Pagina 1 van 3

Vervolg: Inderdaad drijfstanglagers... :(

Geplaatst: za jul 17, 2010 12:02
door Bertoontje
Beste Forumleden,

Ik heb het volgende probleem:

Mijn 1600 nordblok is volledig gereviseerd incl. alle toebehoren, rubbers etc. hij heeft nu 80km netjes gedraaid zonder vreemde dingen. Hij pakt goed op, heb echter wel het idee dat ie nog een beetje vast zit.

Vanaf pak hem beet 70km begon ik heel lichtjes een resonantie geluid te horen. iets later dacht ik aan een plaat bijv. uitlaat die bij 2500 3000 toeren ergens tegenaan ging klepperen. Later dacht ik het zal toch niet dat er hier iets goed stuk aan het draaien is :S

Enfin voordat we het ergste gaan denken ben ik op onderzoek uit gegaan en kom tot nu toe tot de volgende bevindingen:
-stationaire blijft de motor goed en zonder bijgeluiden draaien (zowel warm als koud)
-het geluid komt vanuit de 3/4 cilinder (met schroevendraaier geluisterd)
-het geluid zit niet onder in het blok
-koelwatertemp wordt max 75 graden (met externe thermometer)
-temp van kleppendeksel wordt max 75 graden (met exteren thermometer)
-koude motor geeft geen bijgeluiden
-bij warmer wordende motor komt het geluid zachtje in bij 2500/3000 toeren...daarna is het weg
-als motor op bedrijfstemp. dan wordt het harder en klepperend en bij een langer toerenbereik.
-stationaire ligt het blok nagenoeg stil
-als het geluid inkomt en bij warme motor trillen de carbs.... de carbs van de 3de en 4de cilinder heftiger dan de 1ste en 2de
-ik voel het geluid ook in de versnellingsbak pook
-uitlaat komt nergens tegenaan
-uitlaat lekt niet, ook niet bij uitlaatspruitstuk (als je het geluid hoort zou je kunnen denken aan een lekkend uitlaatspruitstuk)
-bougies (golden lodge 2HL): cil 1/2 witte isolator, contactpunt is bruinig | cil 3/4 zwarte roetaanslag

Tot nu toe heb ik het idee dat ik hier te maken heb met pingelen....echter of dat een dergelijk toch wel hard geluid (zeker als ie warm is) met zich mee kan brengen ?! (volgens mij heb ik een motor nog nooit horen pingelen)

Aan de bougies te zien is de afstelling iig niet oke. cil 1/2 te arm en cil 3/4 te rijk

Ik weet dat dit heel lastig misschien wel niet via een forum te beoordelen valt...maar ik wil toch een poging wagen.

Moet ik idd aan pingelen denken of toch aan lagerschade gaan denken?!
Wat zou ik nu het beste kunnen doen om meer te weten te komen en/of het probleem op te lossen?

Thanks!!

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 12:59
door Rob75
Als ik het zo lees lijkt het me dat de carburateurs van cilinder 3 en 4 wat te rijk staan. Dit kan dezelfde symptomen geven als pingelen, maar dan meestal met een klopend geluid.
Ik heb geen idee of de carburateurs al greviseerd zijn, netjes synchroon zijn gezet en het mengsel goed is afgesteld. Daarnaast is het ook goed mogelijk dat de ontsteking wat hapert. Controleer alle contacten goed.

Succes,

Rob

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 13:26
door Bertoontje
Ik had gisteren de lamp niet bij me om de ontsteking te controleren. Dat ga ik dadelijk doen.

Carbs zijn idd geheel gereviseerd. Ze zijn helemaal schoongemaakt en alle rubbers en pakkingen zijn vernieuwd.
De verdeler is nog de oude echter condensator, contactpuntjes en verdelerkap (incl bougiekabbels) zijn vernieuwd.

Als ik meer weet over de afstelling haperen van verdeler etc...laat ik weer van me horen!

