Pagina 1 van 3
145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 13:16
door ov_wijzer
Vanmorgen op de snelweg brak de distributieriem van mijn 145 1.7 16v boxer. Omdat ik eerst niet wist wat er was langs de snelweg nog geprobeerd te starten wat wel lukte (stom achteraf uiteraard) maar de motor bleef erg onregelmatig lopen dus afgesleept naar huis. Ook thuis nog geprobeerd te starten, maar liep nog steeds onregelmatig, later bleek dus dat de distributieriem gebroken was. Gaat dit nog lonen om te repareren? Of is er nu teveel motorschade? Heb 3 weken terug juist APK laten keuren voor ruim 400 euro en hij kon er net weer ff tegenaan...... Distributieriem was trouwens vervangen op 206046 en hij staat nu op 253026, ook erg vroeg al vind ik, is 3 jaar geleden vervangen. Wat nu?
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 13:27
door indy
Ik weet niet precies wat een 145 boxer waard is hangt ook een beetje van de staat van de auto af.
Je zal de koppen moeten demonteren om de schade te kunnen zien. Maar de kleppen zullen waarschijnlijk wel geraakt zijn.
De kosten hangen er vanaf of je alles zelf doet, of moet laten doen.
Als je alles moet laten doen ben ik bang dat de auto dat niet meer waard is.
Je kan ook een ander blok op de kop tikken en die inbouwen.
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 13:51
door Hans33sw
helaas zijn goede 16v blokken onvindbaar...
toch wel typisch, bij mij knaptie ' ie ook veel te vroeg, bij jou ook, en ik heb er wel meer van gelezen. hoe kan dat toch?
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 14:39
door alfaqv75
spanrollen
verder weersinvloeden, aantal jaren, vloeistoffen over de riemen, etc etc...
Re: RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 19:37
door Brul(tm)
helaas zijn goede 16v blokken onvindbaar...
Mwa, dat valt wel mee
hoe kan dat toch?
Enige wat ik kan verzinnen en zelf mee gemaakt heb bij een Lampredi 16V blok, is verkeerd gespannen riem (te strak).
Andere oorzaak kan zitten in versleten spanners als die niet meegenomen zijn bij de laatste distributiewissel(s),
Groetjes,
Marc
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 20:02
door WhizzMan
Er is maar 1 van de 2 riemen gebroken, anders zou je auto niet meer starten. Als je auto verder nog goed is (een keuring kost maar een paar tientjes, dus er is aardig aan versleuteld) kan het de moeite zijn als je een hobbyist kan vinden die de boel voor je opknapt, of misschien als het echt een mooie is, een specialist met een vriendelijk uurtarief. Ik heb nog een goede rechterkop (uit m'n hoofd) liggen en een linkerkop waar "alleen maar" verse kleppen in moeten. Dat kan andersom zijn, dat zou ik moeten nakijken.
De oorzaak is inderdaad vaak dat de spanrollen niet gewisseld worden tijdens de riemwissel. Op oude spanrollen zit/komt vaak speling en dan is de riemspanning niet meer in orde. Zodra de riem te strak (komt weinig voor met versleten rollen) of te los hangt, zal hij veel sneller slijten en uiteindelijk breken.
Proberen te starten is meestal niet zo'n probleem meer, de boel is dan toch al lang stuk en krom. Op het moment dat jij voelt dat je motor geen vermogen meer levert, zijn je kleppen al krom. Alleen als je motor stationair afslaat en je probeert daarna niets, is de kans dat je drijfstanglagers nog heel zijn, reeel. Als je het bij een "aardige snelheid" hebt of als je inderdaad wel gaat doorstarten, zullen je drijfstanglagers vaak ook schade oplopen. Die dingen zijn relatief eenvoudig te vervangen en kosten niet de hoofdprijs, maar voor minder dan E100 die lagers vervangen zal toch wel heel lastig worden. Als je dat bij de reparatiekosten op moet tellen voor je cylinderkop (wisselen/reviseren), distributie en koppakking, kan het net het bedrag zijn waardoor je hem niet meer laat fiksen.
Kijk ook even op het forum van de 145/146 club. Misschien dat daar iemand nog wat heeft liggen en/of tijd heeft om je te helpen.
