Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

Metaalgeluid 75TS

wo okt 13, 2010 17:48

Net een 'nieuw' motorblok in de 75 gelepeld. Alles doet het naar behoren, echter heb ik één ding waar ik niet herlemaal gerust op ben. Het gaat om een metaalachtig geluid, wat enkele maanden geleden (dus met een ander blok) begon. Destijds leek op een losgetrild schroefje wat meetrilde, echter nu lijkt het meer op een ligt metaalschurend geluid.

- Het is er niet altijd; het heeft direct te maken met de glasklepstand. Er is een klein gebied van gasgeven (tussen geen gas geven en zeg constant rijden op de snelweg) waarbij het geluid niet te horen is. Geef ik ook maar ietsje gas bij, is het geluid direct hoorbaar. Geef ik weer minder gas dan is het geluid ook direct weg.
- Het lijkt alleen met een warme motor voor te komen.
- De sterkte van het geluid heeft volgens mij te maken met het aantal toeren, het lijkt er dan ook op dat het met de luchtstroom door de gasklep te maken heeft.
- Het geluid lijkt ook daar vandaan te komen. Echter is daar niets vreemds te zien.

Herkent iemand dit en weet iemand een mogelijke oplossing?
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6848
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Metaalgeluid 75TS

wo okt 13, 2010 18:18

Kijk eens of de klep van de luchtweger netjes vrij loopt :? .. Dat is namelijk het enige onderdeel dat ik kan bedenken aan die kant van de motor dat zo'n geluid zou kunnen produceren. :wink:

Verder loopt de motor wel gewoon helemaal goed? geen vermogensverlies oid?

Er zit niet toevallig een 'open' luchtfilter op dat het geluid veroorzaakt? :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Metaalgeluid 75TS

do okt 14, 2010 14:31

Net even die klep nagekeken, die lijkt mij goed te bewegen. Aan de gasklep is ook niets geks te zien. Snap niet waar het vandaan kan komen.

Er zit geen openluchtfilter op, wel een K&N inlegfilter. Deze heb ik bij het verwisselen van het blok schoongemaakt en ingespoten. Ik heb zo mn twijfels over de 'verbeterende' werking van aftermarket openluchtfilters :wink:

Verder loopt de motor goed, volgens mij geen vermogensverlies. Dit blok lijkt sneller dan de vorige, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik 3 maanden in een trage auto gereden heb :lol:
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Metaalgeluid 75TS

do okt 14, 2010 19:43

Je gaf zelf al aan dat het eerst op een losgetrilde schroef leek maar nu niet meer, maar toch..:

Ik had ook een dergelijk geluid bij mijn 75. Bleek dat 1 schroefdraad van het kleppendeksel, waar de bougieafdekplaat in vast zit, dol was. Dus 1 bout trilde bij bepaalde toerentallen als een gek! Klonk echt heel hard, en ik was ook bang voor iets ernstigs.... Hoop dat het bij jou ook mee valt.

Succes ermee!
Nu:
156 SW 1.8 TS ‘05

Voorheen:
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Metaalgeluid 75TS

do okt 14, 2010 21:11

Ik heb bij mijn GTV6 ook een trillend geluid gehad. Deze kwam uit de schakelpook.
Toen ik mijn hand op de schakelpook deed was het geluid weg....

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Metaalgeluid 75TS

do okt 14, 2010 22:11

Misschien het hitteschild aan de kant van het uitlaatspruitstuk (bij het ruitensproeiervloeistof reservoir) ?
Of heb je toevallig een csc spruitstuk, de uitlaat zit vast met 2 driehoekvormige "ringen", een ervan kun je zo draaien dat deze net tegen het motorblok aanzit.
Dat gaat ook trillen.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 16:17

Er zit geen afdekplaatje op (luiheid, ligt in de garage), en er zit geen hitteschild of csc spruitstuk op (helaas)

