Pagina 1 van 1
16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: di aug 24, 2010 22:34
door WhizzMan
Deze riem heeft zo'n 63000 km op een 16V twinspark gezeten. Dat is 3000 meer dan de aanbevolen serviceinterval. Ik vermoed dat dit niet de afgelopen 3000 km ineens is ontstaan. Ongeveer 1/3 van de riem had dit in meer of mindere mate. Opgelet dus, zorg er voor dat je je distributie niet "even uitstelt" tot het beter uit komt. Dit is de eerste keer dat ik het zo erg zie, maar er zijn genoeg verhalen van auto's die de 60000 niet eens halen...
RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: di aug 24, 2010 23:02
door giuliettaevo
63.000 in hoeveel jaar? meestal staat er een termijn van xxduizend kilometer of x jaar voor.

RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: di aug 24, 2010 23:49
door Tymen QV
Mijn Tandriem zat er zelfs nog maar 16.000 km

op en wel bijna 3 jaar, tijdens het demonteren van de tandriem kap, zichtbaar dat de riem droogte scheurtjes vertoonde en zeer slap stond ( lees OP BREKEN

) Duss hele mikmak in een zaterdag ochtendje vervangen rijdt toch weer een stuk fijner zo !
Deze client mag overgens van geluk spreken !
Ps Whizzman er zit een gat in je handschoen
Mvg
Tymen QV

RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 00:06
door raspaardje
Goed werk WhizzMan!
Ik ben benieuwd wat nu de meest slechte omstandigheden voor zo'n riem zijn:
- Veel stadsverkeer
- Veel koude ritjes
- enz.
Kan ook aan de kwaliteit van de riem zelf liggen natuurlijk: iets te lang in de la van de monteur gelegen? Of speelt dat geen/nauwelijks een rol?
RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 00:49
door giulia-tom
Zet je volgende keer het caliber wel vast??

RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 05:01
door ravado
Handig sleutelen die handschoentjes, hou je lekker schone handen

Re: RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 07:09
door WhizzMan
Zet je volgende keer het caliber wel vast??

Uiteraard is de boel netjes vastgezet toen ik ging timen. De nokkenassen zijn er allebei uitgeweest, vandaar.
Dit is m'n eigen 1.4tje. De vorige eigenaar heeft zelf de riem vervangen en daar geen calibers voor gebruikt en de nokkenasversteller is toen ook niet gedaan. De riem stond nu niet (erg) te slap, maar ik weet niet hoe strak hij er destijds op gezet is. De spanning is ook vrij belangrijk natuurlijk.
Je kan een riem prima een poosje op de plank hebben liggen, zolang het maar koel en donker is. Er zijn auto's zat waar een riem meer dan 5 jaar en 100.000 km mee gaat, dus het zal vooral de belasting op de auto zijn waar hij van achteruit gaat, niet van op de plank liggen.
Wel fijn om weer een redelijke hoeveelheid paardjes te hebben. Ik gok dat er minstens 10 pk weer terug is, zeker lager in de toeren.
RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 07:42
door Hylke
Dat een riem lang mee kan gaan bewijst de JTD wel.
Die van ons nadert de 120dkm, maar zal binnenkort wel vervangen worden.
RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 10:47
door Rainier155
Ik snap nog steeds niet waarom op sommige motoren (ook van andere merken) een riem 100.000 tot 120.000 km kan blijven zitten zonder problemen en ze op de 16v TS-en na 60.000 km al praktisch versleten zijn. En dat terwijl de riemen soms exact hetzelfde zijn qua kwaliteit en van dezelfde fabrikant.
Lijkt mij dat niet alleen vermogen een rol speelt, maar ook de manier waarom de riem gemonteerd zit in het ontwerp van het blok? Paar graden verschil tussen de poelies en krukas geeft hogere slijtage?
Re: RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 11:22
door indy
Ik snap nog steeds niet waarom op sommige motoren (ook van andere merken) een riem 100.000 tot 120.000 km kan blijven zitten zonder problemen en ze op de 16v TS-en na 60.000 km al praktisch versleten zijn. En dat terwijl de riemen soms exact hetzelfde zijn qua kwaliteit en van dezelfde fabrikant.
Lijkt mij dat niet alleen vermogen een rol speelt, maar ook de manier waarom de riem gemonteerd zit in het ontwerp van het blok? Paar graden verschil tussen de poelies en krukas geeft hogere slijtage?
Het valt mij op dat de riem van zo,n TS nogal scherpe bochten maakt. Dus er wordt redelijk wat rek van het materiaal gevraagd. Aangezien een motor ook veel temperatuurwisselingen betekent, waardoor het gauw gebeurt is met de weekmakers in het rubber. Lijkt het mij hét recept voor een snel slijtende riem.
RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 11:52
door Kosta
En dan te weten dat Alfa in de boekjes gewoon 120.000 kilometer interval aangeeft !!
Re: RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 12:14
door Tymen QV
En dan te weten dat Alfa in de boekjes gewoon 120.000 kilometer interval aangeeft !!
Mvg
Tymen
Re: RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 19:10
door WhizzMan
En dan te weten dat Alfa in de boekjes gewoon 120.000 kilometer interval aangeeft !!
Ja dat was toen ze nog geen duurtesten hadden gedaan in Nederland.
Overigens, in eerste instanties waren het vooral in landen met koudere winters de spanrollen die barstten. Door de kou werd het kunststof broos en brak de spanrol, met opeenvolgend natuurlijk een dikke schade aan de kleppen en dergelijke. Sinds er stalen spanrollen worden gebruikt, is dat probleem al een stuk minder.
RE: 16V twinspark: luiheid kan duur zijn
Geplaatst: wo aug 25, 2010 19:26
door giuliettaevo
120.000 km doorrijden of 60.000 km in de file zijn idd waarschijnlijk ongeveer evenveel draaiuren.
