Pagina 1 van 2

Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: do jul 15, 2010 21:42
door groschl
Mannen, de motor van mijn Spider 2000 uit 1988 lekt aan carburateurzijde olie tussen het blok en de kop.
Dat zal dus wel de koppakking zijn want verder zie ik niets schokkends.
Ik moet de zaak eerst eens goed schoonmaken om te kijken hoe erg het is, nog geen idee want heb nog niet zoveel met de Spider gereden.

Maar goed, ik dacht eraan de kopbouten even te controleren op aanhaalmoment, je weet maar nooit tenslotte.
Misschien ietsjes erbij zetten om het probleem op te lossen.
Baat het niet schaadt het niet tenslotte, of hoe denken jullie erover.

En dan natuurlijk de vraag, wat is het aanhaalmoment van de kopbouten?

Alvast bedankt voor jullie advies en tips.

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: do jul 15, 2010 22:11
door alfaqv75
bedoel je niet gewoon je kleppendeksel??

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: do jul 15, 2010 22:18
door groschl
bedoel je niet gewoon je kleppendeksel??
Uhm nee, dan was het een stuk makkelijker, vervangen en klaar.
Het is echt tussen de kop en het blok waar de olie uitkomt.

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: do jul 15, 2010 23:29
door WhizzMan
Je weet niet wat voor pakking er tussen zit. Moderne pakkingen zijn vaak anders van opbouw en hebben een ander aanhaalmoment dan oude. Dat komt doordat er een laag polymeer (kunststof) tussen zit die uithard door de motortemperatuur. Zomaar nahalen zou ik dus voorzichtig mee zijn, tenzij je zeker weet dat er een ouderwetse tussen zit. Je kan natuurlijk zeggen dat je als het niet helpt je de pakking toch al moet vervangen, maar op zich kan je met wat zweten nog best lang doorrijden. Het is dus uiteindelijk jouw afweging.

Ik vind zo snel 82-88nm als aanhaalmoment voor cylinderkopbouten.

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: vr jul 16, 2010 07:19
door groschl
Je weet niet wat voor pakking er tussen zit. Moderne pakkingen zijn vaak anders van opbouw en hebben een ander aanhaalmoment dan oude. Dat komt doordat er een laag polymeer (kunststof) tussen zit die uithard door de motortemperatuur. Zomaar nahalen zou ik dus voorzichtig mee zijn, tenzij je zeker weet dat er een ouderwetse tussen zit. Je kan natuurlijk zeggen dat je als het niet helpt je de pakking toch al moet vervangen, maar op zich kan je met wat zweten nog best lang doorrijden. Het is dus uiteindelijk jouw afweging.

Ik vind zo snel 82-88nm als aanhaalmoment voor cylinderkopbouten.
Klopt helemaal en ik sta er ook niet om te springen natuurlijk, ik ga het blok eerst eens reinigen en kijken hoe erg deze zweet.

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: vr jul 16, 2010 08:09
door alfaqv75
mijn motto is ook altijd: een auto mag zweten (als je zelf aan het hardlopen bent zweet je ook)...

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: vr jul 16, 2010 09:43
door groschl
mijn motto is ook altijd: een auto mag zweten (als je zelf aan het hardlopen bent zweet je ook)...
Haha, uiteraard weten we wel beter :wink:

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: vr jul 16, 2010 11:13
door Atte
Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: ma jul 19, 2010 22:08
door groschl
Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.
Uhm?

Wat is nu wijsheid, wel of niet aanhalen denken jullie?
En wat is het gevaar?

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: di jul 20, 2010 06:45
door Dottore M
Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.
Uhm?

Wat is nu wijsheid, wel of niet aanhalen denken jullie?
En wat is het gevaar?
...dat je ze een stukje los moet halen. Als de pakking zich "gezet" heeft is dat natuurlijk een probleem.

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: di jul 20, 2010 09:23
door groschl
Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.
Uhm?

Wat is nu wijsheid, wel of niet aanhalen denken jullie?
En wat is het gevaar?
...dat je ze een stukje los moet halen. Als de pakking zich "gezet" heeft is dat natuurlijk een probleem.
Je bedoelt dus de kopbouten een slag losmaken en dan weer vastzetten op aanhaalmoment?

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: di jul 20, 2010 10:40
door WhizzMan
Als je dat doet met pakkingen die polymeren er in hebben kan je ze weggooien. Je zal dat ook moeten doen met de koelvloeistof er uit, anders zal die onmiddelijk tussen de pakking en de cylinderkop kruipen.

Ik zou hem lekker laten zweten of een nieuwe pakking zetten. Die bouten rekken echt niet vanzelf en de moeren lopen ook niet vanzelf los. Dat aanhalen zonder te weten wat er precies gemonteerd zit vind ik een erg slecht advies, want je loopt een risico dat je iets stukmaakt wat gewoon prima in orde was.

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: di jul 20, 2010 10:45
door groschl
Als je dat doet met pakkingen die polymeren er in hebben kan je ze weggooien. Je zal dat ook moeten doen met de koelvloeistof er uit, anders zal die onmiddelijk tussen de pakking en de cylinderkop kruipen.

Ik zou hem lekker laten zweten of een nieuwe pakking zetten. Die bouten rekken echt niet vanzelf en de moeren lopen ook niet vanzelf los. Dat aanhalen zonder te weten wat er precies gemonteerd zit vind ik een erg slecht advies, want je loopt een risico dat je iets stukmaakt wat gewoon prima in orde was.
I agree, maar even controleren of ze nog vastzitten met het juiste koppel moet toch geen probleem zijn lijkt me.
Het "zweten" is aardig, dus niet iets waar ik nog jaren mee kan doorrijden en een nieuwe koppakking plaatsen is niet iets wat je zomaar ff doet.
Althans, ik niet.

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: di jul 20, 2010 10:57
door Atte
Niet een slag losdraaien; gewoon met het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten (advies indertijd van technisch trainers Alfa Romeo).

RE: Zweten cilinderkoppakking

Geplaatst: di jul 20, 2010 11:42
door ravado
ben het met Atte eens: gewoon op moment aanhalen zonder de moeren eerst te lossen.
Ik geloof dat het aanhaalmoment ergens rond de 90NM ligt.
Ik zou ze zelf dan op 95Nm nog eens natrekken maar dat is persoonlijk.