Pagina 1 van 4
Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: di aug 31, 2010 02:36
door Gerhard
Hallo allemaal,
Na dat de motor weer in de auto is gebouwd na een koprevisie en nieuwe distributieriemen en koppeling te hebben geplaatst, start de 33 goed en loopt stationair excellent. Maar als ik maar een beetje het gaspedaal intrap houdt de motor in.
In een post over een 75 ie was te lezen dat de distributie 180 graden gedraaid zat. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Hoe kontroleer ik dat? Elke andere suggestie is ook welkom.
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: wo sep 01, 2010 07:34
door indy
Als je motor stationair goed draait, Verwacht ik eerder een brandstof probleem (druk en/of retour op aanvoer)
Je hebt de hele motor uitgebouwd, misschien iets in de bedrading? (massa) Meet ook de laadspanning even.
Oh ja nog een tip, houdt je probleem in 1 topic. Dat houdt het wat overzichtelijker
Succes
Gr Steven
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: wo sep 01, 2010 07:48
door alfaqv75
of juist valse lucht
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: wo sep 01, 2010 10:14
door Gerhard
Heren, bedankt. Ik ga er straks meteen mee aan de slag.
Re: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: wo sep 01, 2010 12:50
door WhizzMan
Hallo allemaal,
Na dat de motor weer in de auto is gebouwd na een koprevisie en nieuwe distributieriemen en koppeling te hebben geplaatst, start de 33 goed en loopt stationair excellent. Maar als ik maar een beetje het gaspedaal intrap houdt de motor in.
In een post over een 75 ie was te lezen dat de distributie 180 graden gedraaid zat. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Hoe kontroleer ik dat? Elke andere suggestie is ook welkom.
Als bij een 33 je distributie 180 graden gedraaid zit, loopt ie niet. Die 75 gaat ongetwijfeld om een TS, als daarbij 1 van de 2 verdelers geen vonk geeft in de juiste cylinder, doet de andere dat nog wel en heb je "gewoon" een slechte verbranding. Vandaar dat het daar wel de oorzaak kan zijn.
Een 1.5 is bij mijn weten een carbs motor. Ik zou verwachten dat je een probleem hebt met een vacuum wat ergens lekt of je carbs die niet meer synchroon staan. Controleer of alle slangetjes er wel op zitten en of ze niet gescheurd zijn. Zijn je carburateurs van de motor afgeweest? Controleer anders de synchronisatie.
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: wo sep 01, 2010 12:57
door Jeroen S
33 1.5 1992
dus ik denk IE
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: wo sep 01, 2010 15:15
door tis een sprint
ik zou is het stekkertje van de lambda sonde los trekken en kijken hoe hij dan loopt,
als het tenminste idd een IE is uiteraard
looptie met het stekkertje los na een paar minuten een stuk beter is het de lambda
zo niet dan is het wat anders
NOTE: loshalen van de lambda is een manier om de diagnose te stellen geen oplossing, de motor schiet dan nl in noodloopmodus = lekker rijk dus een hoger verbruik en voor de apk een te hoge CO,
de oplossing is in dat geval vervangen van de lambda
Ciao Sjoerd
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 02:03
door Gerhard
Vanmiddag 1-9 heb ik niet veel kunnen doen. Wel de compressie gemeten en die was 12 bar op allle 4 de cilinders. Ook de massapunten gecheckd.
Zoeken naar valse lucht nog niet gedaan. Lambdasonde kan ik vanmiddag 2-9 doen. Aan het brandstofgebeuren heb ik niets veranderd. Injectoren uit de koppen gehaald en later er weer in. Maar wie weet.
Maar dat van die 180 graden vroeg ik me af omdat de rotorarm de verkeerde kant opwijst. Niet naar cil. 1. De oliepomp of wat dan ook daar heb ik ook niet los gehad. Ook is er geen tandwieltje uitgeweest en is het blok ook niet omgedraaid.
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 07:42
door indy
Valse lucht merk je stationair al, dan is het volgas vaak juist beter.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de rotor die de verkeerde kant op staat.
Bedoel je als je cilinder 1 op ontsteken zet, dat de rotor dan op cilinder 4 staat

Dan zou hij niet lopen. Of heb je het ontstekingstijdstip nog niet afgesteld? (ploft hij in de inlaat of uitlaat?)
Maar check je brandstofdruk. Het kan zelfs iets lulligs zijn als het brandstoffilter verkeerd om monteren.
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 07:55
door WhizzMan
Aha, injekkie. Dan zit er ook maar 1 gasklep op en is er niets aan ontstekingstijdstip af te stellen zonder computerprogrammeren.
Het meest voor de hand ligt dan dat je valse lucht in je uitlaat hebt, tussen de cylinderkoppen en het punt waar je lambdasonde in de uitlaat gemonteerd zit. Zitten er verse pakkingen tussen je uitlaat en de cylinderkoppen?
Losse stekkertjes op sensoren (inlaatluchttemperatuur, maf, gasklep, koelvloeistoftemperatuur) of je injectoren zijn ook niet ondenkbaar.
Heb je nieuwe bougies gemonteerd? Als de koppen er af zijn geweest kan het goed zijn dat er vuil in is gekomen en dat je daardoor een slechtere vonk krijgt.
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 07:56
door indy
De 1.5 IE heeft gewoon een verdeler

RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 08:52
door Huib
Zit de stekker van de luchthoeveelheidsmeter aangesloten? Of is het al een motronic?
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 09:09
door alfaqv75
als hij het gas intrapt gaat hij inhouden.. blok van een 33 wil nogal kantelen dus ik verwacht toch dat het iets is wat niet vast zit (daarom mijn optie valse lucht)
maar zoals hierboven ook beschreven, valse lucht in het uitlaat traject kan ook (dan meet de lambda verkeerde waarden)
lambda loskoppelen zal na enige tijd ook een verbrande kat als gevolg hebben, beetje mee oppassen dus als je de kat haar maximale werking wilt behouden.... (voor te testen geen probleem natuurlijk)
had er nou ook niet iemand een keer een los schot in de uitlaat en op het moment dat hij gas gaf de motor ook in ging houden omdat hij zijn gassen niet meer kwijt kon?
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: do sep 02, 2010 10:57
door hoornstra
Wij hebben iets dergelijks meegemaakt met een 145 boxer, was met een andere brandstofpomp opgelost.
RE: Inhouden 33 1.5 / stationair goed
Geplaatst: zo sep 05, 2010 00:06
door Gerhard
Vandaag 4-9 heb ik geen vooruitgang geboekt. Ik heb de auto getest zonder lambda; geen verschil, een originele uitlaatpakking tussen voor pijp en kat. gedaan. De retourklep van de benzineleiding gecheckt en de injectoren getest op werking.
Klopt het bij deze uitvoering van de 1.5 dat de kerf in de rand van de verdeler net als de rotorarm naar de 1e cilinder moet wijzen als cil 1 op BDP en op merkteken T staat? Nu staat de distributie op merktekens maar de kerf is naar de passagierskant gericht en de arm naar cil 2.
Groet van Gerhard