Pagina 1 van 1
Nokkenassen
Geplaatst: vr nov 19, 2010 13:57
door jan1300
Wie kan mij nauwkeurig uitleggen hoe je nokkenassen zonder merkteken monteert.
Met andere woorden hoe bepaal je de juiste stand van de nokkenassen.
Alvast bedankt
gr Jan
RE: Nokkenassen
Geplaatst: vr nov 19, 2010 16:20
door Gtv4
Ik denk uitklokken en met een gradenschijf.
RE: Nokkenassen
Geplaatst: vr nov 19, 2010 17:19
door @lfa@lgra
Als je verder niets weet van je nokkenassen is dat lastig.
Gradenboog kan natuurlijk en is precies maar ook kun je met een bdp meter bepalen hoeveel mm de nokkenas voor het BDP de klep moet sluiten. Zet de motor op BDP en monteer de nokkenassen met de voorste nokken naar buiten en met de rotor van je verdeler naar voren. Je hebt nu een groffe besisinstelling. Om te controleren of alles klopt ga je eerst de krukas even 2 x met da hand rondtornen totdat je dezelfde pos weer hebt. Kijk dan van welke cil de zaak op tuimelen staat. ( Uit het hoofd dacht ik cil 2, maar pinm me daar niet op vast.) Zet de zaak weer precies op BDP en geef de kleppen van beide nokkenassen van de cil die op tuimelen staat max 2 mm lift door de nokkenasen, waarvan je de borgboutjes verwijderd hebt en de moer ca 1.2 slag los hebt staan, met een griptang oid te verdraaien. (de (max 2mm) Kun je ev meten met digitale schuifmaat)
Heb je de mnokkenassen ze staan vogel dan uit in welk gaatje het borrgboutje past. Daarna zaak vastzetten en weer 2 keer torne. Hierna instellingen nogmaals controleren !!!!.Als je zeker weet dat alles vrijloopt en alles op spanning staat kun je gaan starten.
Let op: Bovenstaande in niet echt een 100% instelling, maar een benadering waarmee je (goed uit) de voeten kunt.
Probeer een kleppendiagram van je nokkenas te bemachtigen dan kun je de zaak veer nauwkeuriger instellen.
Bedenk ook dat je klepspeling vooraf wel moet kloppen want als je deze nadien weer wijzigd heeft dat duidelijk gevolgen voor de timing.
Re: RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 12:05
door jan1300
Als je verder niets weet van je nokkenassen is dat lastig.
Gradenboog kan natuurlijk en is precies maar ook kun je met een bdp meter bepalen hoeveel mm de nokkenas voor het BDP de klep moet sluiten. Zet de motor op BDP en monteer de nokkenassen met de voorste nokken naar buiten en met de rotor van je verdeler naar voren. Je hebt nu een groffe besisinstelling. Om te controleren of alles klopt ga je eerst de krukas even 2 x met da hand rondtornen totdat je dezelfde pos weer hebt. Kijk dan van welke cil de zaak op tuimelen staat. ( Uit het hoofd dacht ik cil 2, maar pinm me daar niet op vast.) Zet de zaak weer precies op BDP en geef de kleppen van beide nokkenassen van de cil die op tuimelen staat max 2 mm lift door de nokkenasen, waarvan je de borgboutjes verwijderd hebt en de moer ca 1.2 slag los hebt staan, met een griptang oid te verdraaien. (de (max 2mm) Kun je ev meten met digitale schuifmaat)
Heb je de mnokkenassen ze staan vogel dan uit in welk gaatje het borrgboutje past. Daarna zaak vastzetten en weer 2 keer torne. Hierna instellingen nogmaals controleren !!!!.Als je zeker weet dat alles vrijloopt en alles op spanning staat kun je gaan starten.
Let op: Bovenstaande in niet echt een 100% instelling, maar een benadering waarmee je (goed uit) de voeten kunt.
Probeer een kleppendiagram van je nokkenas te bemachtigen dan kun je de zaak veer nauwkeuriger instellen.
Bedenk ook dat je klepspeling vooraf wel moet kloppen want als je deze nadien weer wijzigd heeft dat duidelijk gevolgen voor de timing.
Bedankt voor je antwoord!
Als ik nou de kleppendiagram van de nokkenassen heb en een gradenboog hoe kom ik dan aan een 100%instelling?
Lijkt me een vraag die meer mensen zal intresseren!
gr Jan
RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 13:11
door WhizzMan
Ik zou met die 2 toeren ronddraaien wel goed oppassen dat je kleppen niet tegen je zuigers komen. Als je er net een paar graden naast zit kan dat met hete nokkenassen al genoeg zijn. Die tip kreeg ik laatst van iemand die er verstand van heeft.

