Pagina 1 van 2
balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:47
door franksud
Ik zal wel weer een verkeerde vraag stellen maar is deze echt nodig??
Lijkt mij wel anders zat/zit het er niet op
Gr Franksud
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:52
door Herbieyy
De balansasriem word wel eens weggelaten

Re: RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:56
door franksud
De balansasriem word wel eens weggelaten

Ok kan het kwaad voor standaard woon werk verkeer
Gr franksud

RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 19:56
door Ton
Bij een 156 is-ie echt nodig . Bij een 155 of een fase 1 GTV/spider kan de riem wel weggelaten worden .
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 21:32
door raspaardje
Bij de 156 2.0 TS <2000 kan dat volgens mij ook. Die heeft precies dezelfde motor als de 145/GTV/Spider 2.0 TS fase 2 modellen.
Motor moet nog een ouderwetse gaskabel hebben.
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 21:58
door A-Repair
De vraag is dan: waarom monteer je die riem niet gewoon ? Groeten, Arie
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 22:02
door raspaardje
- Kost geld
- Weglaten heeft geen consequenties voor de loop van de motor
- Iets meer vermogen want minder weerstand.
Heel veel eigenaren laten de riem dus weg. En dat geeft echt geen problemen.
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 22:31
door Tymen QV
Veel besproken, ik zeg altijd maar dat ding hebben ze niet voor niets erop gezet toch
Betwijfel of je hier misschien wel zo'n halve pk

winst mee maakt
Succes
Tymen QV

RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 22:44
door Gtv4
Ze hebben het zo bedacht bij alfa met een reden.
Wss voor een rustigere loop van de motor.
Als dat ene riempje en spanner om de 3 jaar te duur is dan koop ik een Opel, die heeft ook geen 2e riempje.
(of een Jtd) 
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: ma aug 16, 2010 23:51
door Stef33
Ik had hier iemand ooit eens het effect van het weglaten van de balansriem zien beschrijven als het trillen van een oude FS1. Was met de zoekfunctie niet te vinden, maar met
deze tip van Dinky Boy lukte het wel:
Balans as 2.0 TS
Mijn broer had vroeger zo'n FS1, en die trilling is inderdaad heel typisch en die wilde ik niet in mijn 156 hebben. Dus heb ik braaf ook de balansriem laten wisselen toen de distributie aan de beurt was.
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: di aug 17, 2010 09:20
door Erwinn
Ik heb m er 5.000km geleden bij de wissel van de riem ook eraf gelaten. Geen nadelige effecten. Waarom iets monteren dat niet nodig is?
Re: RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: di aug 17, 2010 09:31
door Gtv4
Ik heb m er 5.000km geleden bij de wissel van de riem ook eraf gelaten. Geen nadelige effecten. Waarom iets monteren dat niet nodig is?
De nadelige effecten kunnen ook veel later merkbaar zijn.
Deze effecten kun je misschien niet voelen aan het rijden maar merk je pas (als je het al kan bewijzen) op langer termijn.
Wil je het zeker weten dan zou je dit moeten meten.
Fabrikanten besteden jaren aan het ontwikkelen van alle steuntjes, beugeltjes en constructie's om de boel heel te houden.
Oorzaak nr 1 van afbreken zijn trillingen
Je hebt wss geen idee wat resonantie's kunnen veroorzaken bij motoren.
Nu maakt het voor een oudere auto misschien niet veel meer uit maar zou je dit doen bij een nieuwe auto en dan 2 ton in 10 jaar willen rijden dan weet ik zeker dat je de gevolgen zal zien.
Het riempje hebben ze niet uitgevonden om enkel extra kosten te maken.
Re: RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: di aug 17, 2010 09:55
door Erwinn
Ik heb m er 5.000km geleden bij de wissel van de riem ook eraf gelaten. Geen nadelige effecten. Waarom iets monteren dat niet nodig is?
De nadelige effecten kunnen ook veel later merkbaar zijn.
Deze effecten kun je misschien niet voelen aan het rijden maar merk je pas (als je het al kan bewijzen) op langer termijn.
Wil je het zeker weten dan zou je dit moeten meten.
Fabrikanten besteden jaren aan het ontwikkelen van alle steuntjes, beugeltjes en constructie's om de boel heel te houden.
Oorzaak nr 1 van afbreken zijn trillingen
Je hebt wss geen idee wat resonantie's kunnen veroorzaken bij motoren.
Nu maakt het voor een oudere auto misschien niet veel meer uit maar zou je dit doen bij een nieuwe auto en dan 2 ton in 10 jaar willen rijden dan weet ik zeker dat je de gevolgen zal zien.
Het riempje hebben ze niet uitgevonden om enkel extra kosten te maken.
Ik ken verscheidene auto's waar de balansasriemen al meer dan 2 termijnen qua kilometers en jaren zijn weggelaten zonder problemen.

Re: RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: di aug 17, 2010 10:26
door Gtv4
Ik heb m er 5.000km geleden bij de wissel van de riem ook eraf gelaten. Geen nadelige effecten. Waarom iets monteren dat niet nodig is?
De nadelige effecten kunnen ook veel later merkbaar zijn.
Deze effecten kun je misschien niet voelen aan het rijden maar merk je pas (als je het al kan bewijzen) op langer termijn.
Wil je het zeker weten dan zou je dit moeten meten.
Fabrikanten besteden jaren aan het ontwikkelen van alle steuntjes, beugeltjes en constructie's om de boel heel te houden.
Oorzaak nr 1 van afbreken zijn trillingen
Je hebt wss geen idee wat resonantie's kunnen veroorzaken bij motoren.
Nu maakt het voor een oudere auto misschien niet veel meer uit maar zou je dit doen bij een nieuwe auto en dan 2 ton in 10 jaar willen rijden dan weet ik zeker dat je de gevolgen zal zien.
Het riempje hebben ze niet uitgevonden om enkel extra kosten te maken.
Ik ken verscheidene auto's waar de balansasriemen al meer dan 2 termijnen qua kilometers en jaren zijn weggelaten zonder problemen.

Daarom gewoon lekker weg laten als het allemaal te duur is.
RE: balansasriem alfa 156 BJ 2000
Geplaatst: di aug 17, 2010 11:28
door Herbieyy
Lijkt me nou niet bepaald nuttig om elkaar te gaan overhalen om het wel/niet te doen.
Conclusie, er zijn mensen die de riem hebben weggelaten, anderen niet
