Pagina 1 van 1
bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 12:11
door giuliettaevo
Zojuist zag ik een mooie aanpassing op het
alfagtv6.com forum.
Hier pakkken ze een BMW donut van een 4.0 v8 of een 3.0d van midden jaren 90 zeg maar en die gebruiken ze als voorste donut voor de V6 transaxle. De steekcirkel van de donut (105mm) is gelijk aan die van Alfa, alleen gebruikt de bmw-donut 14mm bouten en is hij wat lager. Er moeten dus busjes gemaakt worden en het geheel moet je met ringen op de goede hoogte uitvullen.
De bmw donut zal wel wat beter van kwaliteit zijn gezien dat deze alleen achter dikke 8 cilinders en diesels zit bij bmw.
De foto´s krijg ik niet gelinkt dus daar moet je even voor op het linkje boven klikken...

Het nummer dat de bmw dealer wil weten is in ieder geval: 26 11 1 229 065.
Dat nummer klopt dus misschien niet...
Misschien handig voor in de toekomst... de Alfa donuts zijn nou eenmaal niet zo'n beste kwaliteit en er komt een dag dat ze niet meer gemaakt worden.

RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 12:40
door giuliettaevo
Nou past die kerel het verhaal ineens weer aan...
Het is mij niet helemaal duidelijk meer hoe het nu zit.

RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 12:53
door rednal
Zijn de donuts van een BMW wel zoveel beter Remco?
Dit i.v.m. Transaxle, aantal omwentelingen verschil en krachten verschil voor of achter de V bak.
RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 12:57
door Frits
Ik kan me herinneren dat er ooit een topic geweest is over donuts...
iets met dat de as toch veel sneller (iig sneller varieerd in de toeren) draait dan bij een bmw en daardoor de constructie van de alfa-donuts anders is.
RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 12:57
door giuliettaevo
Bij de BMW zet je veel meer kracht op de donut omdat je de bak voor de as hebt en dus het koppel varieert mbv de versnellingen.

en uiteindelijk zal je met de bmw opstelling ook een hoger as-toerental kunnen halen om diezelfde reden, de overdrive in de V zorgt dat de cardanas dan meer toeren draait als de motor. Gemiddeld zal de snelheid van de cardanas van beide merken elkaar wel niet zo veel ontlopen. Het sneller wisselen in toerental is wel waar, dat zal bij de Alfa sneller gebeuren.
Re: RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 13:01
door Frits
Het sneller wisselen in toerental is wel waar, dat zal bij de Alfa sneller gebeuren.
Daar zat ook het probleem, ik ga eens kijken of ik dat topic toch niet kan vinden.. even google inschakelen

RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 13:06
door giuliettaevo
Eerlijk gezegd kan ik me daar geen probleem bij indenken... en ook geen constructie verschil oid.
De kerel uit bovenstaand linkje doet dit al jaren bij zijn racers en heeft er geen problemen mee in ieder geval.

RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 13:09
door Frits
tada:
Klik
bij racers zullen de donuts wel regelmatig vervangen worden, bij je straat-alfa heb je graag dat alles zo lang mogelijk heel blijft.
En je hebt wat tegenstrijdige menigen

RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 13:18
door giuliettaevo

Daar lijkt het wel op ja.
Klopt niet helemaal.. ik reageerde meer op die opmerking over homokineten.

De as voorzien van homokineten of kruiskoppelingen zonder enig rubber zou een probleem op gaan leveren met die klappen en trillingen.
Voor de constructie van de rubbers maakt dit weinig verschil. Bij de Alfa vangen ze meer klappen op ivm de snellere en frequentere toerentalwisselingen maar in de BMW krijge ze veel meer koppel te verwerken, vooral in de lagere versnellingen.
Overigens is de bmw donut ook niet echt goedkoop, vaak vervangen zal ook de racer liever niet doen...

Re: RE: bmw donut voor v6/Tb transaxles..
Geplaatst: zo okt 31, 2010 16:30
door elrico
tada:
Klik
bij racers zullen de donuts wel regelmatig vervangen worden
Idd, heb jaren auto-cross gereden met BMW ..... donuts hielden het max. 2 crossen uit of 2 x 3h.
Grts, Eric