Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Zweten cilinderkoppakking

do jul 15, 2010 21:42

Mannen, de motor van mijn Spider 2000 uit 1988 lekt aan carburateurzijde olie tussen het blok en de kop.
Dat zal dus wel de koppakking zijn want verder zie ik niets schokkends.
Ik moet de zaak eerst eens goed schoonmaken om te kijken hoe erg het is, nog geen idee want heb nog niet zoveel met de Spider gereden.

Maar goed, ik dacht eraan de kopbouten even te controleren op aanhaalmoment, je weet maar nooit tenslotte.
Misschien ietsjes erbij zetten om het probleem op te lossen.
Baat het niet schaadt het niet tenslotte, of hoe denken jullie erover.

En dan natuurlijk de vraag, wat is het aanhaalmoment van de kopbouten?

Alvast bedankt voor jullie advies en tips.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Zweten cilinderkoppakking

do jul 15, 2010 22:11

bedoel je niet gewoon je kleppendeksel??
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

do jul 15, 2010 22:18

bedoel je niet gewoon je kleppendeksel??
Uhm nee, dan was het een stuk makkelijker, vervangen en klaar.
Het is echt tussen de kop en het blok waar de olie uitkomt.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zweten cilinderkoppakking

do jul 15, 2010 23:29

Je weet niet wat voor pakking er tussen zit. Moderne pakkingen zijn vaak anders van opbouw en hebben een ander aanhaalmoment dan oude. Dat komt doordat er een laag polymeer (kunststof) tussen zit die uithard door de motortemperatuur. Zomaar nahalen zou ik dus voorzichtig mee zijn, tenzij je zeker weet dat er een ouderwetse tussen zit. Je kan natuurlijk zeggen dat je als het niet helpt je de pakking toch al moet vervangen, maar op zich kan je met wat zweten nog best lang doorrijden. Het is dus uiteindelijk jouw afweging.

Ik vind zo snel 82-88nm als aanhaalmoment voor cylinderkopbouten.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

vr jul 16, 2010 07:19

Je weet niet wat voor pakking er tussen zit. Moderne pakkingen zijn vaak anders van opbouw en hebben een ander aanhaalmoment dan oude. Dat komt doordat er een laag polymeer (kunststof) tussen zit die uithard door de motortemperatuur. Zomaar nahalen zou ik dus voorzichtig mee zijn, tenzij je zeker weet dat er een ouderwetse tussen zit. Je kan natuurlijk zeggen dat je als het niet helpt je de pakking toch al moet vervangen, maar op zich kan je met wat zweten nog best lang doorrijden. Het is dus uiteindelijk jouw afweging.

Ik vind zo snel 82-88nm als aanhaalmoment voor cylinderkopbouten.
Klopt helemaal en ik sta er ook niet om te springen natuurlijk, ik ga het blok eerst eens reinigen en kijken hoe erg deze zweet.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Zweten cilinderkoppakking

vr jul 16, 2010 08:09

mijn motto is ook altijd: een auto mag zweten (als je zelf aan het hardlopen bent zweet je ook)...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

vr jul 16, 2010 09:43

mijn motto is ook altijd: een auto mag zweten (als je zelf aan het hardlopen bent zweet je ook)...
Haha, uiteraard weten we wel beter :wink:
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Zweten cilinderkoppakking

vr jul 16, 2010 11:13

Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

ma jul 19, 2010 22:08

Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.
Uhm?

Wat is nu wijsheid, wel of niet aanhalen denken jullie?
En wat is het gevaar?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 06:45

Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.
Uhm?

Wat is nu wijsheid, wel of niet aanhalen denken jullie?
En wat is het gevaar?
...dat je ze een stukje los moet halen. Als de pakking zich "gezet" heeft is dat natuurlijk een probleem.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 09:23

Advies van een aantal Alfa-specialisten: elk half jaar de cilinderkopmoeren aanhalen! Gewoon dom doen en niet eens echt letten op het aantal gereden kilometers.
Uhm?

Wat is nu wijsheid, wel of niet aanhalen denken jullie?
En wat is het gevaar?
...dat je ze een stukje los moet halen. Als de pakking zich "gezet" heeft is dat natuurlijk een probleem.
Je bedoelt dus de kopbouten een slag losmaken en dan weer vastzetten op aanhaalmoment?
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 10:40

Als je dat doet met pakkingen die polymeren er in hebben kan je ze weggooien. Je zal dat ook moeten doen met de koelvloeistof er uit, anders zal die onmiddelijk tussen de pakking en de cylinderkop kruipen.

Ik zou hem lekker laten zweten of een nieuwe pakking zetten. Die bouten rekken echt niet vanzelf en de moeren lopen ook niet vanzelf los. Dat aanhalen zonder te weten wat er precies gemonteerd zit vind ik een erg slecht advies, want je loopt een risico dat je iets stukmaakt wat gewoon prima in orde was.

Gebruikersavatar
groschl
Full Member
Full Member
Berichten: 405
Lid geworden op: di jul 19, 2005 14:26

Re: RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 10:45

Als je dat doet met pakkingen die polymeren er in hebben kan je ze weggooien. Je zal dat ook moeten doen met de koelvloeistof er uit, anders zal die onmiddelijk tussen de pakking en de cylinderkop kruipen.

Ik zou hem lekker laten zweten of een nieuwe pakking zetten. Die bouten rekken echt niet vanzelf en de moeren lopen ook niet vanzelf los. Dat aanhalen zonder te weten wat er precies gemonteerd zit vind ik een erg slecht advies, want je loopt een risico dat je iets stukmaakt wat gewoon prima in orde was.
I agree, maar even controleren of ze nog vastzitten met het juiste koppel moet toch geen probleem zijn lijkt me.
Het "zweten" is aardig, dus niet iets waar ik nog jaren mee kan doorrijden en een nieuwe koppakking plaatsen is niet iets wat je zomaar ff doet.
Althans, ik niet.
Giulietta 1.4 en Spider 2.0 QV

Historie: Sud 1.3, Giulietta 2.0, 75 1.8 Epoca, 155 1.8 TS 16V, 156 1.9JTD en nog wat vreemde merken.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 10:57

Niet een slag losdraaien; gewoon met het voorgeschreven aanhaalmoment vastzetten (advies indertijd van technisch trainers Alfa Romeo).

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Zweten cilinderkoppakking

di jul 20, 2010 11:42

ben het met Atte eens: gewoon op moment aanhalen zonder de moeren eerst te lossen.
Ik geloof dat het aanhaalmoment ergens rond de 90NM ligt.
Ik zou ze zelf dan op 95Nm nog eens natrekken maar dat is persoonlijk.

Terug naar “Algemene Technische vragen”