek, reageerde hij ineens totaal niet meer op het gaspedaal. Binnen enkele meters stond ik stil. De startmotor draait op volle toeren, maar de motor slaat niet meer aan.
Geluk gahad, een passant heeft me naar huis gesleept!

Op het dashboard blijven geen lampjes van de inspuiting of startblokkering branden.
Wel had hij al langer een onregelmatig stationair toerental. De Alfadealer had dit ook al geconstateerd en heeft de gasklepsensor daarvoor aangewezen. Deze heb ik net vervangen (a € 160,00), maar helaas hij loopt nog steeds niet.

En ja, ook de benzinetank zit vol!

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn???

RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:41
door psillen
Brandstofpomp werkt niet?

Lijkt me een kwestie van of geen benzine of geen vonk.

RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:46
door Remco S
Je moet eerst weten of de auto vonk en brandstof heeft.

Het zal heel goed een BDP sensor kunnen zijn omdat de auto ineens stil is gevallen.

Draaid de startmotor sneller dan normaal? Zo ja dan kan het probleem wel eens groter zijn (Denk aan distributie)

RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: do aug 18, 2005 00:00
door JeeJee
Startmotor draait gewoon normaal rond.
De distributieriem is slechts 2.000km en 3 maanden geleden (bij de officiele dealer) vervangen. Bovendien ging het stilvallen zonder bijgeluiden. Gewoon niet meer reageren op het gaspedaal.

De brandstofpomp is ook in mijn gedachte opgekomen. Ik heb het getest door het contact aan te zetten. Ik hoor NIETS zoemen (zoals ik bij andere auto's wel gehoord heb), alleen een paar relais tikken na verloop van enkele seconden.

Is de brandstofpomp te testen?

RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: do aug 18, 2005 00:06
door Remco S
Een brandstofpomp is te testen, je kunt bijvoorbeeld met de multimeter kijken ofdat er spanning op staat, staat er 12V op dan ligt het waarschijnlijk aan de pomp als je hem niet hoord zoemen.

Wat een betere oplossing is, is hem testen met een power probe (die zal niet iedereen hebben) dan kan je dmv ledjes zien of er stroom op komt, en anders kan je hem zelf nog stroom geven.

RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: do aug 18, 2005 09:15
door JeeJee
Een multiemeter heb ik, maar een power probe :?:

Wat me ook is opgevallen;
als ik probeer te starten en laat de sleutel na enkele seconden los, dan vliegen de snelheidsmeter en de toerenteller kort helemaal omhoog (220km/h en 7000rpm)! :shock: :shock:

Wordt langzaam een Alfaspecialist verhaaltje geloof ik???

Gelukkig is het zomer en kan ik heerlijk met de Spider naar mijn werk.
En die heeft niet zoveel elektronica, dat begrijp ik tenminste nog!

Re: RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: za aug 20, 2005 17:54
door Remco S
Een multiemeter heb ik, maar een power probe :?:

Wat me ook is opgevallen;
als ik probeer te starten en laat de sleutel na enkele seconden los, dan vliegen de snelheidsmeter en de toerenteller kort helemaal omhoog (220km/h en 7000rpm)! :shock: :shock:

Wordt langzaam een Alfaspecialist verhaaltje geloof ik???

Gelukkig is het zomer en kan ik heerlijk met de Spider naar mijn werk.
En die heeft niet zoveel elektronica, dat begrijp ik tenminste nog!
Dat verhaal met de kilometerteller en toerenteller kan ik misschien koppellen aan een iets minder wordende accu (lees waarschijnlijk bijna leeg)

RE: Stilgevallen met een 145 1.6 TS Junior

Geplaatst: zo aug 21, 2005 23:33
door JeeJee
Dank voor jullie tips! :thumbs:

ik heb (mede uit tijdsgebrek) de moed opgegeven en mijn 145je ten overstaan van de gehele buurt laten opladen en afvoeren #-o #-o naar de plaatselijke Alfa dealer.

Jullie en mijn vermoeden bleken juist, de brandstofpomp werkte niet. Maar, ze hebben hem even getest en hij bleek in orde te zijn!!! :shock:

Na alle motormanagementonderdelen te hebben gemeten en getest, bleek het brandstofpomprelais erg heet te worden. Deze kon duidelijk zijn spanning niet kwijt. Oorzaak, een draadbreuk in een stukje kabelboom van de zekeringenkast naar een stekker van het motormanagement. Hoe het kan weet ik niet,maar ik heb het weer!!! :schrik:

Een nieuwe kabel, nieuw brandstofpomprelais (voor de zekerheid) en vele honderden Euro's armer doet mijn Alfaatje het weer.

O ja, RemcoS dat van die meters en de accu klopt, de accu is bij dit avontuur ook nog even overleden... :evil:

Ik hoop dat mijn 145je het voorlopig zonder verdere problemen blijft doen en dat ik mijn dealer voorlopig niet hoef te bezoeken! :driving: