Pagina 1 van 1

Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: zo aug 15, 2010 13:19
door Timmerklits
Hallo,

Weet iemand hoeveel de opening mag zijn van de segmenten wanneer gemonteerd in de cylinder bij de 2.0 TS 16v motoren?


We hebben een alfa gtv Cup 2.0 16v TS (2003) waar een zuiger is vastgelopen, of te heet geworden, (oorzaak kennen we nog niet, mogelijk iets electronisch).

We hebben de cilinder kunnen honen, als we meten met een oud segment is de opening 0.7 mm, en bij de andere cylinders 0.5 mm.

Maar ik heb de specificatie nog niet dadelijk ergens gevonden, zodat ik weet of het met een nieuwe zuiger en segmenten zou lukken.


Is dit probleem bekend bij deze motoren? Alles is in orde, motor heeft maar 80000 km, en opeens ging em niet meer goed, zeer veel damp. Cylinder uitlaat alles hing vol olie., dit omdat de zuiger vanboven een beetje gesmolten was en heeft zitten schuren tegen de cylinderwand.
De inlaat kleppen zien verdacht proper uit van deze cylinder, precies of de injector te veel ingespoten heeft en de kleppen zuiver geblazen, uitlaat kleppen zwart met olie.
Iets ervoor gaf de computer ook wel fouten, op de computer zelf, maar de oorzaak niet gevonden..

mvg,

Nick Timmermans

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: zo aug 15, 2010 13:33
door WhizzMan
Ik zou zeker bij een racer gewoon overmaat zetten en geen risico nemen. Wat jij omschrijft als schade klinkt als een slachtoffer van pingelen. Door pingelen wordt tijdens de explosie de zuigerwand naar buiten gedrukt omdat de weggedrukte zuigerbodem ergens heen moet.

Foto's doen het altijd goed. Heb je plaatjes van je stukke zuiger?

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: zo aug 15, 2010 13:38
door Zudi
volgens mij is de CUP een speciale uitvoering en geen racer...?

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: zo aug 15, 2010 13:42
door Timmerklits
Inderdaad, het is een gewone wagen, CUP betekent gewoon dat dit een speciale editie is.

mvg,

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: ma aug 16, 2010 01:28
door WhizzMan
De afkeurmaat volgens het werkplaatshandboek van de bovenste zuigerveer is 0.50mm, met een minimummaat van 0.25. Het lijkt me dus verstandig om toch een overmaat te gaan plaatsen in alle cylinders, want ze zijn allemaal op of over de afkeurmaat. Nu tijd en moeite gaan stoppen in een blok wat dan al op het randje (of zelfs er over is) qua slijtage, lijkt me echt zonde.

Je kan ook overwegen om een ander blok te zoeken met krukasschade. Die zijn meestal voor weinig geld te koop en je kan dan met wat geluk met alleen honen en nieuwe zuigerveren wegkomen. Controleer uiteraard wel of de krukas niet gelijnboord moet worden voor je de boel weer in elkaar gaat zetten. Dat geldt in principe voor elk blok wat je vanaf 0 opnieuw op gaat bouwen, maar met een blok waar je de historie van kent en waar de lagers er goed van uitzien, kan je de gok nog wel nemen.

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: ma aug 16, 2010 08:37
door Timmerklits
Bedankt voor de info.

De andere zuigers zijn echter wel goed hoor, het segment waar ik het mee gecontroleerd heb heeft ook wat afgezien in deze cylinder.
De hoonlijnen vanuit fabriek zijn nog als nieuw, geen enkele rechte schuurlijn ofzo te zien.
als ik een nieuw segment neem gaan die andere cylinders perfect zijn, en deze zal kantje boordje worden.

De lektest van de motor was ook perfect, zelfs van deze cylinder met de schuurlijnen was deze zo erg nog niet.

Ik ga zien wat ze van overmaat hebben

mvg,

RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: ma aug 16, 2010 11:41
door Rainier155
Ik heb nog een los 2.0 16v onderblok zonder schade liggen, mocht je nog andere opties overwegen om je gtv weer rijdend te maken. :)

Re: RE: Alfa 2.0 TS 16v motor zuigerspeling / segmenten

Geplaatst: ma aug 16, 2010 14:50
door WhizzMan
De andere zuigers zijn echter wel goed hoor, het segment waar ik het mee gecontroleerd heb heeft ook wat afgezien in deze cylinder.
Ik ging er van uit dat je met nieuwe zuigerveren gemeten had. Met oude meten heeft weinig zin om de kwaliteit van de cylinders te bepalen. Als je na honen met nieuwe veren minder dan 0.50mm en meer dan 0.25mm meet, zit je goed.