Pagina 1 van 2

Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5TI

Geplaatst: ma jul 19, 2010 20:58
door Wim Poirters
Van mijn 1.5TI AlfaSud blok zijn de cilinderkoppen nu gevlakt.
Bij montage van de originele mechanische waterpomp, loopt de tandriem net 1mm vrij van de waterpomp. (niet echt aanvaardbaar)
Nu zijn er 2 oplossingen mogelijk:
- kortere distributie riem (97 ipv. 98 tanden)
- elektrische waterpomp

1. Weet iemand of / waar het mogelijk is om een kortere distributie riem te bestellen (riem heeft nu 98 tanden, 97 tanden zou okay zijn)?
2. Als dit niet mogelijk is, heeft er iemand ervaring met een elektrische waterpomp?
- welke zou in mijn geval inzetbaar zijn
- hoe zit het met de aansturing ervan, dit ivm. het benodigde toerental voor de pomp.

Bedankt, Wim

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: ma jul 19, 2010 23:24
door Graffiaturo
jij hebt riemen van een boxer met hydraulische klepstoters gekocht, omruilen voor een setje voor mechanische stoters en je hebt geen problemen meer ;)

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: di jul 20, 2010 08:03
door alfaqv75
he, ik heb het juist andersom eens gehad, tot 10x toe alle tanden natellen en weer passen, blijkt dat er toch verschillende riempjes zijn :roll:

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

Geplaatst: di jul 20, 2010 21:06
door Wim Poirters
jij hebt riemen van een boxer met hydraulische klepstoters gekocht, omruilen voor een setje voor mechanische stoters en je hebt geen problemen meer ;)
Dat klinkt verrassend, hoe kan ik zien welke riemen ik heb gekocht?
Heb namelijk nog een identiek blok staan waarvan de oliepomp is stukgelopen en deze heeft dezelfde lengte riemen.
Echter zijn hier de koppen niet aangepast en loopt de riem goed vrij.

Op de riemen doos staat:Gates PowerGrip 5006 type 41098x17
Geschikt voor:
Alfa Romeo Alfa 33 83-89 (1)
Alfa 33, Alfa sprint - 1.7 86-88
Alfasud - 1.2,1.3,1.5 71-89
Arna - 1.2,1.4,1.5
Nissan Cherry europe 83-86 (1)

Om welk type moet ik bij de automaterialen zaak vragen?

Alvast bedankt, dit had ik zelf nooit kunnen bedenken.
Wim

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: di jul 20, 2010 21:51
door alfaqv75
dit zou goed moeten zijn, maar tel anders aantal tanden van de oude en de nieuwe :wink:

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: di jul 20, 2010 22:17
door WhizzMan
Heb je de oude riemen nog? Probeer anders eens of die wel goed passen.

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: vr jul 23, 2010 14:21
door Wim Poirters
Beide riemen hebben 98 tanden en zijn even lang, de oude riemen op het nieuwe blok leveren dus ook hetzelfde probleem!

Oorzaak is gewoonweg veroorzaakt door de afgevlakte koppen, hierdoor is de afstand van nokkenas - krusas verkleind.
Aan de zijde met mechanische waterpomp zit het probleem dus.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de riemen voor hydraulische / mechanische klepstoters?
Welke riemen heb ik nu?

Wim

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: vr jul 23, 2010 14:57
door A-Repair
Hoeveel is er dan wel niet van je koppen afgehaald ? Als er echt veel af is kom je zowiezo niet uit met je timing. Heb je wel de boutjes met lage zeskantkoppen voor de waterpomp ? Uit mijn hoofd hebben die sleutelwijdte 12 mm. Probeer anders even een foto te maken van de situatie en waar de riem iets kan raken. Groeten, Arie

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

Geplaatst: vr jul 23, 2010 21:24
door Wim Poirters
Hoeveel is er dan wel niet van je koppen afgehaald ? Als er echt veel af is kom je zowiezo niet uit met je timing. Heb je wel de boutjes met lage zeskantkoppen voor de waterpomp ? Uit mijn hoofd hebben die sleutelwijdte 12 mm. Probeer anders even een foto te maken van de situatie en waar de riem iets kan raken. Groeten, Arie
Laten we zeggen dat er niets meer origineel is. Het blok is opgeboord naar 1600CC, aangepast, nieuwe zuigers, drijfstangen, grotere kleppen, nokkenassen.
De waterpomp zit goed, boutjes hebben lagekop binnenzeskant.
Een riem welke 97 tanden heeft zou perfect passen.
Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de riemen hydr. / mech. klepstoters?
De foto's staan hieronder:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: vr jul 23, 2010 21:49
door indy
De spanner staat te ver naar beneden. Of de riem staat te strak, Of er is echt veel van de kop afgehaald.
Afbeelding

Zo zou je spanner moeten staan.

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

Geplaatst: vr jul 23, 2010 22:36
door Wim Poirters
De spanner staat te ver naar beneden. Of de riem staat te strak, Of er is echt veel van de kop afgehaald.

Zo zou je spanner moeten staan.
Het blok is dermate veel aangepast.
De spanrol op de foto is niet eens gespannen, de veer is niet eens gemonteerd. (daarom de foto?)

Nogmaals, heeft iemand een idee of er een riem is voorzien van 97 tanden ipv. 98 tanden?
Of misschien moet ik toch maar vast een afdekplaat maken en electrische waterpomp kopen.

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: vr jul 23, 2010 23:01
door WhizzMan
Kan je niet wat van de ribben van de waterpomp af slijpen? Eventueel nog een geleideplaatje er bovenop knutselen zodat een er tegenaan klapperende riem niet met z'n tandjes blijft haken. Het is natuurlijk wel een beetje een knutseloplossing, maar misschien dat het goed genoeg werkt.

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: vr jul 23, 2010 23:36
door giuliettaevo
@Indy;

leuk blokje voor in een kever.... :D

Hoewel het ook wel eens een bus oid kan zijn. :-k

Re: RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD

Geplaatst: za jul 24, 2010 08:03
door indy
@Indy;

leuk blokje voor in een kever.... :D

Hoewel het ook wel eens een bus oid kan zijn. :-k
Transporter T1 :D

RE: Gevlakte cilinderkoppen, distributieriem te lang SUD 1.5

Geplaatst: za jul 24, 2010 08:25
door indy
Weer on topic. Ik zou na gaan hoeveel er precies van de kop is afgehaald. Als dat binnen de fabrieks toleranties is, zou je zeggen dat je de verkeerde riem hebt. Maar als ik de foto zo zie. Is de riem echt een paar centimeter te lang. Zoveel kan er niet van een kop af worden gehaald. (De kleppen zouden de zuigers raken).