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 20:52
door ov_wijzer
Van de week gaat iemand die ik ken bij een garage kijken wat er allemaal loos is en dan kan ik beslissen wat ik ga doen. Ik wil echter eigenlijk nog niet van de auto af want rijdt er met erg veel plezier in en ook net inderdaad wel wat in moeten investeren omdat er bij de APK wat puntjes aan het licht kwamen (remleidingen achter zijn vervangen, stuurkogel enz.) waardoor het zonde is om hem nu weg te doen. Ik hoop dat het meevalt en zoniet als er iemand is die hem voor een mooi prijsje nog kan fixen zou mooi zijn...... Ik woon in Huizen (Noord-Holland).
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 21:15
door brolli21
Ik woon in Alkmaar NH,en zou eventueel voor je kunnen kijken of de boel nog voor een vriendelijke prijs te repareren is.
Indien intresse,neem dan maar contact op via PB.
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 21:36
door Stefan J
ander blok er in is sneller en waarschijnlijk heb je dan het zelfde prijskaartje, ook de 16v blokken zijn nog wel te vinden.
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: zo okt 03, 2010 21:46
door brolli21
Ja,persoonlijk knap ik liever een motor op waarvan je weet wat je hebt,iedien dat nog te doen is.
Dan weet je namelijk wat je hebt.
Als je ene ruilmotor pakt,zit je ook aan een complete distributiewissel,heel veel ombouwwerk,en uiteindelijk heb je nog geen zekerheid of wat je erin hangt goed is.
Als je een motor met distrischade repareerd,heb je een motor waarvan je weet wat er tot dantoe mee was,en je weet zeker dat bepaalde dingen goed zijn.
Re: RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: ma okt 04, 2010 01:21
door Hans33sw
helaas zijn goede 16v blokken onvindbaar...
Mwa, dat valt wel mee
met de nadruk op goede dan... maarja, het is maar net wat je wil

Re: RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: ma okt 04, 2010 06:26
door Brul(tm)
met de nadruk op goede dan... maarja, het is maar net wat je wil

Een goed 16V blok, ligt gewoon bij mij in mijn schuur
Groetjes,
Marc
RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: ma okt 04, 2010 17:15
door WhizzMan
Of je nu een 2ehands blok haalt of deze gaat herstellen, je zult gewoon het hele blok moeten inspecteren en repareren wat noodzakelijk is. Tenzij je het 2ehands blok mag bekijken en beoordelen voor je het koopt, of je hebt omruilgarantie, zal je er van uit moeten gaan dat het een boel centjes gaat kosten om dat zeker weten fris te maken. Je hoeft natuurlijk geen perfect blok in je auto te zetten, maar als ik er een serieus bedrag aan uit geeft en er anderen voor betaal om het voor me op te lossen, zou ik dat zelf wel willen.
Let wel op, een 33 16V blok past niet 1 op 1 in een 145. Er zijn veel delen hetzelfde, maar bijvoorbeeld de ontsteking is al helemaal anders.
Re: RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: ma okt 04, 2010 21:13
door Tymen QV
spanrollen
verder weersinvloeden, aantal jaren, vloeistoffen over de riemen, etc etc...
Yep helaas maar waar, ik weet niet of je zelf een beetje kan sleuten, beide koppen lichten om te kijken of er schade is ontstaan in je onderblok ? ehm 3 jaar toch echt de max zelfs daar kan je niet van op aan
zelfs bij de " geweldige twinsparken '' is dit nog wel eens de vraag, gelukkig doe ik alles zelf anders...
Succes
Tymen QV
Re: RE: 145 1.7 distributieriem gebroken
Geplaatst: ma okt 04, 2010 21:37
door WhizzMan
Yep helaas maar waar, ik weet niet of je zelf een beetje kan sleuten, beide koppen lichten om te kijken of er schade is ontstaan in je onderblok ?
Waarom hebben mensen het toch over beide koppen? Er is er maar eentje stuk, anders zou de motor niet meer lopen. Verder kan je met het liften van de kop(pen) niet zien of er onderblokschade is, daarvoor zal de carterpan er toch echt af moeten.