Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Hoe plaatwerk lassen ?deel II keienvanger verv.

wo dec 22, 2010 20:03

Aangezien er vast wel een aantal forum gangers zijn die lassen, wil ik een topic starten over lassen van plaatwerk.
Bedoel is om een 'discussie' te creëren :lol:

Dus wat is de beste manier om aan onze Alfa te lassen:

Dus hoe last men; tig, mig/mag, enz.
Op welke manier: plaatwerk koud tegen elkaar, dmv verzet en pons tang, puntlassen?
Bij koud lassen tegen elkaar, dan volledig doorlassen zonder onderbreking? Of onderbreking om de ...cm? (... = ze;f in te vullen)

Laat ik als eerste eens starten:

Mig/Mag, koud tegen elkaar en volledig doorlassen zonder onderbreking. Dit is soms lastig met dun (Alfasud) plaatwerk :cry:
Zit er soms aan te denken om met verzet tang te lassen maar nadeel is de verdikking in plaatwerk.

Wie volgt?!

Martijn
Laatst gewijzigd door martijnsud op za jan 08, 2011 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

wo dec 22, 2010 20:18

bijkomend nadeel van een verzetrand is dat je in de overlap juist weer een begin van roest kunt gaan maken doordat er condens tussenkruipt.
bijkomend voordeel van een verzetrand is dat je iets minder last hebt van vervorming door de warmteinbreng tijdens het lassen doordat de rand het deel wat stijver maakt.

zo is er dus overal wel wat voor en/of tegen te zeggen

in ieder geval altijd helemaal aflassen,
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

wo dec 22, 2010 20:27

Lijmen!

web

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

wo dec 22, 2010 20:35

Ik gebruik beide technieken door elkaar, net wat op die plek het beste uitkomt. Wel alleen MIG, nog geen ervaring met TIG. Aan de ene kant wil ik het wel eens proberen, aan de andere kant kon dat nog wel eens duur uitpakken... ;)

Soms gebruik ik 'stomp' en verzet+proplassen zelfs samen in hetzelfde plaatje. Stomp lassen (koud tegen elkaar) wordt altijd het mooiste omdat je het helemaal glad kan slijpen alsof er nooit aan gelast is, maar is wel bewerkelijk (het plaatje moet HEEL GOED passen) en moeilijker dan proplassen. Een onervaren lasser als ik moet tig keer slijpen en opnieuw lassen, om alle 'pinholes' eruit te krijgen... tenzij je die (NA het primeren!) wegplamuurt.

Je kunt het verzet ook heel kort maken of naderhand wegslijpen, als je toch gaat "rupslassen" (ipv proplassen). Dan gebruik je het verzet alleen om wat stevigheid in het materiaal te houden bij het lassen, en houd je naderhand geen "dubbele plaat" roestnest over.

Een andere optie is om verzetten alleen te gebruiken waar je er van beide kanten bij kan, dus waar je de hele naad goed in de epoxyprimer krijgt en vervolgens afgekit.

Ook een belangrijke is om nooit tectyl, kit, plamuur of andere smurrie over onbehandeld staal te smeren. Gebruik het liefst eerst een epoxyprimer, die neemt geen vocht op (normale primers vaak wel). Ook plamuur heb je in hygroscopische soorten, die je maar beter niet kan gebruiken. Dan afwerken en daar eventueel nog een laag primer overheen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

wo dec 22, 2010 22:46

Stuiklassen (koud tegen elkaar) voor zichtwerk is wel het mooiste. Dat doe je met staalplaat als hobbyist meestal met MAGlassen, niet met MIG. MIG is voor RVS (inert gas, niet actief gas). Met MAGlassen gebruik je CO2 in het mengsel, waardoor je las beter penetreert en vloeit, maar de las zelf warmer wordt doordat er koolstof aan het staal wordt toegevoegd.

