Pagina 1 van 3

Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 21:00
door Maxtor
Was hierover al in overleg met Michel in een ander topic, maar ik vind het wel iets voor een eigen topic. Vooral omdat ik hierover op dit en zowel op het oude forum (waar wel heel veel op stond maar er niet meer lijkt te zijn) niet veel kan vinden.

Ik ben bezig met het vervangen van de distributieriemen van mijn 33 type 2 SW. De riemen zitten erop, alleen krijg ik ze niet goed gespannen. De linkerriem hoor je bij ronddraaien zelfs klappen. Tevens wisselt de plek waar de boel strak staat, dus als hij aan de onderkant slap staat zit de bovenkant strak en vica versa. De andere kant is iets minder maar ook hier geld hetzelfde probleem. Ik heb nog niet nagespannen, aangezien ik hier niet helemaal uitkom, maar maakt het naspannen dan echt zoveel verschil? Ik heb rechts een spelling van 1 tot 1,5 cm, teveel lijkt mij.

Kan het zijn dat de beste mensen mij verkeerde riemen gegeven hebben, aangezien de riemen van een hydrolische motor iets langer zijn dan die van een mechanische... Onderdeel nummer is 0060515034, weet niet of iemand kan controleren of dit hetzelfde is?

Wie biedt hulp :lol:

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 21:10
door AlfettaOwner
Zowiezo ALTIJD de tandjes van de riem(en) tellen dan weet je altijd zeker dat het goed zit.

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 21:11
door Graffiaturo
dat kan het probleem zijn ja, voor hydraulische stoters zijn de riemen wat langer

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 21:16
door AlfettaOwner
..

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 21:24
door Alessandro
of je hebt te lange riemen -die voor hydr. klepstoters zijn langer dan voor mech.- of je hebt ze echt veel te los gezet. Ik zou maar eens uitkijken met dat geklapper! :shock: :o
Gewoon die spanrollen met de hand er tegen drukken en dan vastzetten. Staat alles dan netjes op tijd, dan moet de boel ook voldoende op spanning staan. :)
Lukt dit niet, dan heb je zeker verkeerde riemen! :( :shock:
wat staat er op de doos, behalve dat nummer???

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 21:39
door Maxtor
Riemen komen overeen, tandjes geteld net. Dat verhaal, daar staat rechtsom en linksom draaien, maar is dat gezien vanaf de neus van de auto. Dus moet ik continu rechts draaien? Ik draaide wel steeds rechtsom....

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 22:08
door Michel
Ben er bijna zeker van de je riemen te lang zijn.
Normaal staan ze zelfs ongespannen "redelijk" strak.

Dat klapper klapper is niet goed !!!!! Leg er dan liever even terug de oude op (als die niet op springen staan natuurlijk) ipv de te lange nieuwe !

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 22:19
door Maxtor
De oude zijn redelijk versleten, dat is dus geen mogelijkheid (wil ze er wel eventueel opzetten of het probleem echt bij de nieuwe riemen ligt of dat ik niet gewoon fout bezig ben). Ik laat de auto nu voor wat het is, ik ga maandag weer verder. Mijn laatste bevinding is dat je duidelijk kan zien als bij BDP (rotor wijzende naar 1) de speling plaats vind bij cilinder 2 en 4. Als je dan de krukas heen en weer beweegt zie je dat hij bij bewegen van de krukas naar rechts de onderkant van de riem strak trekt en bij bewegen naar links de bovenkant strak trekt. Bij BDP (rotor wijzende naar 2) is dat hetzelfde voor de andere riem.

@Alessandro,

op de doos staat het nummer: 60515034 en daarchter 4L Qta'2 gevolgd door een barcode. Wel een origineel onderdeel

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 22:26
door Michel
Hier denk ik ook nog net aan: denk er om dat je de riem aan trekzijde (trekzijde is de andere zijde als waar de spanner zit) zo strak mogelijk over beide tandwielen moet trekken hé ! Dat moet perfect passen, je mag niet de minste speling hebben, want dat zou betekenen dat je een tandje fout zit !!

Re: RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 23:27
door Alessandro
Hier denk ik ook nog net aan: denk er om dat je de riem aan trekzijde (trekzijde is de andere zijde als waar de spanner zit) zo strak mogelijk over beide tandwielen moet trekken hé ! Dat moet perfect passen, je mag niet de minste speling hebben, want dat zou betekenen dat je een tandje fout zit !!
Je kunt dus alleen één (of meer :shock: ) tandjes fout zitten en dan heb je bepaald niet de geringste speling! :shock: :o
Dus het is of goed, of gelijk goed fout! :lol: Dat ziet zelfs een leek meteen. :wink:

Maar met die nummers kan ik dus niets, op riemen van bijv. Gates staan altijd de autotypes waarvoor de riem bedoeld is vermeld, vandaar dat ik het vroeg. :wink: :( :(

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 23:33
door Michel
@ Allessandro: ik baseerde m'n uitleg op dit:
Tevens wisselt de plek waar de boel strak staat, dus als hij aan de onderkant slap staat zit de bovenkant strak en vica versa.
Als ie aan trekzijde te slap is, zit je fout. Maar dan gaat ie ook na 720° niet meer juist op z'n merktekens staan. Maar een boxer kan 1 tandje hebben volgens mij, dus nog geen reden tot paniek .

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: za jul 30, 2005 23:33
door Graffiaturo
in principe is 1 tandje verkeerd niet dodelijk voor je motor

haal ze er maar weer eens vanaf en doe het opnieuw, en dan de nokkenas met een ringsleutel op het merkteken houden en de kant tegenover de spanner strak houden

komt het dan nog niet goed heb je de verkeerde riemen

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: zo jul 31, 2005 00:06
door Maxtor
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, dat het aan de onderzijde strakker moest. Makkelijkste is dus boel loshalen, riem bij krukas omleggen, nokkenas met sleutel op het juiste moment houden en dan dus zo strak mogelijk aan de onderkant aantrekken en omleggen om de nokkenaspoelie?

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: zo jul 31, 2005 00:11
door Michel
rechts aan de onderkant, links aan de bovenkant. (vanaf de neus bekeken)
de zijde zonder spanner moet strak over de tandwielen getrokken worden

RE: Distributieriemen 33

Geplaatst: zo jul 31, 2005 00:17
door Graffiaturo
Yep, zorg ook dat de riem op de krukas goed met zijn tandjes erinligt, dat kan ook een verkeerde spanning geven