Pagina 1 van 1

foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: za nov 06, 2010 12:43
door wynand2000
wat zou het probleem van bovenstaand nr kunnen zijn? de fout blijft terugkomen, aleen bij rijden trouwens, stilstaand gasgeven houdt hij wel wat in maar foutcode komt er niet in.
hij houdt een beetje in op gas en op benzine, LMM is al vernieuwd.

ik hoor graag

dank alvast voor het lezen

RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: za nov 06, 2010 13:24
door matthijs
Een zoekactie op google zegt bijvoorbeeld dit;

http://www.obd-codes.com/p0130

RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: za nov 06, 2010 14:08
door WhizzMan
Valse lucht of de lambdasensor niet goed, of slechte brandstofdruk. Een 4-gastest en eventueel een voltmeter (of oscilloscoop) op de lambdasonde zetten zal wel duidelijk maken wat er eigenlijk gaande is.

RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: za nov 06, 2010 18:32
door wynand2000
als ik de lambda stekker loshaal merk ik geen enkel verschil in motorloop, hoort dat?
de klacht van een beetje inhouden in lage toeren is er bijna niet als de auto koud is.

kan ik zo`n ding ultrasoon reinigen?

RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: za nov 06, 2010 18:51
door wynand2000
vind trouwens dat de uitlaatgassen stinken en hij rookt behoorlijk(wit),
geen lekke koppakking !

kan hij wit roken door een verkeerd mengsel (op gas en benzine) door een kapotte lambda?

RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: za nov 06, 2010 18:55
door WhizzMan
Ultrasoon reinigen heb ik nog nooit iemand zien doen. Het zal me niets verbazen als hij er stuk van gaat. Je kan hem heetstoken met een brander en dan met perslucht de kool er af/uit blazen, dat helpt soms.

Een koude, net gestartte motor zal ongetwijfeld ook een koude lambdasonde betekenen. De sonde gaat pas werken als hij warm genoeg is, dus het duurt eventjes voor hij signaal gaat geven. De 2 witte draden op de sonde zijn van het verwarmingselement in de sonde zelf, daar moet 12V op staan met draaiende motor. De andere 2 moeten ten opzichte van elkaar bij warme sonde een wisselende spanning geven tussen de 0.2 en 0.8 volt. Een "gezonde" sonde wisselt wel tot zo'n 10 keer per seconde op een 156, een vervuilde zal er langer over doen.

RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: ma nov 08, 2010 22:57
door Leo Veloce
Iets waarover ik Whizman ooit eerder beloofd heb nader uit te zullen leggen, maar niet van gekomen is, is mijn ervaring met een nieuwe NTK sensor waardoor ik ook die fouten kreeg en de auto altijd te lang op benzine bleef lopen alvorens over te schakelen. Met het terugplaatsen van een Bosch waren de problemen over.

Re: RE: foutcode P0130 o2 sensor bank1

Geplaatst: di nov 09, 2010 00:07
door WhizzMan
Iets waarover ik Whizman ooit eerder beloofd heb nader uit te zullen leggen, maar niet van gekomen is, is mijn ervaring met een nieuwe NTK sensor waardoor ik ook die fouten kreeg en de auto altijd te lang op benzine bleef lopen alvorens over te schakelen. Met het terugplaatsen van een Bosch waren de problemen over.
Het is me opgevallen dat de sensoren die ik van NTK heb, erg op de "oudere" 155 sensor lijken, maar niet op de nieuwe 156. Ik weet dat bij Bosch dit nog wel zirconiumsensoren zijn, maar dat er een 2e generatie techniek is gebruikt waardoor de sensor sneller warm is en rechtstreekser in de uitlaatgassen hangt. Ik kan me voorstellen dat zoiets invloed kan hebben in dat geval. Ik ga het in ieder geval eens bij mijn contact bij NGK/NTK navragen. Die heeft er vast een antwoord op, of gaat zorgen dat hij het krijgt. :)