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 13:40
door Gtv4
Controleer in ieder geval of de verstellingen van de ontsteking goed werkt. Dus onsteking controleren stationair maar zeker ook op toeren!

Je hebt denk ik geen vacuüm vervroeger zoals op de 116 modellen?
Je carb nr 1 heeft een vacuüm, aansluiting die toevallig niet afgedopt is?
Van het kleppendeksel gaat er ook een onderdruk slang naar het spruitstuk bij cilinder 1, die is niet gescheurd?

En zoals boven al gezegd, zijn de carb's synchroon gesteld?

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 15:57
door Bertoontje
De ontsteking is met lamp gecontroleerd:
Hij staat bij 750 toeren op een graad of 8 voorontsteking
De ontsteking hapert niet..ook niet bij hogere toeren.

Ik heb de 3de/4de cilinder iets armer gezet. De motor gaat dan wel minder mooi lopen (plopgeluid als je achter de auto staat. Motor rammelt ligt en de stationaire toeren gaat ietsje omlaag) Bij het afstellen heb ik hem (nadat ik de carbs in synch had gezet. dermate ingesteld dat de motor zo vlot mogelijk liep en daarmee lag de motor ook rustig te liggen zoals zou moeten
Ik heb nu overigens wel het idee dat het minder is maar weg is het zeker niet.

Kleppen hoor je rustig tikken...zoals zou moeten eigenlijk. Kleppendeksel heb ik er even vanaf gehaald. Nokkenassen zien er goed uit...evenals de klepbekers. Wel is de olie daar pikzwart...(in het carter is ie overigens mooi " doorzichtig") Maar ik heb begrepen dat dat normaal is.

Toen ik vandaag hierheen kwam heb ik de vacuummeter meegenomen ....vergeet ik uiteraard de verloop stukjes #-o Kan ik er nog niets mee ](*,) Ik wil niet uitsluitend dat deze wellicht iets verlopen is...maar van de andere kant...de motor loopt niet beter of slechter tov de laatste run van een weekje geleden

Zou ik de ontsteking wellicht eens kunnen verschuiven om te kijken of het dan minder cq. meer wordt? Maar zou ik hem dan meer moeten vervroegen of juist vertragen?

En wat ik me afvraag...kan bij een motor waar bussen,cilinders, veren, kleppen etc vernieuwd is na 80km al pingelen optreden? Dan moet er veel roetaanslag zijn neergeslagen toch? btw (er is euro95 ingegaan....kan ook nog eens met 98 proberen...maar oke...er zijn genoeg blokjes die al jaren op euro95 lopen dus dat zou geen probleem moeten zijn. Laat ik eerst duidelijk krijgen wat er aan de hand is. Nog steeds hoop ik dat het geen lagerschade is...

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 16:19
door Hans33sw
heb je de ontsteking ook op ron 95 afgesteld?

Re: RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 16:32
door Bertoontje
heb je de ontsteking ook op ron 95 afgesteld?
ehmmmmm...ontsteking op ron95 afstellen? Nou, ik heb de motor met de motor liep op Euro95 tijdens het afstellen. Is dat wat je bedoeld of bedoel je dat je minder voorontsteking moet hebben in verband met de mindere klopvastheid van dat spul tov 98? Op hoeveel zou ie dan moeten staan?

ps. Het gaat me nu even niet om het optimaal afstellen en alle plussen en minnen van 95 cq. 98 en wat het beste zou zijn....ben puur en alleen bezig om te traceren wat er aan de hand is. Ik zeg het maar even om niet of-topic te gaan ;) Maar oke als je de afstelling anders moet instellen met 95 dan hoor ik dat uiteraard heel graag!!

