Mijn stationair- en gasklepregeling is een tijd terug volledig ontregeld geweest, nadat ik een half uur met een loszittende aanzuigbuis had rondgereden. Het motormanagement heeft blijkbaar een zelf-leer funktie.
Op aangeven van een "Alfa-specialist" heb ik het volgende zelf moeten doen:
1. -pool van accu losmaken
2. -pool tegen +pool houden gedurende 30 seconden
3. -pool opnieuw vastmaken
4. sleutel op contactstand gedurende 90 seconden
5. sleutel van contactstand gedurende 90 seconden
6. sleutel op contactstand gedurende 90 seconden
7. alle stroomverbuikers uitschakelen (licht uit, airco uit, radio uit.....dus alles uitschakelen!)
8. motor starten en stationair laten lopen
9. zodra de ventilator inschakeld, max. stroomverbuikers aanzetten (grootlicht aan, airco aan, radio aan, achterruit verwarming aan......dus alles aanzetten!)
10. motor gedurende 15 minuten laten draaien met max. stroomverbuikers aan
Voila.......het geheel was compleet gereset! Motor liep weer prima.
Als het een fase 2 (gaskabel i.p.v. gaskabelloze bediening) is, dan helpt bovenstaande tip (geleend van een ander forum) je welicht. Anders kan de dealer/specialist de stationair stelmoter van je gasklep ook resetten met de Examiner. Met sommige al dan niet freeware software lukt het ook, gebruik de zoekfunctie maar eens op stationair en 156. Mijn ervaring is dat een stelmoter niet zomaar versleten is, geduld kan beloond worden. Die stelmoter kostte vorig jaar rond de Eur 160,--. Dus voordat je die wisselt en dat gaat ook niet zonder inleren, zou ik de huidige proberen opnieuw in te leren.
Succes, Leo