Dyon

Temperatuur loopt niet meer op

zo jan 09, 2005 20:32

Ik heb vandaag me vin geprobeerd werkend te krijgen dat is niet gelukt en me temperatuur wil nu helemaal niet meer oplopen. Is dat de sensor die op de radiator zit?

Ik hoor het wel

Groetjes

duke
Advanced Member
Advanced Member

RE: Temperatuur loopt niet meer op

zo jan 09, 2005 21:10

Bedoel je dat het temperatuurmetertje niet meer werkt of dat de motor echt niet op temperatuur komt?
Heb je nu al 12 volt om de fanmotor gezet?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Dyon

zo jan 09, 2005 21:30

Nee zo ver ben ik nog niet gekomen om 12v op de vin te zetten. Maar mijn meter die loopt nu helemaal niet meer op.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 09, 2005 22:03

-thermostaat stuk
-meter stuk

als je koelvloeistof koud blijft gaat je vin niet draaien. als er geen water meer inzit ook niet en dan kan je meter ook "liegen". maar dat kan je wel een koppakking kosten.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

duke
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 09, 2005 22:08

Ik denk dat als de thermostaat stuk zou zijn, de meter toch wel een hogere temperatuur zou aangeven. Het zal dan niet meer de normale werktemperatuur zijn, maar volledig koud blijft ie ook niet hè. Misschien een massasluiting ofwel dient de temperatuursensor van het koelwater om de fan en om het metertje aan te sturen. Draait de motor nog wel fatsoenlijk? Meestal dient die watertemperatuursensor ook om de ontsteking en inspuiting te regelen in functie van de motortemperatuur.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 09, 2005 22:11

Hangt een beetje af van de rijomstandigheden. bij de huidige temperatuur op de snelweg ligt ie volledig "koud", die meter. Maar zoals duke zegt, eens die motor een 15 tal minuten stationair draait, moet ie z'n bedrijfstemp halen, ook met kapotte thermostaat.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Dyon

ma jan 10, 2005 16:48

Hallo even voor alle duidelijkheid me meter deed het zaterdag nog wel me termostaat is pas vervangen alleen me vin sloeg niet meer aan. Wat ik gisteren heb gedaan is de stekker van de temperatuurmeter op de radiator en die van de vin eraf gehaald en nu doet me meter helemaal niks hij blijft helemaal laag staan terwijl me motor wel warm wordt zowel de bovenste als de onderste slang als ik heb gereden. Termostaat werkt verder dus prima. Ik heb echt geen idee wat het nu kan wezen.

Groetjes

Dyon

ma jan 10, 2005 16:50

De motor loopt verder perfect heb er net nog 110 km mee gereden ik moet alleen niet in de file komen te staan want dan weet je niet of ie dus te heet wordt of niet.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma jan 10, 2005 18:39

Ik begrijp even niet waarom je de bedrading van je temperatuurmeter en van je Fan eraf hebt gehaald.????
Als je denkt dat je blok te koud blijft doordat de Fan aanslaat, hoor je dat toch duidelijk lijkt me.
Ik zou de bedrading gewoon weer aansluiten. Wat ik me wel afvraag: Zit er wel voldoende koelvloeistof in je blok en is het systeem wel goed ontlucht nadat de nieuwe? thermostaat is gemonteerd. :?: :?:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 19:19

Ik vermoed ook dat er nog lucht in je koelsysteem zit. Na het vervangen van de thermostaat moet je koelvloeistof bijvullen. Dan de motor starten en met de kachel op 10 en blower aan moet je wachten tot de fan aanslaat. Dan weet je zeker dat het systeem weer goed is.

Dyon

ma jan 10, 2005 20:07

Ja hij is echt wel ontlucht ik heb al een week of 3 gereden met de nieuwe termostaat en toen deed me meter het wel.Ik heb de stekkers los getrokken om te kijken wat er aan de hand was waardoor me vin niet aansloeg afgelopen zondag en sinds dien doet me meter het niet meer maar me stekkers zitter er gewoon weer op en heb ze ook al geprobeerd met kontakt spray in te spuiten maar dat mocht ook niet baten. mischien heb ik wel een nieuwe termperatuur sensor nodig dit ook omdat me vin al een tijdje niet meer aan wou slaan als metemperatuur te heet wordt. En me koelvloeistof die is mooi op peil.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 10, 2005 20:18

Het valt allemaal dus weer mee gelukkig. Maak de kontakten nu maar eens goed schoon (krabben) en spuit ze daarna in met WD 40. desnoods nog een paar keer erop en eraf halen en je meter doet het vast weer. Je zender gaat vast niet kapot hoor van alleen het verwijderen van de stekkers. :wink:

Je fan slaat pas aan als je moteor echt heet begint te worden bv in file bij een hoge buitentemperatuur. Met de huidige temperaturen zo beneden de 10 graden slaat ie echt maar zelden aan hoor. Laat em anders eens even doormeten door iemand die er kaas van gegeten heeft. Kan die ook meteen even naar je metertje kijken. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dyon

wo jan 12, 2005 17:47

Nou heb net een temperatuur sensor voor in de radiator gekocht en een temperatuur zender besteld. Nou maar hopen dat dat het was wat me wel opvalt is dat het schommelen van het toerental bij stationair draaien er niet meer is sinds de meter het niet meer doet. Ik laat het wel weten hoe het afgelopen is.

Groetjes

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 12, 2005 18:41

@Dyon:

Onthou nou 1 ding. Eerst een goede diagnose stellen voordat je dingen gaat vervangen.
Dit kost je alleen maar geld en leidt lang niet altijd tot het oplossen van je probleem.
:idea: Thermoschalelaars kun je namelijk eenvoudig doormeten. gewoon met een simpele multimeter van de Aldi of die andere Duitser. Koud: weerstand oneindig. Gooi hem even in een pannetje kokend water en de weerstand moet -0- zijn. das een ding. De sensor van de temperatuurmeter heeft bij koude motor een hogere weerstand dan bij een warme motor. de meter kun je eenvoudig chequen door de draad van de sensoraansluiting met kontakt aan even tegen de massa te houden. Meter moet dan vol uitslaan.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dyon

wo jan 12, 2005 22:43

Denk dat ik dat advies maar ga doornemen heb de temperatuur schakelaar van de radiator vervangen en me vin wil nog niet aan slaan. Morgen maar even rechtstreeks op 12v aansluiten dan weet ik weer wat meer morgen wel even de zender erin plaatsen en hopelijk dat dan me meter wel weer wil oplopen. En anders weet ik het niet meer.

Terug naar “Algemene Technische vragen”