Maar andere lossen onderdelen kan uiteraard nog wel. Valt trouwens wel op dat het geluid minder is geworden nadat ik de lmm eraf had gehaald (misschien sloot één slangenklem van de luchtslang niet goed..?) Ik kwam er ook achter dat rijden terwijl je vergeten bent de stekker weer aan de lmm te bevestigen ook niet echt goed gaat :wink:

Het trillen van de pook ken ik, wordt vaak zenuwachtig gevraagd door een passagier waar dat geluid vandaan komt :lol:
Hoort trouwens de pook naar links te bewegen bij accelereren? :-k Viel me laatst op.
75 Indy TS 1992

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 16:28

Er zit geen afdekplaatje op (luiheid, ligt in de garage), en er zit geen hitteschild of csc spruitstuk op (helaas)

Maar andere lossen onderdelen kan uiteraard nog wel. Valt trouwens wel op dat het geluid minder is geworden nadat ik de lmm eraf had gehaald (misschien sloot één slangenklem van de luchtslang niet goed..?) Ik kwam er ook achter dat rijden terwijl je vergeten bent de stekker weer aan de lmm te bevestigen ook niet echt goed gaat :wink:

Het trillen van de pook ken ik, wordt vaak zenuwachtig gevraagd door een passagier waar dat geluid vandaan komt :lol:
Hoort trouwens de pook naar links te bewegen bij accelereren? :-k Viel me laatst op.
Als de pook echt gaat rammelen (had ik van de week) dan kan het zijn dat een van de draaipunten/bussen in het stangenstelsel (met name die vooraan) een beetje los zit.
Volgens mij hoort de pook niet naar links te bewegen bij acceleratie, zijn je versnellingsbaksteunen nog wel goed?

Je kunt je in ieder wel behoorlijk sufzoeken naar rammeltjes en trillingen, ik heb er nog steeds 1 bij acceleren. Is waarschijnlijk mijn rechter windschermpje wat gescheurd is en begint te trillen.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 16:39

De pook rammelt niet echt, heel soms trilt de pook als ie in zn 5 staat tegen de rand van het gat waar de pook doorheen gaat.

De rubbers zouden nog goed moeten zijn, ik heb alle rubbers achter zo'n 2.5 jaar geleden vervangen... Ik ben meer bang dat er misschien het een en ander los zit. Als de aandrijving onder spanning staat (bij accelereren) en ik druk plots de koppeling in, komt er een bonk van achter :-k

Kan de voorkant van de triangel iets zakken (10-15cm) zonder de transaxle los te maken? Scheelt aardig wat werk. Dan hoop ik er net bij te komen (ik heb er al naar gekeken, maar als alles vastzit kan je echt nergens bij)
75 Indy TS 1992

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 17:01

Hoort trouwens de pook naar links te bewegen bij accelereren? :-k Viel me laatst op.
Aanvulling op bovenstaande opmerking:
Als de pook naar links beweegt dan kan ook de bout van je as (waar de tandwielen opzitten, primaire of scundaire, weet ik niet meer) loszit.
Deze moet geborgd vastzitten (omslaan van een randje), soms is de borging niet voldoende. Bij mij zit er extra loctite op (ik geloof blauw).
Dan gaat door de constructie van kroonwiel pignon de as naar voren en naar achteren. Dat zie je doordat je pook beweegt. Te lang doorrijden geeft verkeerde slijtage aan kroonwiel/pignon en tandwielen.

Bonken kan komen omdat de as dan weer terugschiet.

Ik heb dit ooit ergens op het forum beschreven en met foto's. Kan het natuurlijk niet meer terugvinden.

