Pagina 1 van 1

Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 15:19
door FO
Hoi,

even een vraagje: De JTD 16V Crosswagon van mijn vrouw begint steeds meer te pluimen m.n. bij wegrijden uit stilstand en bij plots (veel) gasgeven op de snelweg e.d.
Auto is door ons nieuw gekocht en heeft nu 140.000 km. gedraaid. Perfecte auto alleen begint het pluimen nu wel enigszins te storen. Heb ook het idee dat de auto bij stationair draaien meer naar diesel stinkt dan voorheen. Iemand een idee voor een mogelijke oplossing?

Alvast bedankt.

Dennis Vogel

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 16:48
door GT 75V6
Heb je je EGR al afgedopt?

Re: RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 17:07
door Richard75
Heb je je EGR al afgedopt?
niet doen!

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 17:12
door FO
Nee, EGR is niet afgedopt. Waarom wel en/of waarom niet doen?

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 17:57
door giuliettaevo
Al een keer uit laten lezen? dan kunnen ze volgens mij ook zien hoe het met d estaat van de LMM is... :wink:

Re: RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 21:09
door Gtv4
Nee, EGR is niet afgedopt. Waarom wel en/of waarom niet doen?
EGR klep kun je niet afdoppen van een 16v Jtd, je kan deze wel softwarematig dichtzetten.
Ik zou het ook niet doen, maak de EGR klep eerst maar eens schoon en controleer of het elektrische deel nog gangbaar is..
Controleer ook meteen op lucht lekkage van de turbo slangen en interkoeler.

Als dat alles niet helpt zou ik de auto eens laten uitlezen en vooral laten kijken naar de correctiewaarde van de injectoren.
Heb je een diesel geur onder de motorkap of bedoel je de uitlaat lucht?

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 23:30
door FO
quote: Als dat alles niet helpt zou ik de auto eens laten uitlezen en vooral laten kijken naar de correctiewaarde van de injectoren.
Heb je een diesel geur onder de motorkap of bedoel je de uitlaat lucht?

@gtv4 ik bedoel de uitlaatlucht. Ik zal hem binnenkort eens uit laten lezen inderdaad, alhoewel dat bij de beurten toch ook gebeurt?

Bedankt alvast!

Groeten,

Dennis

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: zo aug 08, 2010 23:32
door FO
O ja, met de prestaties is nog steeds niets mis. Moet nog steeds waakzaam zijn als ik met mijn 159 2.4 achter haar rijd en de weg wordt vrij...

Kan overigens ook aan mijn rijstijl :oops: of mijn 2.4 JTD (210pk) liggen :D

Re: RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: ma aug 09, 2010 09:03
door Gtv4
quote: Als dat alles niet helpt zou ik de auto eens laten uitlezen en vooral laten kijken naar de correctiewaarde van de injectoren.
Heb je een diesel geur onder de motorkap of bedoel je de uitlaat lucht?

@gtv4 ik bedoel de uitlaatlucht. Ik zal hem binnenkort eens uit laten lezen inderdaad, alhoewel dat bij de beurten toch ook gebeurt?

Bedankt alvast!

Groeten,

Dennis
Ik denk niet dat ze alle parameters controleren bij een beurt.
Ze lezen natuurlijk wel uit op "fouten" maar die heb je niet anders zou je wel een melding krijgen in de display.
Ik verdenk toch als eerste vervuiling in de EGR klep waardoor deze niet geheel meer afdicht. (geeft geen fouten maar wel meer rook)
Veel dealers maken deze preventief schoon bij elke beurt, dus even navragen bij jou garage of dat al eens gedaan is. (vuldruk sensor ook meteen schoon maken)

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: ma aug 09, 2010 19:27
door FO
Ik ga morgen de dealer eens vragen. Is de EGR klep schoonmaken veel werk?

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: ma aug 09, 2010 19:38
door Gtv4
Er zijn wat verschillen in de 16V EGR kleppen.
Maar meestal kost het weinig meer dan een half uurtje.
Vuldruk sensor kost 5 minuten werk.

RE: Roeten 156 JTD 16V

Geplaatst: ma aug 09, 2010 20:23
door FO
@gtv4 :thumbs: