Pagina 1 van 1
155 vraagje
Geplaatst: wo feb 09, 2011 21:57
door Berlina addicted
Kan iemand mij vertellen wat de inhoud van de stuurbekrachtiging is als het systeem helemaal leeg is? Ik denk dat er een leiding gesprongen is. Grote plas vloeistof onder de auto, het tankje is leeg en hij stuurt verschrikkelijk zwaar. Ik heb er nog niet onder gekeken van hoe en waar.
Ehh, zoals het topic al aangeeft gaat het hier om een 155 1.6 16 klepper uit '97.
Mvg. Richard
www.Berlina.nl
RE: 155 vraagje
Geplaatst: wo feb 09, 2011 22:08
door martijnsud
Via Kroon Oil heel handig te achter halen:
Kroon Oil
Martijn
RE: 155 vraagje
Geplaatst: do feb 10, 2011 06:54
door WhizzMan
Er zitten 3 dingen op die "vaak" stuk gaan.
De drukleiding tussen de pomp en het stuurhuis. Meestal lijkt de leiding van buiten droog, maar dat is omdat er nog een extra slang omheen zit. De olie loopt dan onderaan bij het stuurhuis er uit.
De slang tussen het stuurhuis en de koeler. Dit is geen goedkope slang, want het moet ATF-bestendig rubber zijn. Vaak prima te repareren met 2 goede slangklemmen en een buisje als het goedkoop moet.
De koeler. Een metalen buis die onder/achter de radiator geplaatst zit. Deze rotten uiteindelijk door en zijn bij mijn weten niet meer origineel nieuw leverbaar. De kunststof versie voor de 145/146 (of was het nou 156?) is nog wel te koop en zou ook moeten passen.
RE: 155 vraagje
Geplaatst: do feb 10, 2011 10:31
door Berlina addicted
Martijnsud en WhizzMan, dank voor jullie reactie/tips. Ik heb er nog niet echt onder gekeken maar het lek moet zich ergens recht onder de rembooster bevinden want aan die kant zie ik dat het nat is.
Mvg Richard
www.berlina.nl
RE: 155 vraagje
Geplaatst: do feb 10, 2011 19:37
door paul veloce
Ik hoop dat je schoondochter net niet reed..........

Re: RE: 155 vraagje
Geplaatst: do feb 10, 2011 20:51
door Berlina addicted
Ik hoop dat je schoondochter net niet reed..........

Hahaha

Nee, daar had ze beslist een trauma aan overgehouden, deze keer reed zoonlief zelf.
Mvg.Richard
www.berlina.nl
RE: 155 vraagje
Geplaatst: do feb 10, 2011 22:36
door don515jz
Als je nog een tijdje zonder stuurbekrachtiging blijft doorrijden, maak dan de V-snaar van de pomp los want een pomp die zonder olie draait is zo kapot.
En dan wordt de reparatie toch nog duurder dan gedacht.
Re: RE: 155 vraagje
Geplaatst: do feb 10, 2011 23:03
door dibro
Als je nog een tijdje zonder stuurbekrachtiging blijft doorrijden, maak dan de V-snaar van de pomp los want een pomp die zonder olie draait is zo kapot.
En dan wordt de reparatie toch nog duurder dan gedacht.
Met een 155 zonder stuurbekrachtiging rij je geen meter meer dan nodig

RE: 155 vraagje
Geplaatst: vr feb 11, 2011 22:13
door Berlina addicted
De patient staat inmiddels in de garage, het was zoals WhizzMan al gokte de slang tussen het stuurhuis en de koeler die een scheur had. Er valt inderdaad amper mee te sturen zonder bekrachtiger. Was nog even lastig om aan zo'n oliebestendige slang te komen. Automaterialenzaken verkopen dit niet, in iedergeval niet hier in Almere.
Ben uiteindelijk geslaagd in Dronten bij een bedrijf gespecialiseerd in hydrauliek techniek. Heb een meter ATF oliebestendige slang gekocht wat maar een tientje kostte, viel me mee.
Heb de slang met slangklemmen gemonteerd ( het zat origineel ook vast met van die eenmalige slangklemmen).
Morgen het zaakje verder afbouwen, en we kunnen weer sturen.
Mvg. Richard
www.berlina.nl
RE: 155 vraagje
Geplaatst: vr feb 11, 2011 22:32
door Stefan J
Lijkt me stug dat ze dit soort slangen niet verkopen bij Lasaulec in Almere trouwens.
HSD (hydrauliek service Dronten) is inderdaad een bedrijf die dit soort dingen wel allemaal levert, erg goed adres voor de knutselaar en ook niet ernstig duur.
Succes met sleutelen
RE: 155 vraagje
Geplaatst: vr feb 11, 2011 23:12
door dibro
Koperen pijpje van nog geen 10 cm lengte
