jaben
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

TS blok aansluiting Alfetta QO 2.0i (gelukt)

ma feb 21, 2011 17:55

Ik ben al een tijdje bezig met het opbouwen van een Alfetta QO met een TS-blok.

De tijd laat het helaas niet toe om er veel aan te werken. Ooit (!) heb ik een topic daarover gestart. Dus maar even het topic opgezocht http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=17391&start=60
Dan schrik je toch wel even als je ziet hoe lang het project al bezig is :shock:

Maar goed, opgeven doen we niet en afgelopen weekend gelukkig weer wat kunnen doen.

Even een korte update. Eigenlijk licht alle 75 TS techniek nu in de auto. Volledige ophanging, bak, motor, groot gedeelte van het interieur. Stuurkolom van de 75, stuurkolomschakelaars van de 75 overgezet. Accu naar achteren. Eigenlijk al redelijk wat gedaan, maar nog heel veel kleine zaken. Belangrijkste nu is het aan de praat krijgen van de motor.

Het probleem zit hem in de stekker rechtvoor in het motorcompartiment. Dit is eigenlijk de enige stekker van de TS die aangesloten wordt op de kabelboom van de QO.

Afbeelding

Ik heb mij rot gezocht in het schema van de 75 welke stekker dat is, maar kan hem niet vinden.

Afbeelding

Ook de stekker van de QO 2.0i kan ik niet vinden in de schema's.

Afbeelding

Het probleem is dat ik deze stekker op elkaar moet aansluiten. Uiteraard gaat dat niet 1 op 1. Ik heb dus de gegevens nodig van de bekabeling welke kleur wat doet, voor beide auto's.

Ik weet dat het vaker is gedaan, maar ik kan gene topic vinden waar dit beschreven staat.

Wie o wie kan mij helpen?
Laatst gewijzigd door jaben op zo apr 10, 2011 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: TS blok aansluiting Alfetta QO 2.0i

ma feb 21, 2011 18:50

De roze draad van de 75 is in ieder geval de brandstofpomp. En de groen-zwarte was volgens mij de geschakelde + vanaf het contact. als het goed is heb je dan ook nog een witte draad, dat is de toerenteller. Even uit het hoofd is dit, alleen de roze weet ik 100% zeker. :oops:

De stekker van de Alfetta is lastiger, daar weet ik niets van... :wink: Natuurlijk kun je dit redelijk makkelijk nameten. Je begint met te meten hoeveel volt er op de verschillende draden staan, eerst van het contact af, daarna op de accesoire stand en als laatste op contact. Hiermee vind je de geschakelde + vrij makkelijk, die doet het alleen op de contactstand. Als je draden hebt waar iets van 5 volt op komt te staan zijn die meestal voor sensoren.

Vervolgens even weerstand meten tussen de draden waar je geen spanning op gemeten hebt en de massa. Draden die geen weerstand hebben zijn massadraden.

Draden die geen massa maken en waar geen spanning op komt te staan pik ik vervolgens even aan met een losse 12v draad, gewoon om te kijke wat er voor een reactie komt. Het makkelijkste is als je hiervoor iemand hebt die in de auto gaat zitten en het dashboard e.d. in de gaten houdt.

Hiermee moet je hem in iede rgeval aan het lopen kunnen krijgen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

di feb 22, 2011 08:29

Daar kan ik al heel wat mee. Ik ga er mee aan de slag.......zodra er weer tijd is :?

Hopelijk heeft iemand nog info over de Alfetta stekker.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 22, 2011 13:36

Remco had het aardig goed 8)

De stekker is namelijk G133 op pagina 38 in dit schema op de 75-registersite. Ik heb er ook even mijn Duitse Reparaturanleitung bij gepakt omdat daar een compleet overzicht van de Zünd- und Einspritzanlage in staat (die zal ongetwijfeld ook ergens in de on-line manual staan, maar ik was te lui om daar doorheen te scrollen ;) ).

Wat je daar hebt is de 'Motronic' kant van stekker G133, en die heeft voor zover ik kan aflezen in het diagram van de Reparaturanleitung de volgende pinbezetting (ik zet de 'bestemming' van de tegenstekker er bij):

Pin 1: Groen/zwart, komt vanaf het hoofdrelais, de tegenstekker gaat naar de geschakelde plus vanaf het contact.
Pin 2: Bruin/wit, komt vanaf een bobine, de tegenstekker gaat naar de toerenteller.
Pin 3: Grijs/geel, komt vanaf pin 32 van de Motronic, de tegenstekker gaat in de 75 naar de koelfan, in geval van een A/C-installatie. Voor jou dus niet interessant.
Pin 4: Roze/wit, komt vanaf het brandstofpomprelais, de tegenstekker gaat naar de brandstofpompen.
Pin 5: Niet bezet, er kan wel een rood/witte draad aan vast zitten maar die wordt verder niet aangesloten.
Pin 6: Geel/groen, komt vanaf pin 29 van de Motronic, de tegenstekker gaat naar de HVAC-unit in geval van een A/C-installatie. Voor jou dus niet interessant.

Dit alles onder voorbehoud van fouten in het schema, de Reparaturanleitung is niet feilloos!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

jaben
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 23, 2011 11:30

Ik denk dat ik nu alle info heb die ik nodig moet hebben. De handleidingen blijven inderdaad altidj wat vreemd. Uiteindelijk gewoon maar alles testen.

In ieder geval mijn grote dank voor de info. We kunnen weer aan de slag! :thumbs:
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

jaben
Advanced Member
Advanced Member

RE: TS blok aansluiting Alfetta QO 2.0i (Gelukt)

zo apr 10, 2011 20:42

Het duurde even voordat we tijd hadden om bovenstaande uit te voeren.

Dankzij jullie hulp is het gelukt. We hebben dus een verloopstekker gemaakt van de QO naar het TS-blok. Uiteraard bleek er niks te gebeuren toen de stroom erop ging. Bleek dat we de voeding naar de relais waren vergeten aan te sluiten. Nadat we dat hadden opgelost ging de bezindepomp eindelijk lopen.

Snel alles nalopen. Zit alles goed vast, geen losse onderdelen. Geen gereedschap los liggen. Olie en koelvloestof er in: snel wat benzine gehaald en dan...................eindelijk na 4 jaar :oops: was het moment daar om te kijken of we het TS blok aan de praat kregen in de QO

Zie hier: Op de foto klikken voor het filmpje.
Afbeelding

Beetje groot bestand, maar kreeg het zo snel niet kleiner.

Maar goed, blok loopt goed. Op het filmpje een beetje rauw, maar na een paar minuten liep alles lekker en alles werkt!! Voor ons weer een mijlpaal in de lange weg naar een Alfetta TS
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: TS blok aansluiting Alfetta QO 2.0i (gelukt)

ma apr 11, 2011 08:12

Mooi dat het nu voor elkaar is! 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”