Pagina 1 van 2
1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: ma nov 01, 2010 23:57
door Wouter van den Brande
Hallo mensjes,
Me neef die gaat me blok geheel reviseren van me 75 1.8 Turbo,maar nu zweeft er al de gehele tijd iets in me hoofd.
Wie weet er of er ergens info is of iemand die info heeft over het misschien ombouwen van mijn 1.8 turbo naar een 2.0.
Nu praat ik zelf over dit als een leek,maar heb het wel eens horen waaien.
En ga er samen met me neef aan beginnen,dus dan doe ik er zelf ook iets aan op om er niet meer over te hoeven praten als een leek
Ik praat dus over boring x slag en of dat er 2.0 LC zuigers/bussen zijn die dus overeen komen met mijn krukas zegmaar,en de rest van het blok.
En of dat ik een andere krukas nodig zal moeten hebben i.v.m de sterkte ervan ofzo. En ga zo maar door.
Denk dat we wel weten wat ik bedoel voor de rest.
Alle info en adviezen zijn welkom. ( ook commentaar

)
Dus maak me los.
Greetzz..
Wouter
RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 00:01
door WhizzMan
Jim Kartalamakis zegt dat je met een 2.0 blok met gesmede zuigers en 1.8 turbospul iets leuks kan bouwen. Of je het met standaard drijfstangen moet doen weet ik niet, het lijkt me dat je liever carillo hebt.
RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 07:37
door Maurizio
Als basis dient een nord 2l. Wat ik ervan gehoord heb, is dat de wand van de bussen erg dun gaat worden bij een 84 [mm] zuiger. ==> gespleten bussen
Voor een serieze motor is er een monoblok nodig.
De zuigers voor een 2.0 turbo zijn te koop in de US.
http://www.spruellmotorsport.com/specia ... -2256.html
84mm 7.5:1 2000 Turbo
84mm 7.5:1 Twin Spark Turbo
RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 19:04
door giuliettaevo
In mijn ogen schiet je er niet zoveel mee op om naar 2.0 te gaan... De 1.8 kun je ook op de 300 pk krijgen en als je meer eruit gaat halen krijg je gegarandeerd problemen met de bak.
Maurizio stipt het al even aan, de cilinderbussenwanden worden erg dun als je naar een 2.0 gaat. Dat gaat problemen opleveren bij hogere drukken.
De krukas is het probleem niet, die kan makkelijk vermogens hebben van meer als 400 pk schijnbaar.
Mijn idee zou zijn om het blok gewoon 1800 te houden en dan wat meer geld aan de cilinderkop, turbo en nokkenassen bv uit te geven.

Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 19:12
door giuliettaevo
Jim Kartalamakis zegt dat je met een 2.0 blok met gesmede zuigers en 1.8 turbospul iets leuks kan bouwen. Of je het met standaard drijfstangen moet doen weet ik niet, het lijkt me dat je liever carillo hebt.
Jim bedoelt dat je met de 2.0 Nord met de spullen van de 1.8Tb een erg fijn motortje kan maken. Dit vooral door de hogere compressie van de motor tov de compressie van de 1.8Tb.
De orginele drijfstangen zijn vrij sterk, meer als 300 pk geen probleem.

Het geld van die Carillo's zou ik zeker in de zak houden.
Dat is trouwens wel iets om even over te denken, de compressieverhouding van de 1.8TB is echt belachelijk laag waardoor er off-boost ook echt helemaal niks gebeurt.
Lees vooral
dit topic eens door...

Jim K. is daar ook actief en helemaal niet te beroerd om vragen te beantwoorden.

Hij heeft zelf trouwens ook 2 75 Tb's en is een echte Tb-fan.

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 19:17
door matthijs
Of je doet gezellig met mij mee en bouwt een twin spark met een compressie verhouding van 1 op 8.8
Ik zoek nog mensen die mee willen doen.
Je hebt nodig:
-een 164 blok
-een remote olie filter
-een 75 TS krukas
-handigheid in het lassen van RVS om een spaghetti creatie te lassen
-eventueel maar niet noodzakelijk mijn geniale inlaat die allleen nog virtueel bestaat
-een motormanagement, maar dat had je toch al nodig toch?
We kunnen de kosten delen van freeswerk en laserwerk. Je kan namelijk bijna stellen dat als je dingen dubbel laat maken dat ze de helft kosten. Ik heb een goede frezer die nog bij me in het kwijt staat.
Voordelen 164 blok
-mooier, minder giet bramen
-betere kop
-geen verdeler gaten om af te doppen
-een setje dis bobines
-meer ruimte aan de kant van de turbo
-blokken zijn goedkoper dan die van een 75, een 164 is helaas geen gouden handel

