De auto:
155 (WB)
BJ 1996
1800 8v
285.xxx Km
Het Probleem
Mist Vermogen
Details
Mijn 155 is plat gezegd een traag hok. Op papier heeft 'ie 133pk maar in de praktijk...
Hij moet gigantisch op zn donder krijgen wil je fatsoenlijk meekomen in het verkeer.
Een voorbeeldje: Bij het oprijden naar de snelweg moet ik boven de 4500rpm blijven wil ik een gewone 105 bijhouden (met een burgerlijk vrouwtje erin)
Dit begint nu echt ergerlijk te worden, vooral omdat de km stand van de motor (285xxx, 1l olie op 1500km) nou niet echt uitnodigt tot afbeulen.
Het punt is voor mij dus aangekomen om er wat aan te doen.
Er zijn een paar symptomen:
-1: Lambda pendelt niet
-2: Bougie opening te ruim
-3: Lage compressie (9bar)
-4: Uitlaat ietwat lek op koppelingstuk.
Nu zijn 1,2 en 4 punten die makkelijk te verhelpen zijn.
Waarom nog niet gedaan? Wel, ik zit in over punt 1.
Bij mijn weten word bij vollast en boven de 4000rpm de lambdawaarde uitgeschakeld omdat het mengsel verrijkt wordt. Klopt dit?
Dit zou dan betekenen dat je duidelijk verschil moet merken tussen deellast en vollast. Klopt dit of maak ik hier een denkfout?
Voor het oliegebruik zou ik graag gaan Flushen (met Forté). In een motorblad van paps stond dat je daarmee ook het olieverbruik terug kan brengen en de compressie verhogen (want betere afdichting). Dit hadden ze proefondervindelijk geconstateerd.
Wat is slim om te doen? Trial and Error, oftewel bovenstaand oplossen en dan verder zien?
Kunnen 1,2,3 en 4 samen voor zo'n vermogens gebrek zorgen of moet ik andere dingen ook verdenken (nokkenasversteller, lmm, ...)?