Pagina 1 van 6

Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 13:23
door frankalfa
Heb er al even met zoekfunctie naar gekeken maar wijdt er toch nog maar een topic aan:
Wie heeft er ervaringen (positief danwel negatief) met een mechanische distributie riemspanner op een 12kleps v6 (75/90/gtv6)?

Ik heb sinds kort een 75 v6 met zo'n (on?) ding erop. Auto had lang stilgestaan dus verse distributie erop enz. Afgelopen week,bij een koude start: hakke hakke plof en tikken meneertje.. :shock:
Gelijk stilgezet en niet meer geprobeerd...

Vanmorgen gelukkig lichamelijk weer min of meer in staat om er eens te kijken. Nokkenas van cil 1/2/3 stond een tandje te laat...

Alles terug op tijd gezet, riemspanner op zn 'pieletjes' gezet en gestart ,gelukkig geen schade en netjes lopen op 6 pitten. 8)

Had de afdekkappen er nog af en zag dat de riem bij belasten/gas los behoorlijk klappert aan de trekkende kant... Alsof de riem toch nog te slap staat. Kan natuurlijk rucksichtloss de riem verder opspannen maar of dat nou de manier is? :(

Grtz,fRank

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 13:36
door ronald
Op mijn 75 zit er eentje en op mijn oude 155 hebben we er eentje gemonteerd: probleemloos. Kan zijn dat ik toevallig geluk heb maar volgens mij is het beter dan de oude manier.

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 15:28
door WhizzMan
Als je de officiele spanner van Alfa bedoelt, ik heb er eentje op m'n 2.5 V6 gezet omdat ik de oude hydrolische niet gereviseerd kreeg. Werkt prima, maar wel netjes stellen. Je kan ze nastellen ook, dus dat zou ik misschien even doen. Let wel op, deze spanner werkt met een bi-metaal die ontspant bij warmere motor. Dit bi-metaal zit als een soort veer in de spanner. Je kan deze "veer" breken en dan werkt de spanner niet goed meer. Lees je even goed in in de procedure hoe je de spanner moet afstellen, want het vereist wel wat meer handelingen dan "strak zetten op het pijltje en vastdraaien".

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 16:01
door frankalfa
Dank voor de antwoorden zo ver.

Whizzman, origineel Alfa? Zijn die er dan? Dacht altijd dat dit type spanner een 'aftermarket oplossing' was om het gehannes met lekkende spanners te voorkomen.

Anyway, heb toevallig een plaatje van t ding:
Afbeelding

Weet niet of je daar iets aan kunt zien.

Alvast bedankt weer, grtz,fRank

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 16:04
door ronald
Nee het was volgens mij een origineel ding, de latere modellen schijnen ze standaard te hebben. Heb ik gehoord... :?

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 16:39
door WhizzMan
Het is zelfs een officiele modificatie geweest van Alfa zelf. Er zijn gewoon onderdeelnummers van en zelfs een modificatiekit om een "natte" naar een "droge" om te bouwen.

Er zijn derden geweest die de natte spanners ombouwden naar een droge statische. Die zijn dus niet met een veer of temperatuurafhankelijk geregeld, maar stellen de riemspanning hard in. Aangezien het uitzetten van het alu blok bij op temperatuur komen niet te verwaarlozen is, had Alfa zelf gekozen om dat niet te doen. Als je zulke spanners gebruikt, zou ik de riem minder lang laten zitten en in ieder geval regelmatig controleren dat je geen beschadigingen en slijtage hebt. Je zult ook een oplossing moeten vinden voor het loopwiel en de lager daarvan. Er zijn meerdere mensen mee bezig geweest op het Internet en wat zoeken zal met wat geluk wel een bron opleveren van een passend lager of een compleet wiel met andere lagers er in.

Wat ook nog een optie/verbetering is voor de "oudere" V6 12V busso's is om de poulies van de 155 er op te zetten. De oudere poulies en riem gebruikten een rechthoekig/trapezoide vorm van de tanden. Op de 155 zijn halfronde tanden gebruikt. Deze hebben een stuk minder de neiging om te verspringen. Je moet wel alle 3 de poulies hebben, dus de beide nokkenas- en de krukaspoulie. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn deze poulies ook op de fase2 164, de 2.0 V6TB en de 916 GTV 12V gebruikt. Deze poulies zijn uiteraard met zowel de droge als natte spanner te gebruiken.