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 19:32
door giuliettaevo
164 blok met DIS bobines? dat is hetzelfde blok als een 155 dan

... Die zijn niet zo makkelijk pas te maken dacht ik zo...
oliepomp, carterpan e.d. zijn allemaal anders en niet zomaar te wisselen helaas

. het gehele blok is zelfs korter als de 75 TS.
TS turbo bouwen is idd wel leuk maar ik zou toch een 75 onderblok gebruiken.

Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 22:28
door matthijs
164 blok met DIS bobines? dat is hetzelfde blok als een 155 dan

... Die zijn niet zo makkelijk pas te maken dacht ik zo...
oliepomp, carterpan e.d. zijn allemaal anders en niet zomaar te wisselen helaas

. het gehele blok is zelfs korter als de 75 TS.
TS turbo bouwen is idd wel leuk maar ik zou toch een 75 onderblok gebruiken.

Nou... Je hebt gelijk over dat korter, maar de afstand van de motor steunen en het eind van de krukas lijkt hetzelfde. Daarnaast lijkt het patroon van waar het staart stuk of de bak op komt ook hetzelfde.
Oliefilter probleem dacht ik met remote filter op te lossen. Ik heb nog helemaal niet goed gekeken naar de verschillen en me in oliepompen e.d. verdiept
Dus misschien is het wel gewoon makkelijker een 75 onderblok te gebruiken. Maar dan wel met de 164/155 goodies zoals de kop ed.
RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: di nov 02, 2010 23:26
door giuliettaevo
Heb het even op het alfagtv6 forum gevraagd..

Heb er ook wat foto's van je 75 bijgeplakt....

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: wo nov 03, 2010 09:54
door WhizzMan
Een 164blok met DISbobines is anders dan een 155 blok voor zover ik weet. Je kan ze niet zomaar uitwisselen, want het 164blok is te lang om in de 155 te passen. De ECU en bedrading is hetzelfde, maar de programmering is wel anders.
Het idee om een 2.0 blok als basis te pakken is dat je met minder turbodruk en een hogere basiscompressie een blok kan bouwen wat minstens zoveel vermogen levert, maar onderin ook nog redelijk lekker loopt. 250 pk uit een 2.0 met 1:9 compressie pakken is "eenvoudiger" en rijdt makkelijker, dan uit een 1.8 met compressieverhouding 1:8.
Als je keihard het meeste vermogen wilt hebben inplaats van iets wat vooral leuk rijdt op straat, kan je beter een gegoten stalen blok kiezen zoals de lampredi in de 155 Q4, Lancia Delta en dergelijke. Als je een betaalbaar en rijdbaar blok wilt houden, is de overweging om een 2.0 als basis te pakken in plaats van een 1.8 zo gek nog niet. Meer CCs, zelfde vormfactor, nog min of meer betaalbaar.
RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: wo nov 03, 2010 18:26
door giuliettaevo
Hier het antwoord...
You are right about the 2liter liners being a problem. The 1.8T has proven reliable here with almost 3bar (44psi) making 475hp on BP Ultimate pump gas and 550hp on race gas. 1.8T liners have split at 3.2bar (47psi). If you really want 2liters, you must definitely go to a monosleeve and you're looking at 1500Euros plus block machining. In the 2liter, you will also need forged pistons, while the 1.8T goes to 450hp with stock internalls. Is it worth it? In my opinion, no.
Jim K.
best sterk blokje..

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: wo nov 03, 2010 19:17
door sudsprint
De turbodelta's zijn ook 2 liter

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: wo nov 03, 2010 19:24
door giuliettaevo
De straatuitvoeringen hebben ook maar iets van 170 pk... en de Autodelta uitvoeringen hebben volgens mij een mono-liner.

RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: do nov 04, 2010 09:26
door Maurizio
Re: RE: 1.8 turbo naar 2.0 turbo ??
Geplaatst: do nov 04, 2010 12:37
door matthijs
Ik rij daar volgende week Donderdag of Vrijdag langs, wil het best meenemen fur das liebhaber.