Gebruikersavatar
Ba
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di feb 27, 2007 19:18
Locatie: Gouda

Re: RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 17:10

Hoort trouwens de pook naar links te bewegen bij accelereren? :-k Viel me laatst op.
Aanvulling op bovenstaande opmerking:
Als de pook naar links beweegt dan kan ook de bout van je as (waar de tandwielen opzitten, primaire of scundaire, weet ik niet meer) loszit.
Deze moet geborgd vastzitten (omslaan van een randje), soms is de borging niet voldoende. Bij mij zit er extra loctite op (ik geloof blauw).
Dan gaat door de constructie van kroonwiel pignon de as naar voren en naar achteren. Dat zie je doordat je pook beweegt. Te lang doorrijden geeft verkeerde slijtage aan kroonwiel/pignon en tandwielen.

Bonken kan komen omdat de as dan weer terugschiet.

Ik heb dit ooit ergens op het forum beschreven en met foto's. Kan het natuurlijk niet meer terugvinden.
:shock:

En dat is waarschijnlijk niet op te lossen door de vbak open te maken..?
75 Indy TS 1992

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 17:50

Hoort trouwens de pook naar links te bewegen bij accelereren? :-k Viel me laatst op.
Aanvulling op bovenstaande opmerking:
Als de pook naar links beweegt dan kan ook de bout van je as (waar de tandwielen opzitten, primaire of scundaire, weet ik niet meer) loszit.
Deze moet geborgd vastzitten (omslaan van een randje), soms is de borging niet voldoende. Bij mij zit er extra loctite op (ik geloof blauw).
Dan gaat door de constructie van kroonwiel pignon de as naar voren en naar achteren. Dat zie je doordat je pook beweegt. Te lang doorrijden geeft verkeerde slijtage aan kroonwiel/pignon en tandwielen.
Bonken kan komen omdat de as dan weer terugschiet.
Ik heb dit ooit ergens op het forum beschreven en met foto's. Kan het natuurlijk niet meer terugvinden.
:shock:
En dat is waarschijnlijk niet op te lossen door de vbak open te maken..?
Bij mij is de bak onder de wagen vandaan gehaald en zijn er meteen nieuwe tandwielen, synchromesh ringen, shims e.d. in gekomen.
Echter het afstellen van het kroonwiel/pignon kun je doen door een super nauwkeurige meting (volgens het boekje) of mvb verf (raakvlakken).
Ik denk niet dat je even je bak kunt open schroeven en dan de moer achter de vijfde versnelling kunt aandraaien.

Voor dit antwoord met je even wachten tot de ervaren sleutelaar zich in je topic melden.
Trouwens bovenstaande beschrijving/probleem was bij mijn wagen het geval. Hoeft dus niet perse bij jouw wagen hetzelfde te zijn.

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 18:24

ik zou toch eens maar je baksteunen kijken, de voorste.
als je er ook maar 1 hebt waar het rubber gescheurd is dan hangt je bak scheef waardoor de schakelmechaniek ook aan kan lopen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6848
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 21:41

En in de tunnel zit boven het koppelingshuis van de bak een rubberen 'aanslag'. een soort van paddestoel van rubber lijkt het, deze beperkt hoever de bak omhoog kan komen en hoort als de bak gemonteerd is er net boven te zitten. :wink:

Als dat ding er niet zit of veel te hoog zit slijten de bakrubbers veel harder en gaat hij ook bonken. :(

Aangezien de pook direct verbonden is met de bak en deze beweegt bij belasting is het logisch dat de pook dit ook doet... Maar normaal gesproken beweegt de bak dus niet zoveel dat het opvalt. :?

Bakrubbers nakijken is geen slecht idee.... :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Metaalgeluid 75TS

vr okt 15, 2010 22:05

Ik had ook zo'n bonk bij last-wissel. Bij mij bewoog de triangel voor in de balk. Rubberen uitlaat-o ring doormidden gesneden en er tussen gevrot. Om er een nieuw lager in te persen heb je speciaal gereedschap nodig, maar je kan het ook gereedschap ook zelf maken. Staat beschreven op alfa-bb maar die kan ik zo snel niet vinden.

Terug naar “Algemene Technische vragen”