Re: RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 16:01
door jan1300
Ik zou met die 2 toeren ronddraaien wel goed oppassen dat je kleppen niet tegen je zuigers komen. Als je er net een paar graden naast zit kan dat met hete nokkenassen al genoeg zijn. Die tip kreeg ik laatst van iemand die er verstand van heeft.

Daarom stel ik ook de vraag : Hoe stel je ze 100% goed af.
gr Jan
Re: RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 17:39
door Andretti Molletti
Ik zou met die 2 toeren ronddraaien wel goed oppassen dat je kleppen niet tegen je zuigers komen. Als je er net een paar graden naast zit kan dat met hete nokkenassen al genoeg zijn. Die tip kreeg ik laatst van iemand die er verstand van heeft.


dank je
RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 18:48
door Dominic
misschien makkelijker aan de hand van een voorbeeld want een nokkenas is lastig op 0 graden te zetten.
En een oliepomp kan ook verkeerd om gemonteerd zijn en dan werkt het bovenstaande ook niet.
eerst een uitleg over hoe het diagram te lezen;
In het kleppendiagram worden in twee concentrische cirkels de krukhoeken weergegeven dat de kleppen geopend zijn. Hierbij staat de binnenste cirkel voor de uitlaatklep en de buitenste voor de inlaatklep. De cirkel komt overeen met één omwenteling van de krukas. Nu wordt gewoonlijk het boogdeel ingekleurd vanaf het moment van openen van de klep, tot het moment van sluiten. Voor deze punten wordt ook vaak een rechte lijn vanuit de oorsprong van de cirkel getekend en er wordt bijgeschreven hoe groot de hoek is ten opzichte van het BDP of ODP. Op het stuk in de buurt van het BDP is nu gemakkelijk te zien waar de klepoverlap optreedt, namelijk het deel waar de 2 lijnen naast elkaar lopen. Ook is goed te zien of kleppen vroeg of laat openen, of lang open staan. Aan de onderkant lopen de lijnen welliswaar ook naast elkaar, maar hier zijn de compressieslag en de arbeidsslag weggelaten en treedt er dus geen overlap op. De beste manier om het diagram te lezen is in gedachten te beginnen bij de arbeidsslag en vanaf het BDP met de klok mee te draaien.
In het onderstaande voorbeeld is te zien dat de uitlaatklep 42 graden voor het ODP (I) open gaat. Vervolgens gaat 12 graden voor het BDP (II) de inlaatklep open en 10 graden na BDP de uitlaatklep dicht. Er is dus een klepoverlap van 12+10=22 graden. Tenslotte gaat 40 graden na het ODP de inlaatklep weer dicht. Zoals te zien is geeft het kleppendiagram een heel heldere weergave van de belangrijkste kenmerken van de nokkenas.
Als jij jouw kleppen/nokkenasdiagram invult ipv het voorbeeld kun je ws heel goed het eea toepassen.
diagrammen kun je verkrijgen via bv biesheuvel , demontweeks of kentcams etc.

RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 19:12
door Theo Romeo
JAn,
Heb je de gegevens bij de hand van je nokkenassen? Dus welke klepspeling moet je aanhouden (0.25 mm?), en je moet de timing gevens hebben. Bij hoeveel graden staat de klep 1.0 mm + speling "bediend", dit geldt voor de in- en de uitlaat timing.
Ik heb een gradenschijf gekocht bij Biesheuvel, maar die is te groot van diameter.. Ik heb de diameter van de krukpoulie opgemeten en vervolgens uitgerekend op welk punt van de poulie dus b.v. 54 graden voor BDP staat. Deze punten gemerkt op de krukpoulie en vervolgens de boel afgesteld. Hoe dit moet is al eerder beschreven in dit topic, maar dat weet je zelf ook hoe dit moet, toch?
RE: Nokkenassen
Geplaatst: ma nov 22, 2010 19:47
door jan1300
Theo,
inlaat open bij 290 bij 0,42mm
uitlaat open bij 298 bij 0.55mm
268 bij 0,50" lift
11,03 mm lift
gr Jan