Overigens zojuist starte ik de motor....en hoorde ik het klepperen (metaalachtig geluid) heel duidelijk (noem het kloppen...heb alleen het idee dat kloppen een donkerder geluid is) Dit lijkt/leek heel erg op twee metalen die ff tegen elkaar komen. Kan alleen nergens zien dat er iets tegen elkaar komt :( Nadat de motor aansloeg (dat doet ie overigens direct) verdween het ook weer!

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: za jul 17, 2010 17:44
door indy
Dat klepperen waar hoor je dat precies? Distributiekant uitlaatkant of inlaatkant? En bij gas geven of juist bij gas los?

RE: pingelen of toch iets anders?

Geplaatst: zo jul 18, 2010 00:22
door Bertoontje
Zo..we zijn en klein beetje verder maar of ik er vrolijk van moet worden...ben bang van niet :?

Een vriend heeft meegkeken, geluisterd etc even een korte samenvatting:

-bij koude motor is het geklepper alleen hoorbaar rond de 2000 toeren daarna is het ook weer weg.
-hoe warmer de motor wordt hoe sneller het geluid aanwezig is...bij een goed warme motor hoef je maar even aan het gas te komen.
-met de stetoscoop geluisterd om de locatie beter te kunnen traceren:
-de nokkenassen lijken allen eenzelfde geluid te geven
-lager in het blok lijkt het rustig te zijn
maw het localiseren is niet zo eenvoudig. De bussen staan in water dus het is even de vraag of dat niet het geluid dempt
-als we gas geven komt opeens de klepper erbij. laten we gas los dan blijft de klepper er nog even maar verdwijnt dan. Stationair geen bijgeluiden motor loopt dan gewoon goed en rustig
-het geluid komt redelijk fel over
-verdeler springt niet over.

huidige gok:
Daar het geluid bij een koude motor minder is dan bij een warme gokken we voor nu op (ik zeg het niet met plezier)
zuigerschade of drijfstanglagerschade zijn

echter omdat het op zich een vreemd geluid is willen we toch nog enkele dingen uitsluiten dus morgen gaan we aan de slag met:
kleppendeksel los
staat de ketting op spanning?
staat alles (nog) op tijd?
nokkenassen lossen / bekers eruit
zien we iets vreemds aan de klepuiteinden? kunnen we de kleppen terugduwen en komen deze goed terug (om te controleren of er niet een klepveer gebroken is
met lampje de cilinders controleren op zuigerschade...moet alleen nog een klein cameraatje uithalen...zal wel lastig worden maar ik ga mijn best doen.

Als dat allemaal oke is:
onderste carterdeel eraf
zit er geen vijlsel in de olie?
zitten alle bouten van alle lagerkappen waar ze moeten zitten (zal wel ff met een spiegeltje spelen worden :( )
als dat allemaal niets opleverd...dan maar een lagerschaal lossen om te kijken of er hier iets te zien....

phhhh moet zeggen dat de Alfa-liefde nu toch wel aardig op de proef wordt gesteld:( Na revisie had ik het waterlek. Motor is er toen uitgegaan alles weer los...probleem opgespoord en verholpen, nieuwe lagers en krukas moeten laten slijpen... heb je hem erin en denk je klaar te zijn krijg je dit :shock: Maar oke...na regen komt zonneschijn zullen maar zeggen ;) en als ie eenmaal rijdt....zullen we dit vast wel vergeten ;)

Bijna zeker zijn het de drijfstanglagers... :(

Geplaatst: ma jul 19, 2010 13:47
door Bertoontje
oke...hier zijn we weer....

Het lijkt steeds duidelijker te worden dat de drijfstanglagers eruit zijn gelopen. Dus de motor moet er iig uit :evil: Eerst de wagen maar eens terug krijgen naar het sleutelhonk :( Dus ik moet ergens een trailer zien te regelen....wist ik maar iemand die er een had...