TIGlassen is lastiger om als hobbyist te doen/leren, maar levert een las op die niet harder is dan het materiaal er omheen. Eventuele warmterimpels zijn daardoor makkelijker uit het resultaat de drijven (plaatwerken voor gevorderden).

Als je zichtwerk moet lassen, is het natuurlijk het fijnste als je geen hobbels en rimpels in je plaatwerk krijgt door het lassen. Dat doe je door er voor te zorgen dat het omringende plaatwerk zo min mogelijk heet wordt. Trek dus niet lange rupsen, maar werk met kleine stukjes die je steeds over de hele lengte van je naad verdeelt, zodat eventueel vervormen er niet voor zorgt dat je plaatwerk verderop niet meer netjes past. Als je een vervorming hebt, las niet door, maar drijf hem er gelijk uit. Als je doorlast met de vervorming er in, heb je later veel meer moeite om hem er nog uit te krijgen, omdat al je laswerk ook aan een vervormde basis vast zit. Doe een "setje" lasjes, maakt het plaatwerk weer vlak (of de juiste bolling) en doe dan het volgende setje.

Stop net zoveel tijd in het maken van een perfect passend stuk plaat als nodig is. Alle tijd die je daar in stopt, is noodzakelijk om een goed resultaat te krijgen. Het kost je minder tijd om een plaatje 10 keer op nieuw te moeten maken dan om een net-niet plaatje na de 9e keer er in te lassen en vervolgens je gelaste resultaat af te moeten keuren of er hele emmers plamuur over te moeten smeren.

Dit stukje tekst heb ik in 5 minuutjes getypt. Om ook maar enigszins iets van dit verhaal waar te maken, ben je ontzettend veel langer bezig met proberen, falen, leren, oefenen en uiteindelijk steeds vaker, succes hebben. Oefenen is wat je moet doen om het goed te krijgen. Het helpt ontzettend om bezig te gaan en iemand die het echt goed kan mee te hebben kijken. Stel vragen, of je het zo goed doet, of dat je dingen anders en beter kan. Dit topic lijkt me er uitermate geschikt voor. Plaats foto's van hoe je iets gedaan hebt, of het nou gelukt is of niet. Leg uit wat je gedaan hebt, vraag tips als iets niet lukt.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

wo dec 22, 2010 22:52

@Whizzman; Dit is ook juist de bedoeling van dit topic! Dus niet alleen voor mij maar voor iedereen die beter, mooier en handiger wil/kan lassen!

Zijn er ook nog handige tips voor het schoonmaken van het nieuwe en oude plaatwerk? (tectyl, kit en verf)


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

wo dec 22, 2010 23:08

@Whizzman; Dit is ook juist de bedoeling van dit topic! Dus niet alleen voor mij maar voor iedereen die beter, mooier en handiger wil/kan lassen!

Zijn er ook nog handige tips voor het schoonmaken van het nieuwe en oude plaatwerk? (tectyl, kit en verf)
Als je het kan permitteren, zorg voor verschillende haakse slijpers. Eentje voor doorslijpen, eentje voor afbramen/lamellenschijf en eentje met een staalborstel er op. Je kan dan heel snel wisselen en je wordt dan niet verleid om het verkeerde gereedschap te gebruiken of te denken dat het wel "goed genoeg is". Zorg voor goede ventilatie, blusmiddelen en bescherming van je lijf en je longen als je aan het schoonmaken bent. Pas op met chemische schoonmaakmiddelen, ze zijn vaak brandbaar en/of slecht voor je gezondheid. Afsteken/schuren/slijpen/borstelen werkt vaak beter dan chemisch oplossen of wegbijten met zuur of zo.

