Pagina 1 van 2

Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 18:56
door StefQV
Hoi,

Weet er iemand hoeveel druk ik op de bandjes van mijn giulia moet zetten?
Het zijn de standaard banden en velgen.


Thx
Stef

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 19:56
door Alessandro
Dat moet je helemaal zelf weten, maar ik zou zeggen: min. 2.0 bar en max. zo'n 2.8 bar.
Hoe harder hoe strakker, maar ook minder comfi. :wink:

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 20:33
door gtv 105.21
.


ik rij persoon lijk met 2.3 bar.

is voor mij een goed compromie tussen strak en niet kneter hard.







:twisted:

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 21:29
door Woody34
Ik vind het erg afhankelijk van de maten, merk en type band, breedte van de velg en natuurlijk je persoonlijke voorkeur. Zoals Alessandro al zei zou ik ook niet onder de 2.0 gaan. Trial & error.

Re: RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 22:40
door AlfettaOwner
max. zo'n 2.8 bar.
Hoe harder hoe strakker, maar ook minder comfi. :wink:

Voordeel van die hoge bandendruk is dat ie strakjes in het midden is door gesleten en aan de zijkanten nog niet heeft gelopen :blue_lol:

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 22:44
door Steven 33
@ Allesandro:

Als je 2,8 bar op de banden zet, kan dat dan niet gevaarlijk worden met erg warm weer?? Niet dat zoiets ooit in nederland zou gebeuren :wink: , maar stel dat ......rij met mijn 33 gewoon met 2,0....

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 22:57
door Frits
Gewoon gaan uitproberen.

Ik rij nu (voor) met 2.2 bar in de bandjes van m'n 33 1.3 sw. Rijd en :driving: prima. (zonder stuurbekrachtiging!)

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:01
door Steven 33
Nu we het er toch over hebben: Waarom moet mijn reserve band volgens de vraagbaak op 2,3 bar en de rest op 2,0? Is dat puur vanwege het heeeel langzaam leeglopen van de reserveband?

Re: RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:09
door psillen
Nu we het er toch over hebben: Waarom moet mijn reserve band volgens de vraagbaak op 2,3 bar en de rest op 2,0? Is dat puur vanwege het heeeel langzaam leeglopen van de reserveband?
Denk het wel, want bij de meeste mensen -ook bij mij :oops: - wordt dat natuurlijk alléén bij de garage gecontroleerd.

RE: Bandendruk

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:12
door psillen
@Stef,
Bij de Giulia 1600 Super van '71, waarop ik ook de standaard bandenmaat had, deed ik altijd 2,4 Bar. Reden: zie de topic over het "waggelen" van de achterkant.
Maar hou bij een hogere spanning inderdaad in de gaten dat hij in het midden niet te hard gaat slijten. Kan afhankelijk van merk en type zijn.

Re: RE: Bandendruk

Geplaatst: do aug 18, 2005 13:26
door Alessandro
max. zo'n 2.8 bar.
Hoe harder hoe strakker, maar ook minder comfi. :wink:
Voordeel van die hoge bandendruk is dat ie strakjes in het midden is door gesleten en aan de zijkanten nog niet heeft gelopen :blue_lol:
Da's een leuk theoretisch verhaal. Om bolle banden te krijgen -die vervolgens dus 'hol' uitslijten heb je echt wel (veel) meer dan 2.8 bar luchtdruk nodig hoor! :o :wink:

Oh ja, ik ben nog bescheiden met mijn advies voor min. 2.0 bar. Mijn bandenboer adviseerd altijd minimaal 2.5 bar!!! :o
En dat terwijl er soms maar 1.6 ( :shock: ) staat voorgeschreven. Ook bij Alfa's. Belachelijk laag!!! blijven soms rare snuiters, die autofabrikanten. :wink:

Re: RE: Bandendruk

Geplaatst: do aug 18, 2005 13:29
door Alessandro
@ Allesandro:

Als je 2,8 bar op de banden zet, kan dat dan niet gevaarlijk worden met erg warm weer?? Niet dat zoiets ooit in nederland zou gebeuren :wink: , maar stel dat ......rij met mijn 33 gewoon met 2,0....
Nee hoor, een band ploft echt niet bij 3 bar of zo! :o :wink:
Ik heb 2.5 op m'n Alfetta en 2.7 op m'n 75. Lekker strak! 8)

p.s. je banden worden pas gevaarlijk warm als de spanning te laag is!!!!!!!! :shock: :shock: :!: :!:

RE: Bandendruk

Geplaatst: do aug 18, 2005 14:46
door StefQV
Bedankt voor jullie wijze raad!
Ik zal inzake bandendruk de gulden middenweg nemen en beginnen met 2.2 bar.
2.8 bar vind ik precies nogal veel voor zulke banden! :shock:

Grtz
Stef

Re: RE: Bandendruk

Geplaatst: do aug 18, 2005 15:49
door AlfettaOwner
max. zo'n 2.8 bar.
Hoe harder hoe strakker, maar ook minder comfi. :wink:
Voordeel van die hoge bandendruk is dat ie strakjes in het midden is door gesleten en aan de zijkanten nog niet heeft gelopen :blue_lol:
Da's een leuk theoretisch verhaal. Om bolle banden te krijgen -die vervolgens dus 'hol' uitslijten heb je echt wel (veel) meer dan 2.8 bar luchtdruk nodig hoor! :o :wink:

Oh ja, ik ben nog bescheiden met mijn advies voor min. 2.0 bar. Mijn bandenboer adviseerd altijd minimaal 2.5 bar!!! :o
En dat terwijl er soms maar 1.6 ( :shock: ) staat voorgeschreven. Ook bij Alfa's. Belachelijk laag!!! blijven soms rare snuiters, die autofabrikanten. :wink:
Hmm, :? mijn staat niets anders bij dan dat bij een te lage bandenspanning (ca.<2.0) de buitenkanten meer afslijten en bij een te hoge (ca.>2.4) het midden van de band meer afslijt naar verhouding. :!:

Wellicht dat het met de huioige generatie banden allemaal minder nou luistert..........
Heb het overigens nooit uitgeprobeerd, rij zelf met spanningen rond de 2.2 op beide auto's.

RE: Bandendruk

Geplaatst: vr aug 19, 2005 09:22
door Romeo
te lage bandenspanning (ca.<2.0) de buitenkanten meer afslijten en bij een te hoge (ca.>2.4) het midden
Voor een autootje van 700 kg en smalle, hoge banden liggen die waarden anders dan voor een zware wagen met brede, lage banden.

banden moeten wettelijk getest worden tot 10 bar. Dus ploffen doen ze niet door overdruk.

Als houvast kan je de waarde gebruiken die de fabrikant opgeeft en vanaf daar met 0,1 bar verhogen en dan rijden. Als dwarsriggels te stuiterig worden weet je dat je 0,1 of 0,2 omlaag moet. (voor straatgebruik)
Houdt ander de waarden aan die opgegeven worden voor hoge snellheid en zware belading, maar dan achter iets minder (als je niet altijd met de kofferbak vol bagage rijdt tenminste)

Voorwielaangedreven auto´s krijgen vaak een te lage spanning voorgeschreven voor de voorwielen, zodat ze daar minder grip hebben. Fabrikanten hebben namelijk liever wat meer "veilig" onderstuur dan overstuur.
Als je niet zo snel overstuur bent kan je de voorgeschreven waarde gemakkelijk met een paar tienden verhogen.

[/code]