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 17:34
door ericj
Vanaf 1994 of zoiets zijn alle 12-kleppers volgens mij met de mechanische spanner geleverd. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, heb inmiddels 2 oudere 164's omgebouwd (ombouwinstructies: http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019303.htm) en heb nu een '94 164 en een '98 Spider V6 die er standaard eentje hebben. Wel op de goede manier de spanning afstellen, ze kunnen kapot als je er teveel kracht op zet bij het afstellen. Afstelinstructies: http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019304.htm

---
Eric

Re: RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 17:46
door frankalfa
Vanaf 1994 of zoiets zijn alle 12-kleppers volgens mij met de mechanische spanner geleverd. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, heb inmiddels 2 oudere 164's omgebouwd (ombouwinstructies: http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019303.htm) en heb nu een '94 164 en een '98 Spider V6 die er standaard eentje hebben. Wel op de goede manier de spanning afstellen, ze kunnen kapot als je er teveel kracht op zet bij het afstellen. Afstelinstructies: http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019304.htm

---
Eric
Tja als ik die afstelinstructies doorneem heb ik het goed gedaan so far. Het kan natuurlijk zo zijn dat de temp.afhankelijke veer naar zn grootje is. (kan ik dat nog controleren op eoa manier?)
Spijtig dat ik niet maar kan herinneren hoe de positie was vóór ik er aan begon toen (1.5 mnd geleden vervangen oid,mompelt iets over korte termijn geheugen... :? :wink: )

Als ik de riem echter gespannen heb staan zoals eerder beschreven vinnik dat ie lelijk klappert bij belasten vs gas lossen (meen ook dat ik m wel al eens tegen de afdekkap heb horen slaan bedenk ik me nu...),daar ga ik zo niet mee rijden...

Hm wat te doen... :?

Iig iedereen bedankt zover voor de reacties, super! 8)

Grtz,fRank

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 18:21
door ericj
De bimetalen veer zit in het linker deel van de spanner, in de linker veer zit een gaatje waar de rechter veer (die de riem feitelijk spant) invalt. Als je er een fohn op zet dan zie je de veer langzaam naar beneden gaan. Ik heb hier een losse spanner liggen, de bimetalen veer loopt horizontaal net onder het vaste stelnokje, ongeveer zoals op het plaatje:

Afbeelding

De bewegende stelnok zelf zit een stuk hoger natuurlijk.

---
Eric

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 18:32
door ronald
Normaal zou ik zeggen niet twijfelen en koop een nieuwe maar die dingen kosten rocd de 160 geloof ik! :?

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: za okt 23, 2010 18:35
door ericj
85.79 ex BTW bij www.tuynder.nl, maar goedkoop zijn ze niet nee.

---
Eric

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: zo okt 24, 2010 14:21
door frankalfa
Ok, na nog wat nadenken, oude topics doorvogelen en ruggespraak (thanks Allesandro! :thumbs: ) nog wat dingen gecontroleerd.
Allereerst daarnet nog eens 'als test' de motor aan de kruk rond gedraaid. Pakweg een kwartslag gedaan en toen, toink... :(

Kijk eens waar de pieletjes staan: (beetje slecht te zien vanwege schuin gefotografeerd) :shock:
Afbeelding

Met als gevolg:
Afbeelding
Inlaatnok een tand of 4 a 5 van tijd af... :evil:

Alles terug op tijd gezet en spanner gedemonteerd voor inspectie. Is helemaal in orde, ook de bimetalen veer werkt (getest met haarfohn)
Af laten koelen en terug gemonteerd.Bleek dat er een stuk schroefdraad van het lange draadeind slecht was (wist ik al) en daar was, om toch de borging te kunnen benutten, een grotere moer en een ring tussen geplaatst als vulstuk. Blijkbaar klemde de borgmoer dit niet voldoende aan wat bovenstaand epistel leek te veroorzaken. Een extra ring ertussen leek de oplossing hiervoor.
Opnieuw de motor handmatig rondgedraaid en nu geen verspringende riem meer.

Nogmaals timing gecontroleerd (better safe than sorry) en de motor gestart.