Verzinkt plaatmateriaal is minstens net zo rottig lassen als roestig plaatmateriaal. Maak dus ontzettend goed schoon en zinkvrij. Bespaar niet op vervangend plaatwerk. Koop iets voorgevormds of koop zintec gecoate plaat. Daar is doorheen te lassen en het is toch een zink-coating.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 00:38

zintec is waardeloos om nieuwe stukkies te maken, beter speciale carrosserieplaat te kopen, dat is tenminste lekker zacht en makkelijk te vormen :wink:

en nog belangrijker, neem alle ruimte die je nodig hebt, probeer niet je reparatieplek zo klein mogelijk te maken, maar zorg ervoor dat je naderhand nog wat kunt afwerken enzo
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 09:21

1e keer aan carosserrie lassen

Afbeelding

goed blank gemaakt metaal rondom en je plaatwerk
Plaatwerk tegen elkaar, mag, rondom hechten, korte lassen, om beurten wissel ik van zijde,

Bovenste plaatje, is trouwens het eerste plaatwerk wat ik heb gelast, was toen veel grote constructies gewend, strippen van 10 + mm dik etcc.. dus dat was even schakelen.
Bij dit ingelaste stukje had ik een hoge las, dus moest daarna veel slijpen, foto is genomen halverwege het slijpwerk.

afgewerkt met RX5 zowel binnen als buiten, geloof iets van 3 lagen, daarna RX10. nog nooit roest opgemerkt.

tip gebruik genoeg ruimte rondom het te lassen gedeelte, ik had dit hier niet gedaan, met als gevolg het smelten en smeuen van bitumen.

later heb ik nog mijn reserve wielbak gelast en dat ging al een stuk beter, hiervoor had ik een andere reserve wielbak van een 75 gebruikt en was dus al goed gevormd.

hier ben ik bezig geweest met Tig lassen,
Afbeelding
eigen afdruk tool. voor steek assen etc.

Moeilijker maar als je het goed kunt, geeft het een mooiere afwerking, maar dat is een persoonlijke voorkeur denk ik.

Leuk topic..
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 19:02

Maar met tig kun je haast geen laatwerk lassen... brand er veel te snel doorheen. :(

Wel mooi voor rvs uitlaten en aluminium e.d. :D Jammer dat ik er de apparatuur en kennis niet voor heb. :(

Ik las mag, zoveel mogelijk stomp tegen elkaar maar ook over elkaar heen of haaks op elkaar, is maar net hoe het uitkomt. Steeds kleine stukjes tegenover elkaar om de warmte te verdelen.

En op aanraden van iemand anders heb ik een stuk messing en een platgeslagen koperen pijp om erachter te houden om op die manier een deel van de warmte kwijt te raken. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 19:18

Maar met tig kun je haast geen laatwerk lassen... brand er veel te snel doorheen. :(

Wel mooi voor rvs uitlaten en aluminium e.d. :D Jammer dat ik er de apparatuur en kennis niet voor heb. :(

Ik las mag, zoveel mogelijk stomp tegen elkaar maar ook over elkaar heen of haaks op elkaar, is maar net hoe het uitkomt. Steeds kleine stukjes tegenover elkaar om de warmte te verdelen.

En op aanraden van iemand anders heb ik een stuk messing en een platgeslagen koperen pijp om erachter te houden om op die manier een deel van de warmte kwijt te raken. :wink:
Roodkoper werkt beter dan messing. Daar kan je (MAG) zelfs gewoon tegenaan lassen, het hecht niet.

Graffiaturo: zintec is ook redelijk goed te plooien, maar misschien dat jij nog beter spul kan krijgen?

TIG en autogeen plaatlassen is een vak apart inderdaad, maar de mensen die het kunnen doen dat vaak liever dan MIG/MAG. Dat is vooral omdat je materiaal dezelfde hardheid en samenstelling houdt, dus als je goed kan plaatwerken kan je mooier afwerken en zonder plamuur (!!!) je werk in de verf zetten. Voor de enthousiaste hobbyist is het meestal niet haalbaar, maar af en toe zie je wel eens iemand die echt meesterstukjes in z'n schuurtje gemaakt heeft.

