Pagina 1 van 2
Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 09:03
door Michel
Sinds vorige week of zo, loopt m'n 2.0 blok stationair iets minder mooi. 't blok schud een klein beetje (constant tempo) en je hoort het ook in de uitlaat (bop bop bop bop bop) daar. 't allemaal zeker niet overdreven erg of zo, maar 't viel toch op. 't betert iets als ie goed op temperatuur is. Rijdt verder nog prima ! Is dit kwestie van carbs beetje ontregeld ? Hoe dikwijls moet je eigenlijk afstellen ?
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 09:07
door bralfa
Lijkt idd op net iets te arm lopen van je bert. Dus je carbs beetje stellen...
Re: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 09:08
door Egbertone
... en je hoort het ook in de uitlaat (bop bop bop bop bop)
Da's toch hardstikke mooi
Mjaaa..... oudere auto's moet je idd wat vaker afstellen
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 09:23
door Michel
Ik neem aan mengselschroefjes iets bijstellen ? (carbs da's nieuw voor mij hoor) Doen jullie dat op 't gehoor / gevoel of met de uitlaatgas-meter ?
Nou heb ik vorige week wel eens de choke gebruikt (doe ik anders nooit). zou die misschien niet perfect sluiten ? gaat ie ook armer lopen, niet ?
Vanavond eens ff controleren.
@ Egbertone: vrrrrooooaaaaar bop bop vrooooaaaarrr is nog mooier !

Re: RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 09:39
door Egbertone
@ Egbertone: vrrrrooooaaaaar bop bop vrooooaaaarrr is nog mooier !

Haha.... ja, da's waar
Nou heb ik vorige week wel eens de choke gebruikt (doe ik anders nooit). zou die misschien niet perfect sluiten ? gaat ie ook armer lopen, niet ?
Vanavond eens ff controleren.
Zou nog wel eens kunnen dat die is blijven hangen. Zou ik eerst maar controleren.
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 09:42
door vV
en bij afstellen altijd beginnen met synchronisatie van de carbs te controleren/afstellen, anders kan je blijven schroeven tot je een ons weegt.
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 10:24
door juultje
En klepspeling en ontsteking..
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 17:33
door Michel
net even een en ander nagekeken. remmenreiniger op de inlaatrubber van cyl 1doet 'm ff trager lopen ! (trager ? hoort ie niet sneller te gaan als 't rubber gescheurd is ???)
bovendien hoor ik aan die kant een licht gepuf, alsof de choke een weinig openstaat. ik vrees dus valse lucht via inlaatrubber

is dit moeilijk karweitje / prijselijk karweitje ?
Re: RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 17:42
door Egbertone
bovendien hoor ik aan die kant een licht gepuf, alsof de choke een weinig openstaat. ik vrees dus valse lucht via inlaatrubber

is dit moeilijk karweitje / prijselijk karweitje ?
Bedoel je een sissend geluid? Heb je de hefboompjes van de choke op de carbs handmatig teruggeduwd? Kan zijn dat je ze met de knop op het dashboard niet helemaal terugduwt.
Om te controleren of het rubber gescheurd is... motor stationair laten lopen en dan de carburateurs een stukje naar beneden drukken. Gaat de motor anders lopen, dan zit er ergens een scheur/lek.
Inlaatrubbers en pakking inlaatspruitstuk komt ongeveer op een euro of 90 aan materiaalkosten en een hoop werk aan de- en montage.
Re: RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 17:42
door ciclista
I
Nou heb ik vorige week wel eens de choke gebruikt (doe ik anders nooit). zou die misschien niet perfect sluiten ? gaat ie ook armer lopen, niet ?
Gaat ie rijker van lopen, je choke sluit de luchttoevoer gedeeltelijk af (to choke!).
Maar de rubbers van de carburateurs lijken me ook een goede verdachte!
Re: RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 17:55
door Michel
bovendien hoor ik aan die kant een licht gepuf, alsof de choke een weinig openstaat. ik vrees dus valse lucht via inlaatrubber

is dit moeilijk karweitje / prijselijk karweitje ?
Bedoel je een sissend geluid? Heb je de hefboompjes van de choke op de carbs handmatig teruggeduwd? Kan zijn dat je ze met de knop op het dashboard niet helemaal terugduwt.
Om te controleren of het rubber gescheurd is... motor stationair laten lopen en dan de carburateurs een stukje naar beneden drukken. Gaat de motor anders lopen, dan zit er ergens een scheur/lek.
Inlaatrubbers en pakking inlaatspruitstuk komt ongeveer op een euro of 90 aan materiaalkosten en een hoop werk aan de- en montage.
yep, een sissend geluid. bij stilleggen ook een duidelijke "pfff" vanaf die kant. choke staat zeker dicht, heb 't kabeltje losgemaakt voor de zekerheid en ze handmatig helemaal dichtgedrukt. bewegen met de carbs heeft geen invloed op 't motorgedrag, die remmenreiniger dus wel. gaat enkele seconden heel beroerd lopen en herpakt zich weer.
wat betreft die hoop werk.....doenbaar werk voor een beginneling ?
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 18:58
door Michel
even nog dit. aan de hand van een prima uitleg die ik zonet op de mail kreeg (waarvoor dank) stel ik al meteen vast dat één en ander bij mij niet origineel is.
zoals je kan zien zit het spuitstuk vast met inbussen (horen dit geen tapeinden met moeren te zijn ???). Tevens (en dat wist ik al van m'n monteur) zijn dit niet de juiste rubbers. Dit blok is wel een 2.0 116, misschien vandaar dat ze een beetje moesten mc Gyveren met rubbers ?
Verder:
- op en neer bewegen met carbs geeft geen verandering in het lopen van de motor.
- remmenreiniger op het rubber het dichtst bij de d-ketting geeft eventjes beroerd lopen tot gevolg (ik zou verwachten dat de toeren STIJGEN bij een lek in het rubber ?)
- ook een sissend geluid te horen, al ben ik daar niet helemaal zeker van....
RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 19:11
door Michel
update, was net nog even met de choke aan het spelen, trek klepje terug open, per ongeluk los ik 't terug, vliegt dicht met een brute "klak", motor gaat plots veel rustiger lopen en weg gepuf. blijkbaar toch inwendig blijven hangen.
allemaal alweer bedankt voor de hulp, en knap van Bralfa die dus vanachter z'n pc meteen zei dat de motor te arm liep ! Gelijk had ie dus !

RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 20:43
door ravado
als de choke open stond dan loopt ie te rijk en niet te arm.... (ciclista heeft hierin gelijk) overigens heeft Bralfa gelijk dat het verschijnsel ook kan optreden bij een te arm lopende motor!
Je hebt een 2.0 alfetta blok (of later) en daar zitten bij sommige types imbus ipv draadeind met moeren dus dat klopt. Jouw rubbers horen voor een alfetta blok 2 enkele aan de buitenzijde te zijn en 1 dubbele voor de 2 middelste echter, je kan ook 4 enkele monteren daar zit geen verschil in motorloop in.....
Remreiniger op je carb.rubber het dichts bij de d-ketting en dan minder toeren kan kloppen. Immers je verbranding en ontsteking zijn goed en door de remreiniger wordt de cilinder even te rijk gezet...
maar belangrijkste is dat ie weer goed loopt!

RE: Afstelling (?) Bertone
Geplaatst: di aug 09, 2005 21:07
door Michel
't rare is dat na 't sluiten van de choke de motor ook niet meer op de remmenreiniger reageerde. kan iemand dat, louter ter verrijking van m'n kennis (ipv m'n mengsel

) even verduidelijken ?