Pagina 1 van 1
ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: vr dec 24, 2010 09:38
door BugAlfa
Tot m'n verbijstering raakte ik gisteren niet van plaats op aangedrukte bevroren sneeuw, noch in Dynamic, Normal of All-weather met 'n MiTo 105pk MultiAir op 17" (DunFlop) :
de ASR zorgde ervoor dat ik niet boven 2000 rpm geraakte en dus niet met doorslagende wielen in beweging kon komen .
Zigzaggen met het stuur, opschakelen met draaiende wielen tot 4e versnelling toe baatte allemaal niks .
Uiteindelijk ben ik weggeraakt door de koppeling in te drukken en in 1e bij 5000 rpm de koppeling te lossen en zo over 't punt heen te geraken waarna't toerental alweer top 2000rpm gedaald was .
Ik ben met 'n Giulietta (wel op normale 205/55r16 Pirelli P7) huiswaarts gereden, die ging wel door in toeren(maar had het niet nodig) .
Met 'n Giulietta op 18" 225/40 P0Rosso hoor je de ingrepen op de tractie, maar daar kom je nog wel mee van plaats .
Is er eigenlijk een simpele manier om ASR toch volledig uit te schakelen bij MiTo, Giulietta met dNa ? Bij 'n Abarth 500 had ik vorige winter een identiek probleem in Sport of normal stand maakt niet uit .
Wat moet je doen als je op een besneeuwde, beijzelde helling staat en jij geeft gas en de ASR zegt NEE ... ?

RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: vr dec 24, 2010 12:20
door Michel75
Same here op 18" P-zero nero...
In dynamic is het iets beter, maar dan alleen als je heel lomp doet.
De 166 had nog een ASR off knop, die heb ik in de MiTo nog niet gevonden.
Heb in elk geval al een paar keer lopen klooien!
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: vr dec 24, 2010 13:17
door stephen
met de octaaf v/d zaak ook met ASR al vast gestaan bij klant
die kan je gewoon uitzetten, maar was toen al zo glad geworden, dat ik als nog geduwd moest worden
electrisch diff. zou dan toch handig zijn, of zoiets als Q2 diff.
met de 75TS wezen driften op parkeerterrein, en die komt gewoon van zijn plek iedere keer, gisteravond aflopend stukje in woonwijk kostte wat moeite maar kwam wel weg met 2 draaiende achtewielen
nieuw is niet altijd beter blijkbaar, mede door gewichtsverdeling ws.
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: vr dec 24, 2010 13:29
door wim V8
Tis geen autoweer toch?

Gr. Wim.
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: vr dec 24, 2010 13:41
door Michel75
Gaaf, maar niet echt on topic...
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: vr dec 24, 2010 14:05
door Rob GTV6
Heb nergens last van, maarja de MiTo staat gewoon op winterbanden, tis tenslotte winter en geen enkel hulpmiddel is nog aangesproken
groet Rob GTV6.
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: zo dec 26, 2010 22:15
door HAAK28
Het zal er vast uit te programmeren zijn
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: ma dec 27, 2010 13:53
door Tazio Novante
Volgens mij moet je met dit weer ook niet boven de 2000Rpm uitkomen om weg te rijden. Stationair de koppeling op laten komen, desnoods in de 2e versnelling, werkt 9 van de 10 keer het beste. En dan zou je ASR er netjes voor moeten zorgen dat het wiel dat iets te hard draait wordt afgeremd. Zo kom ik met de Berlina altijd prima weg op mijn zomerbanden. En dan niet met behulp vanj ASR maar wel met beheersinge en dankzij de sper die ervoor zorgt dat 2 wielen draaien. En zonder sper desnoods bij een achterwielaandrijver (of sud natuurlijk

) gewoon lichtjes de handrem erbij.
Maar ik moet echt altijd lachen om die vogels die denken dat gas alles is. Met spinnende wielen is er echt weinig kracht over te brengen dat gaat gewoon het beste met zo langzaam mogelijk draaiende wielen. Maar goed, het is slechts een mening waar ik goede ervaringen mee heb.
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: ma dec 27, 2010 14:15
door Michel75
Gaat ook niet om normaal wegrijden, maar als je niet normaal kan wegrijden door die hoop sneeuw om je auto heen.
Dus de gevallen dat je met stationair toerental 2 spinnende wielen hebt en niet wegkomt, dan kan je dus met de MiTo geen gas bij geven. Het kan wel, maar d'r gebeurd dan niks.
Dus geen vogels die denken dat gas alles is, maar gewoon niet wegkomen ondanks ASR etc.
Met de 156 zonder ASR of Q2 kom ik (en vriendin) dus wel gewoon met beleid overal weg, de MiTo heb ik al een paar keer niet weg gekregen...
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: di dec 28, 2010 08:14
door BugAlfa
idd. en al snel neemt de sneeuw rond je bandjes de contouren van je band aan zodat je als 'n hamster in het trapmolentje terechtkomt...
Je kan dan blijven ter plaatse trappelen tot alle sneeuw onder je band gesmolten is en je weer aarde raakt, maar dat duurt even...
RE: ASR uitschakelen bij MiTo met dNa ? Giulietta ?
Geplaatst: di dec 28, 2010 18:27
door WhizzMan
Als je met bot gasgeven je banden tot sneeuwzaag kan omtoveren kom je uiteindelijk wel weg. Toegegeven, het is stoerder als je zonder slippen weg komt, maar soms is het wel zo practisch om je met bot geweld uit de prut te werken. Ik heb het vorig jaar gehad met een 147 selespeed. Keurig winterbanden er onder, ASR uitschakelbaar, maar de automatische koppeling maakte het onmogelijk om "heel rustig" weg te rijden. Dan ben je wel zo blij dat je uiteindelijk gewoon met asr uit de sneeuw in een grote boog/straal de omgeving in kan werken met zwaar doorslippende banden, vroeg of laat kom je op de ondergrond en krijg je wel grip.
On topic: heeft iemand de geheime knopjescombi al ontdekt waar om gevraagd wordt? Hij zit er allicht op, zijn er al e-learns te vinden van deze modellen?