Vervolg: Inderdaad drijfstanglagers... :(
Geplaatst: za jul 17, 2010 12:02
Beste Forumleden,
Ik heb het volgende probleem:
Mijn 1600 nordblok is volledig gereviseerd incl. alle toebehoren, rubbers etc. hij heeft nu 80km netjes gedraaid zonder vreemde dingen. Hij pakt goed op, heb echter wel het idee dat ie nog een beetje vast zit.
Vanaf pak hem beet 70km begon ik heel lichtjes een resonantie geluid te horen. iets later dacht ik aan een plaat bijv. uitlaat die bij 2500 3000 toeren ergens tegenaan ging klepperen. Later dacht ik het zal toch niet dat er hier iets goed stuk aan het draaien is :S
Enfin voordat we het ergste gaan denken ben ik op onderzoek uit gegaan en kom tot nu toe tot de volgende bevindingen:
-stationaire blijft de motor goed en zonder bijgeluiden draaien (zowel warm als koud)
-het geluid komt vanuit de 3/4 cilinder (met schroevendraaier geluisterd)
-het geluid zit niet onder in het blok
-koelwatertemp wordt max 75 graden (met externe thermometer)
-temp van kleppendeksel wordt max 75 graden (met exteren thermometer)
-koude motor geeft geen bijgeluiden
-bij warmer wordende motor komt het geluid zachtje in bij 2500/3000 toeren...daarna is het weg
-als motor op bedrijfstemp. dan wordt het harder en klepperend en bij een langer toerenbereik.
-stationaire ligt het blok nagenoeg stil
-als het geluid inkomt en bij warme motor trillen de carbs.... de carbs van de 3de en 4de cilinder heftiger dan de 1ste en 2de
-ik voel het geluid ook in de versnellingsbak pook
-uitlaat komt nergens tegenaan
-uitlaat lekt niet, ook niet bij uitlaatspruitstuk (als je het geluid hoort zou je kunnen denken aan een lekkend uitlaatspruitstuk)
-bougies (golden lodge 2HL): cil 1/2 witte isolator, contactpunt is bruinig | cil 3/4 zwarte roetaanslag
Tot nu toe heb ik het idee dat ik hier te maken heb met pingelen....echter of dat een dergelijk toch wel hard geluid (zeker als ie warm is) met zich mee kan brengen ?! (volgens mij heb ik een motor nog nooit horen pingelen)
Aan de bougies te zien is de afstelling iig niet oke. cil 1/2 te arm en cil 3/4 te rijk
Ik weet dat dit heel lastig misschien wel niet via een forum te beoordelen valt...maar ik wil toch een poging wagen.
Moet ik idd aan pingelen denken of toch aan lagerschade gaan denken?!
Wat zou ik nu het beste kunnen doen om meer te weten te komen en/of het probleem op te lossen?
Thanks!!
Ik heb het volgende probleem:
Mijn 1600 nordblok is volledig gereviseerd incl. alle toebehoren, rubbers etc. hij heeft nu 80km netjes gedraaid zonder vreemde dingen. Hij pakt goed op, heb echter wel het idee dat ie nog een beetje vast zit.
Vanaf pak hem beet 70km begon ik heel lichtjes een resonantie geluid te horen. iets later dacht ik aan een plaat bijv. uitlaat die bij 2500 3000 toeren ergens tegenaan ging klepperen. Later dacht ik het zal toch niet dat er hier iets goed stuk aan het draaien is :S
Enfin voordat we het ergste gaan denken ben ik op onderzoek uit gegaan en kom tot nu toe tot de volgende bevindingen:
-stationaire blijft de motor goed en zonder bijgeluiden draaien (zowel warm als koud)
-het geluid komt vanuit de 3/4 cilinder (met schroevendraaier geluisterd)
-het geluid zit niet onder in het blok
-koelwatertemp wordt max 75 graden (met externe thermometer)
-temp van kleppendeksel wordt max 75 graden (met exteren thermometer)
-koude motor geeft geen bijgeluiden
-bij warmer wordende motor komt het geluid zachtje in bij 2500/3000 toeren...daarna is het weg
-als motor op bedrijfstemp. dan wordt het harder en klepperend en bij een langer toerenbereik.
-stationaire ligt het blok nagenoeg stil
-als het geluid inkomt en bij warme motor trillen de carbs.... de carbs van de 3de en 4de cilinder heftiger dan de 1ste en 2de
-ik voel het geluid ook in de versnellingsbak pook
-uitlaat komt nergens tegenaan
-uitlaat lekt niet, ook niet bij uitlaatspruitstuk (als je het geluid hoort zou je kunnen denken aan een lekkend uitlaatspruitstuk)
-bougies (golden lodge 2HL): cil 1/2 witte isolator, contactpunt is bruinig | cil 3/4 zwarte roetaanslag
Tot nu toe heb ik het idee dat ik hier te maken heb met pingelen....echter of dat een dergelijk toch wel hard geluid (zeker als ie warm is) met zich mee kan brengen ?! (volgens mij heb ik een motor nog nooit horen pingelen)
Aan de bougies te zien is de afstelling iig niet oke. cil 1/2 te arm en cil 3/4 te rijk
Ik weet dat dit heel lastig misschien wel niet via een forum te beoordelen valt...maar ik wil toch een poging wagen.
Moet ik idd aan pingelen denken of toch aan lagerschade gaan denken?!
Wat zou ik nu het beste kunnen doen om meer te weten te komen en/of het probleem op te lossen?
Thanks!!