Om het "sleutelfestijn" even voor te zijn ben ik me aan het afvragen hoe ik het beste eraan kan beginnen. Immers als de drijfstanglagers (of iets anders) zijn/is stukgelopen dan vraag ik me af hoe dat zo snel heeft kunnen gebeuren. Wellicht een smeringsprobleem....maar hoe heeft dat dan zo snel kunnen optreden na een complete revisie, met de nodige controles, had ik het kunnen opmerken voordat het te laat was?! En dus moet ik wel duidelijk krijgen wat nu het probleem is (geweest). Anders zet ik straks nieuwe lagers waarna ik vervolgens binnen de 100km wederom aan de gang kan...das uiteraard niet de bedoeling. vragen...vragen en nog eens vragen...... dus kortom:

Hoe kan ik de motor het beste demonteren, waar moet ik op (extra)letten tijdens demontage, wat moet ik zeker niet verzuimen om te controleren en uit te voeren om niet alleen het symptoom maar ook het probleem te kunnen achterhalen?!

alvast dank voor jullie input!

Ciao!

RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

Geplaatst: ma jul 19, 2010 15:26
door juultje
Ik zou eens met de persoon gaan praten die hem gereviseerd heeft en hem/haar laten kijken. Wellicht zijjn de drijfstangen verkeerd gemonteerd ?

Re: RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

Geplaatst: ma jul 19, 2010 15:47
door Bertoontje
Ik zou eens met de persoon gaan praten die hem gereviseerd heeft en hem/haar laten kijken. Wellicht zijjn de drijfstangen verkeerd gemonteerd ?
Well...that's me :mrgreen: Ik ben me al de hele tijd af aan het vragen...je hebt dit en dat toch gecontroleerd... de lagerkappen zitten toch goed om... de oliepomp heb je toch wel vastgedraaid etc..etc... De drijfstangen idd wel correct gemonteerd... heb daar zelfs een driedubbelle check op gedaan. Ik heb er bewust voor gekozen om alles twee keer te controleren alvorens verder te gaan...maar oke, dan nog ga je eraan twijfelen in dit soort gevallen :(

RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

Geplaatst: ma jul 19, 2010 15:49
door Joel
Hoe is je oliedruk dan?

Ik begrijp dat je de krukas hebt laten slijpen. Heb je dan wel de juiste overmaat lagerschalen gebruikt? Waarom heb je uberhaupt de krukas laten slijpen? Had de motor al een uitgelopen lager? Weet je daar de oorzaak van?

Wel heel erg zuur dit, succes.

RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

Geplaatst: ma jul 19, 2010 16:32
door Rob75
Hmmmmm, kennelijk geen carburatieprobleempje dan :(

Wat me benieuwd is hoe je jekrukas hebt laten behandelen. Want dit lijkt er meer op dat er geen smering bij de drijfstanglagers is gekomen. Het kan dan zijn dat je de lagers verkeerdom hebt gemonteerd (180 graden verdraait t.o.v. de lagerkap).

Lijkt me dat je daar heel goed naar zult moet kijken.

Succes,

Rob

RE: Wellicht drijfstanglagers... :(

Geplaatst: ma jul 19, 2010 16:35
door Bertoontje
jep krukas is geslepen op eerste overmaat... lagers zaten erbij... was idd eerste overmaat. Overigens niet opgemeten wel gaf de nummering dat aan.

De motorheeft waterschade gehad omdat de pakking bij de achterste oliekanalen water lekte. niet een drupje maar een dikke plas water! reden was de pakking van Reinz.... ook bevestigd door Arese.

Oliedruk was gewoon oke. echter als ik de motor nu start.... gaat het lampje eigenlijk direct uit (zoals zou moeten) echter het metertje kan wel ff duren, voordat ie op komt. Voordat ik afgelopen week vrijdag vertrok heb ik gelet op de meter en dat was toen zeker niet aan de hand. Wellicht dat dat nu het geval is door lagerschade (dat ie langzamer druk op kan bouwen?) De uiteindelijke druk lijkt volgens de meter in orde te zijn