Pagina 1 van 1

ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 14:41
door juniorblabla
hallo, ik heb een alfa romeo gt 2.0 jts selespeed van 2004
maar de laatste tijd doet de ambriage wat raar
als ik wil terug schakelen wil hij dat soms niet doen omdat de ambriage niet wil werken
en als hij dan wel terug schakeld en ik moet stoppen is het net zoals je met een manuele bak in 1ste zit en uw ambriage niet indrukt maar dat de auto vanzelf verder gaat..
wat ik dan doe als ik dit voor heb zet ik mijn auto een 10tal sec uit en dan doet hij het weer..
kan iemand mij helpen met dit probleem?

mvg junior

RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 19:42
door giuliettaevo
Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:

De meeste nederlanders ( en ik dus ook) gaan een probleem hebben met het woord ambriage... :wink: Maar misschien kan een van onze zuiderburen de tekst wat verduidelijken met nederlandse termen? :wink:

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 19:43
door MartijnGTA
Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:

De meeste nederlanders ( en ik dus ook) gaan een probleem hebben met het woord ambriage... :wink: Maar misschien kan een van onze zuiderburen de tekst wat verduidelijken met nederlandse termen? :wink:
:lol:
Ik zet mijn geld op "koppeling".

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 19:47
door TZ3
Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:
Ik ben de clutch ook kwijt hoor ;)

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 19:50
door juniorblabla
Als ik wist waar je het over had misschien wel... :lol: :wink:

De meeste nederlanders ( en ik dus ook) gaan een probleem hebben met het woord ambriage... :wink: Maar misschien kan een van onze zuiderburen de tekst wat verduidelijken met nederlandse termen? :wink:
:lol:
Ik zet mijn geld op "koppeling".
oei sorry en inderdaad het is 'koppeling' :wink:

RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 20:14
door indy
Heb je hem al uit laten lezen?

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 20:33
door juniorblabla
Heb je hem al uit laten lezen?
nee ik ben al naar een alfa romeo garage geweest maar ze hebben mij wat bang gemaakt..
ze hebben gezegd dat ze in de meeste gevallen direct de unit vervangen en al meteen 3000euro kan kosten.
zou het kunnen dat er gewoon een fout zit in de computer ofzo?

RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 20:44
door Gtv4
Laat ze eerst maar eens uitlezen en inleren van de selespeed.

Ik durf zo niet te zeggen welke verschillen er zijn tussen de "nieuwe" en 1e generatie selespeeds.
Met de 1e heb ik een beetje ervaring. :?

Het is idd een complex gebeuren waarin vele fouten (met gevolgen) kunnen ontstaan.
1 ding is duidelijk, je koppeling komt niet geheel vrij waardoor de de versnellingsbak niet kan terug schakelen.
Mogelijke oorzaak kan zijn dat de hydraulische pomp niet genoeg druk levert of dat de positie sensor van de koppeling bediening niet de juiste waarde geeft.
De lengte van de koppeling stift moet je soms bijstellen, dit doe je door de waarde (lengte) van de drukstift uit te lezen en eventueel handmatig bij te stellen. Dat zou mijn eerste check zijn!

Doet ie dit alleen als je lange tijd hebt gereden of is het direct met koude motor?

Belangrijkste tip misschien, zoek een Alfa specialist of dealer met selespeed ervaring die niet meteen een complete robot adviseert maar eerst eens een uurtje gaat zoeken en proberen.

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 21:01
door indy
Heb je hem al uit laten lezen?
nee ik ben al naar een alfa romeo garage geweest maar ze hebben mij wat bang gemaakt..
ze hebben gezegd dat ze in de meeste gevallen direct de unit vervangen en al meteen 3000euro kan kosten.
zou het kunnen dat er gewoon een fout zit in de computer ofzo?
Beetje raar dat ze bij de dealer meteen al beginnen over dure reparaties zonder eerst een diagnose te stellen. :?

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 21:14
door juniorblabla
Laat ze eerst maar eens uitlezen en inleren van de selespeed.

Ik durf zo niet te zeggen welke verschillen er zijn tussen de "nieuwe" en 1e generatie selespeeds.
Met de 1e heb ik een beetje ervaring. :?

