Pagina 1 van 1

Wandelende krukas bij een 3.0 V6 12V, wat is wijsheid?

Geplaatst: di sep 14, 2010 16:16
door GT 75V6
Bij de Spider 3.0 V6 12V van mijn ouders is bij stationair een klein dotje gas geven wat gerammel te horen vanuit de motorruimte. Ik voelde de bui al hangen en dacht meteen al wel dat het de lagers zouden zijn, en dit is inmiddels door de dealer bevestigd.

Ze noemen het een "wandelend lager". Het schijnt vaker voor te komen bij V6 12V-motoren en de motor kan er volgens hun oud mee worden, zolang je er maar niet al te sportief mee rijdt. De auto en de motor hebben nog geen 100.000 km. gelopen, dus het is wel vroeg voor slijtage aan de lagers. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het door de vorige eigenaren niet vaak genoeg olie verversen of rijden met goedkope olie. :?

Nu vraag ik me af of het zin zou hebben de lagers preventief te laten vervangen, om op die manier de kans op het alsnog kapot lopen van het blok uit te sluiten. Stel dat het vervangen van de lagers € 500 kost en je daarmee de kans op een motorrevisie van € 2.500 uitsluit, is het mijns inziens serieus het overwegen waard. :!:

Denken jullie dat je er met het vervangen van de lagers al bent, of is er waarschijnlijk al meer schade opgetreden? Ik heb verder geen verstand van motortechniek, vandaar dat ik het hier vraag. Het blok loopt verder heel mooi, en trekt als een beer. Alleen vind ik dat 'ie stationair soms wat onregelmatig loopt, maar dit kan natuurlijk aan de lagers liggen (distributie staat strak op tijd)...

Voor wat het waard is: bij het stellen van de kleppen is geconstateerd dat de nokkenassen nog als nieuw zijn,verder is er sinds de oliewissel van meer dan 1000 km. gelelden geen enkel olieverbruik waarneembaar. Het is dus absoluut geen gaar blok.

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: di sep 14, 2010 16:31
door beer75
Zijn het de drijfstanglagers? Die zijn vrij eenvoudig te vervangen maar de kans bestaat dat de krukas al schade heeft opgelopen waardoor de lagers zeer snel weer zullen slijten...

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: di sep 14, 2010 16:32
door GT 75V6
Geen idee. Welke lagers zitten er allemaal in zo'n blok? Zoals ik al zei: heb geen verstand van motortechniek... :oops:

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: di sep 14, 2010 16:42
door Erwinn
Lagers zijn onder de auto te wisselen. Riem los (eitje bij de 12v) en carterpan er onder vandaan. Dan kan je pas verder kijken. Als de krukas niet beschadigd is ben je aan materiaal een paar 100 euro kwijt (lagers, waterpomp, riem, spanner ;) )

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: di sep 14, 2010 17:07
door GT 75V6
Begrijp ik nou goed dat de krukas kan gaan beschadigen als je te lang met versleten lagers (zijn in dit geval nog niet al te ver heen volgens mij) rondrijdt? Met andere woorden: het is raadzaam de lagers z.s.m. te vervangen?

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: di sep 14, 2010 17:13
door beer75
Ik zou in ieder geval laten uitzoeken welke lagers slecht zijn. Dat verhaal van dat autobedrijf vind ik vaag dus laat dat door hem onderbouwen.

En als het je drijfstanglagers zijn kun je die het beste zsm vervangen. Maar zoals hierboven wordt aangegeven moet je de krukas bij demontage van de lagers laten controleren op slijtage.