Draait gewoon goed, als ik er wat meer vertrouwen in had gehad zou ik het hierbij hebben gelaten... :?
Toch gekeken bij draaiende motor naar het 'klapperen' van de riem bij belasten vs gas los. Het trekkende deel bewoog toch behoorlijk, teveel naar mn zin.
Dus ,de dood of de gladiolen, :lol: de spanner maximaal opgespannen en weer geborgd.

Opnieuw de motor gestart en het bewegen van de riem gevolgd (had er een filmpje van gemaakt maar daaruit is niets op te maken, 'live' zie je het wel..),nog steeds teveel 'opbollen' van de riem bij gassen/gas los. :evil:
Uiteraard kan de veer nu een evt verschil veroorzaakt door belasten/gas los niet meer opvangen, staat immers max gespannen.

Het truukje van de riem max 90gr kunnen draaien tussen nokken -en krukas heb ik ook geprobeerd in beide situaties. Hoewel er natuurlijk iets verschil in zit zou ik bij de huidige, max opgespannen, situatie zeker niet zeggen dat ie supersnaarstrak staat...Voor mij lijkt t erop alsof de riem gewoon iets te lang is..?

Ik heb voor t eerst een riem van dit merk (dayco, geleverd via tuynder) terwijl ik normaal altijd Gates monteer.Op t oog leken de riemen even lang bij montage maar stel dat de nwe een fractie langer is dan ben ik nu al een paar dagen aan t ktu-en voor jan l.l... :idea:

Ben geneigd om morgen een Gates riem te halen en die te monteren, gewoon om te kijken hoe die zich houdt bij belasten/gas los.

Jullie idee?

Grtz,frank

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: zo okt 24, 2010 14:31
door ronald
Tja als je het niet vertrouwd zou ik even een nieuwe riem halen. Ik heb ook alijd Gates gehad, geen problemen maar eigenlijk ook nooit zo op gelet... :oops:

Stomme vraag maar heb je wel de goede riem met het juiste profiel van de tandjes?

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: zo okt 24, 2010 14:43
door ravado
Frank, ik heb bij mijn v6 hetzelfde gehad. Er zit nu ook een riem van Tuynder op. De vorige was een Gates die op het lange stuk ook teveel speling had.
Nu met de tuynder riem niet maar ik heb het volgende gedaan:
- eerst bdp goedgezet
- daarna de nokkenassen goed gezet
- vervolgens de riem om de krukaspoelie
- hierna de riem naar de rechternokkenaspoelie en iets (een paar mm) terugzetten zodat als de nokkenassen op de markeringstekens staan er goede spanning op de riem staat
- dan de riem op de linkernokkenaspoelie en deze ook goed op spanning zetten. Ik gebruik zelf twee ringsleutels en een griptang om beide nokkenaspoelies te fixeren
- vervolgens de riem om de oliepompoelie en dan via de spanner. Dan de spanner op spanning zetten.sleutels van de nokkenaspoelies af en met een bandenlichter o.i.d. de spanner iets meehelpen (niet gigantisch veel!!) daarna staat alles mooi op spanning en heb je geen last van een stuk met minder spanning onder gas lossen/geven...

misschien heb je iets aan deze werkwijze.

Re: RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

Geplaatst: zo okt 24, 2010 15:12
door frankalfa
Tja als je het niet vertrouwd zou ik even een nieuwe riem halen. Ik heb ook alijd Gates gehad, geen problemen maar eigenlijk ook nooit zo op gelet... :oops:

Stomme vraag maar heb je wel de goede riem met het juiste profiel van de tandjes?
Ja volgens mij wel, iig geen halfronde tanden ofzo. Ik denk dat ik maar gewoon een Gates haal om te proberen.

Rav;mijn werkwijze scheelt niet veel van de jouwe, ik 'span de riem ook aan' door de nokkenaspoelie R iets door te zetten tijdens riem erom leggen en m daarna op tijd te zetten wat opspannen tot gevolg heeft. :wink:
Rest is ook min of meer identhiek maar ik heb de spanner alleen met t aandrijf vierkant gespannen,niet met een bandijzer als hefboom oid.Is mi ook niet nodig want zonder echt veel kracht te zetten span ik m tot tegen de aanslag op....Wat mij dus doet denken dat de riem gewoon te lang is... :idea:

Bedankt weer voor t meedenken, grtz,fRank