Gebruikersavatar
Carbo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: zo dec 09, 2007 17:35
Locatie: Barendrecht

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 21:05

Zintec ken ik niet, wel zincor plaat! Dit is een topplaat voor uitstukwerk! Ik gebruik niet anders meer!

Je lasmethode/werkwijze hangt helemaal af van het werkstuk. Ook of je trekkend of stekend last hangt af van het werkstuk. Boven je hoofd lassen zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Zorg er in ieder geval voor dat het te lassen stuk brand en brandschoon is. Kaal maken en voor het lassen nog een keer met thinner afnemen!

Het mooiste resultaat om een stuk buitenplaat te lassen is stuiklassen! De kunst is pulserend te lassen d.w.z. de rups neerleggen met korte pulsjes. Met een flitskap is het smeltbad goed te volgen en ook de hitte inbreng in de plaat. Om de hitte af te voeren gebruik ik gewoon een stuk platgeslagen koperen waterleiding. Is goedkoop en kun je mooi in vorm slaan!

Zie verder mijn project topic op het Alfetta forum! projecttopic "Carbo's GTV 6 Grand Prix" daar kom je alles wel tegen :D

Goed lassen is geduld, geduld en nog eens geduld! en veeeeeeeel oefenen!

Gr,
Carl
www.classiccarfactory.nl

Kijk op de site voor de eerstvolgende Open Dag met Soda straal resultaten!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 21:11

Niemand reageert erop, maar bij schadeherstellers is lijmen zó 2011...

Wellicht ook een optie om aan te denken om plaatwerk te herstellen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 21:13

Welke lijmtechnieken en producten worden er dan gebruikt en kan dat zo maar in een schuiurtje? Bij het lijmen van aluminium moet je bijvoorbeeld de omgevingscondities heel goed controleren om de kwaliteit van de verbinding te garanderen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: Hoe plaatwerk lassen ? :)

do dec 23, 2010 21:38

Zintec ken ik niet, wel zincor plaat! Dit is een topplaat voor uitstukwerk! Ik gebruik niet anders meer!

Je lasmethode/werkwijze hangt helemaal af van het werkstuk. Ook of je trekkend of stekend last hangt af van het werkstuk. Boven je hoofd lassen zoveel mogelijk proberen te voorkomen. Zorg er in ieder geval voor dat het te lassen stuk brand en brandschoon is. Kaal maken en voor het lassen nog een keer met thinner afnemen!

Het mooiste resultaat om een stuk buitenplaat te lassen is stuiklassen! De kunst is pulserend te lassen d.w.z. de rups neerleggen met korte pulsjes. Met een flitskap is het smeltbad goed te volgen en ook de hitte inbreng in de plaat. Om de hitte af te voeren gebruik ik gewoon een stuk platgeslagen koperen waterleiding. Is goedkoop en kun je mooi in vorm slaan!

Zie verder mijn project topic op het Alfetta forum! projecttopic "Carbo's GTV 6 Grand Prix" daar kom je alles wel tegen :D

Goed lassen is geduld, geduld en nog eens geduld! en veeeeeeeel oefenen!

Gr,
Carl
Heb 'even' je topic doorgelezen maar wat een werk heb jij verzet! Laswerk ziet er puik uit, kan ik nog wat van leren :lol:
Heb uit jou foto's nog wel een aantal verbeter punten kunnen vinden voor mijzelf. Draadsnelheid moet ik hoger zetten, bij jouw zit er een dikkere rups op de las.
Tevens moet ik alles eerst goed schoonmaken en de tip van de thinner is ook top!

Ook betrap ik mijzelf er op dat ik de las te veel wil wegslijpen omdat ik het onzichtbaar wil maken, wat dus praktisch gezien bijna onmogelijk is.
:shock:

Dit topic werkt z'n vruchten alweer af!

Dank voor alle reactie en blijf je plaatsen!

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Terug naar “Algemene Technische vragen”