Het is idd een complex gebeuren waarin vele fouten (met gevolgen) kunnen ontstaan.
1 ding is duidelijk, je koppeling komt niet geheel vrij waardoor de de versnellingsbak niet kan terug schakelen.
Mogelijke oorzaak kan zijn dat de hydraulische pomp niet genoeg druk levert of dat de positie sensor van de koppeling bediening niet de juiste waarde geeft.
De lengte van de koppeling stift moet je soms bijstellen, dit doe je door de waarde (lengte) van de drukstift uit te lezen en eventueel handmatig bij te stellen. Dat zou mijn eerste check zijn!

Doet ie dit alleen als je lange tijd hebt gereden of is het direct met koude motor?

Belangrijkste tip misschien, zoek een Alfa specialist of dealer met selespeed ervaring die niet meteen een complete robot adviseert maar eerst eens een uurtje gaat zoeken en proberen.
ok bedankt,
en ja hij doet dit meestal als ik al een rijdje heb gereden.. en alleen maar als ik terug schakel.

Re: RE: ambriage probleem

Geplaatst: di jul 27, 2010 21:50
door Gtv4
Laat ze eerst maar eens uitlezen en inleren van de selespeed.

Ik durf zo niet te zeggen welke verschillen er zijn tussen de "nieuwe" en 1e generatie selespeeds.
Met de 1e heb ik een beetje ervaring. :?

Het is idd een complex gebeuren waarin vele fouten (met gevolgen) kunnen ontstaan.
1 ding is duidelijk, je koppeling komt niet geheel vrij waardoor de de versnellingsbak niet kan terug schakelen.
Mogelijke oorzaak kan zijn dat de hydraulische pomp niet genoeg druk levert of dat de positie sensor van de koppeling bediening niet de juiste waarde geeft.
De lengte van de koppeling stift moet je soms bijstellen, dit doe je door de waarde (lengte) van de drukstift uit te lezen en eventueel handmatig bij te stellen. Dat zou mijn eerste check zijn!

Doet ie dit alleen als je lange tijd hebt gereden of is het direct met koude motor?

Belangrijkste tip misschien, zoek een Alfa specialist of dealer met selespeed ervaring die niet meteen een complete robot adviseert maar eerst eens een uurtje gaat zoeken en proberen.
ok bedankt,
en ja hij doet dit meestal als ik al een rijdje heb gereden.. en alleen maar als ik terug schakel.
Zelfde probleem heb ik ook gehad bij mijn 1e serie selespeed, dat was een systeem van magnetti marelli die nieuwere systemen zijn van betere kwaliteit en ander merk als ik mij niet vergis.
Uiteindelijk was mijn probleem een afdichting of werking van een magnetische klep waardoor op hogere temperaturen de koppeling zijn druk verloor. (dunnere olie of storing in een elektrische spoel)
Deze solenoid (klep) is niet los leverbaar van het oude systeem, dus werd er veelal een complete unit gemonteerd.

Daarom mijn advies om een goede specialist te zoeken die misschien nog wat kan knutselen met gebruikte onderdelen die normaal niet los leverbaar zijn.
In ieder geval iemand die zich behoorlijk heeft verdiept in dit systeem.

RE: ambriage probleem

Geplaatst: wo jul 28, 2010 08:33
door WhizzMan
Zoals al gezegd. Zoek een dealer/specialist met de juiste uitleesapparatuur en laat deze de bak uitlezen. Als er geen fouten gevonden worden, de koppeling opnieuw "inleren". Dit is in veel gevallen genoeg om een hele poos weer probleemloos te rijden. Mocht het niet zo zijn:

Controleer of de hydrolische vloeistof wel op tijd vervangen is, bij twijfel gewoon nieuwe er in. Controleer de kwaliteit en het peil van de versnellingsbakolie. Indien dit allemaal in orde is en er worden geen fouten gevonden, is de kans groot dat je ergens een slecht electrisch contact hebt. Dat kan in de stekkers van de kabelboom zitten, maar ook inwendig in sensoren en acutators en dergelijke.

De echte selespeed experts weten precies welke symptomen bij welke "vage"" problemen horen, dus het is zeker de moeite om wat verder te reizen naar een "echte". De kans dat je de benzine en meer terugverdient met die reis, ten opzichte van een generieke dealer, is erg groot.