Pagina 1 van 1

verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 14:21
door midi
Heren,

Ik heb een jaartje geleden mijn gtv6 bak verwisselt voor een TS bak. Hij schakelt en loopt prima alleen bij het kopelen trilt de aandrijving even (dus waneer de koppeling aangrijpt) Ik heb destijds de koppeling even los gehad en de loopvlakken van de drukgroep en het vliegwiel gereinigd/ schoongemaakt (was wat roestig). Toen viel mij al op dat er roest tussen de frictie platen van de koppelingplaat zat waardoor het frictie materiaal wat begon te wijken. Ik ga er vanuit dat dit ook de oorzaak is voor het trillen.....Ik heb de koppeling gecentreerd weer in elkaar gezet dus dat kan het niet zijn..

Mijn vraag is: nu ik toch de koppelingsplaat vervang is het dan misschien handig om een versterkte uitvoering te nemen?? De vermogen tussen een TS en gtv6 zijn te verwaarlozen alleen het koppel is wat groter bij de gtv6. ik rij over het algemeen rustig, en een verzwaart model is toch 2x zo duur Wat denken jullie....gewoon de orginele of een verzwaart model nemen??

Ohh en ook gelijk de druk groep vervangen?? hij zag er verder nog prima uit....

Hoor graag jullie mening..

M.v.g. martijn :wink:

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 14:28
door giuliettaevo
Met een 3.0 heb ik ook vele km's gemaakt met een TS bak en koppeling en dat ging altijd prima. Een verzwaarde plaat lijkt mij dan ook niet echt nodig.

Het centreren is overigens alleen bij de montage van belang, de eerste keer dat je de drukgroep indrukt ( of eraan trekt..) 'zet' de plaat zich vanzelf. :wink:

Maar zit voor de rest alles wel goed? geen kapotte/versleten donuts, baksteunen en/of motorsteuenen oid?

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 15:15
door ravado
Ik zou het ook bij origineel laten. Die moet het vermogen makkelijk aankunnen.

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 15:59
door giuliettaevo
Bij de koppelingsplaten met ander materiaal heb je ook vaak dat er minder slip mogelijk is en dat hij juist wat bruusk aanpakt. Vooral sintermetaal is echt aan/uit spul.

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 16:31
door indy
Ik zou het ook eerder in de donuts,tussenlager en staartstukrubber zoeken

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 16:53
door jef 75
ik rijd al +- 1 jaar met een gtv6 met TS koppeling(nieuw),prima oplossing,geen hinder hiervan.
Nu pas nog een 3.0 V6 75 met ts bak en ts koppeling(enkele 100 den km oud) tot nu toe geen probleem.

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 18:57
door midi
Oke dan hou ik het gewoon orgineel, dat scheelt me een hoop centen!
Wat betreft de trilling (alleen bij koppelen!!) alle steunen, bak en motor en alle cardan delen incl alle donuts en (tussen lagers) zijn vervangen!! bij het rijden heb ik verder totaal geen last van trillingen!

Ook maar gelijk de drukgroep vervangen??lijkt me wel het beste toch.....

Bedankt voor alle reacties.

M.v.g. martijn

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 19:50
door ravado
heb je cardanas wel laten "zetten" ?

Re: RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 22:57
door midi
heb je cardanas wel laten "zetten" ?
Je bedoelt even met losse "bouten" van de donut aan de versnellingsbak, draaien om zo te zorgen dat deze goed gecentreerd staan? volgens mij heb ik dat wel gedaan...maar weet het niet helemaal zeker meer. Kan dat alsnog nog?? baat het niet dan schaat het niet toch?

gr martijn

RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: zo okt 31, 2010 23:09
door ravado
Ja inderdaad, dat bedoelde ik! Volgens mij kan dat nu ook nog gewoon gedaan worden. Het zal inderdaad niet schaden. Misschien dat de as net niet helemaal lekker gecentreerd onder de 75 zit. Als het op deze manier wel lukt zou dat toch een mooie oplossing zijn? [-o<

Re: RE: verzwaarde koppelings plaat ts bak

Geplaatst: ma nov 01, 2010 01:11
door midi
Ja inderdaad, dat bedoelde ik! Volgens mij kan dat nu ook nog gewoon gedaan worden. Het zal inderdaad niet schaden. Misschien dat de as net niet helemaal lekker gecentreerd onder de 75 zit. Als het op deze manier wel lukt zou dat toch een mooie oplossing zijn? [-o<
Dat zou inderdaad een mooie oplossing zijn, scheelt een hoop tijd en moeite :D

gr martijn