Re: RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wi

Geplaatst: di sep 14, 2010 17:17
door ericj
Begrijp ik nou goed dat de krukas kan gaan beschadigen als je te lang met versleten lagers (zijn in dit geval nog niet al te ver heen volgens mij) rondrijdt? Met andere woorden: het is raadzaam de lagers z.s.m. te vervangen?
Ja, als het om drijfstanglagers gaat wel. Maar dat weet de garage ook, dus dan zeggen ze niet dat hij er oud mee kan worden. Vermoedelijk is de axiale speling van de krukas aan de hoge kant, dat euvel heb ik tenminste wel vaker gehoord. En dat is niet iets dat je voor 500e kunt oplossen, maar daarvoor moet het blok eruit en uit elkaar. Maar axiale speling is inderdaad niet iets dat leidt tot ernstige gevolgschade, daar kunnen ze inderdaad oud mee worden.

---
Eric

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: di sep 14, 2010 17:48
door GT 75V6
Ah, in dat geval laten we het lekker voor wat het is. Zal wel even gaan vragen welke lagers het precies zijn.

Re: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: vr sep 17, 2010 09:30
door giulia-tom
Bij de Spider 3.0 V6 12V van mijn ouders is bij stationair een klein dotje gas geven wat gerammel te horen vanuit de motorruimte. Ik voelde de bui al hangen en dacht meteen al wel dat het de lagers zouden zijn, en dit is inmiddels door de dealer bevestigd.

Ze noemen het een "wandelend lager". Het schijnt vaker voor te komen bij V6 12V-motoren en de motor kan er volgens hun oud mee worden, zolang je er maar niet al te sportief mee rijdt. De auto en de motor hebben nog geen 100.000 km. gelopen, dus het is wel vroeg voor slijtage aan de lagers. De oorzaak ligt waarschijnlijk in het door de vorige eigenaren niet vaak genoeg olie verversen of rijden met goedkope olie. :?

Voor wat het waard is: bij het stellen van de kleppen is geconstateerd dat de nokkenassen nog als nieuw zijn,verder is er sinds de oliewissel van meer dan 1000 km. gelelden geen enkel olieverbruik waarneembaar. Het is dus absoluut geen gaar blok.
Hier staat het ene haaks op het andere. Of nokkenassen en klepbekers zijn in het verleden al vervangen. Als er averij is door oliestand of kwaliteit dan zijn bij dit type motor de nokkenassen en bekers het eerst aan de beurt - sterker nog: het is bijna een kwaal te noemen bij deze 12v variant.

Tip: laat een specialist (dat is iemand die reviseert en bouwt) eens de pan lichten en een goede meting laten doen.

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: vr sep 17, 2010 12:40
door Bullettooth
Klopt het dat het geluid zich manifisteerd als de motor erg warm is!? KLinkt het als of een een 'houten balk' ergens op 'bonkt'?!

Dit is de speling van de hoofdlagers, bekent fenomeen van de Busso V6, met name de 12v (ouder en dus met grotere toleranties gemaakt dan de latere 24v's).


Enfin, kan ie gewoon oud mee worden.

Ik rijd een 155 2.5 V6 en mijn blok heeft deze 'bonk' ook al vanaf de aanschaf, dat was 53.xxxkm. Bij 57.xxx heb ik de koppen bewerkt en 3.0 spider nokkenassen erin gemikt. Hij gaat met regelmaat naar de 7000 RPM en de teller staat inmiddel op 79.xxx.

:lol:

Note

Zijn het de drijfstanglagers dan zou ik deze wel prevenief (laten) vervangen!

RE: Beginnende lagerschade bij een 3.0 V6 12V, wat is wijshe

Geplaatst: vr sep 17, 2010 20:20
door GT 75V6
We hebben de auto vandaag weer opgehaald en ze bleken het mij per ongeluk verkeerd verteld te hebben. :!:

Het gaat om een wandelende krukas, dus niet de lagers. De krukas is scheef afgesleten, vandaar dat je het gerammel hoort. Volgens de dealer komt het vaker voor bij 12V's, en kunnen ze er oud mee worden. We laten er (ook op hun advies) dus niets aan doen.

Het geluid is alleen te horen bij een klein dotje gas geven bij stationair lopen. Tijdens het rijden hoor je niets raars!