Pagina 1 van 4

ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: di jul 06, 2010 20:11
door rinco007
Ik heb sinds vandaag denk ik een serieus probleem met mijn motorblok.
Misschien kan iemand plaatsen wat er mogelijk aan de hand is als ik uitleg wat de situatie is, staat van de motor enz.

Het gaat om een 2 liter nord blok van een 2000 veloce ex usa.
De spica is vervangen door carbs en het oliegaatje voor de pomp is dichtgemaakt. (100%)

Verder zijn er carburateurs geplaatst van een ander 2 liter blok (alleen al weer een tijdje geleden).

Vorige maand is de spider door de apk gekomen zonder aantekening en ook met goed lopende motor. Motor heeft bijna geen olieverbruik en wordt netjes warmgereden voordat er wat sportiever mee gereden wordt.

Nu heb ik vandaag 1,5 uur gereden in de spider, afwisselend 80km en snelweg (op de snelweg een stukje doorgetrokken tot over de 130) Geen enkel probleem, motor pakt steeds goed op en ook geen inhouden bij en na schakelen.
Het enige wat ik eventueel kan melden is dat bij gas los de uitlaat blobt, dat heb ik eigenlijk altijd gehad.

2500km geleden is de kop van deze motor gereviseerd. Hierna is de distributieketting weer gespannen en heb ik zeker 5 maanden geen problemen gehad.

Nu begon na een stukje 80km weg bij het wegrijden ineens de motor te ratelen. Je kunt het vergelijken met het slaan van de ketting tegen het kleppendeksel bij bepaalde toeren als de ketting niet goed gespannen is. Alleen is het geluid veel harder en metaliger. Het lijkt uit vanuit het midden van de motor te komen.
Het geluid komt uit de bovenste helft van de motor en dan uit het midden, dus rond de middelste 2 bougies. (zo klinkt het in elk geval)

Na de ratel kwam ik erachter dat boven de 1500 toeren hij dit geluid maakt en ben ik heel rustig met niet meer dan 1500 toeren naar huis gereden.

Olie zit er voldoende in, hij lekt niets (kartonproef) en volgens mij verbruikt hij ook weinig.

Volgens mij heb ik alles al genoemd en gemeld, mocht iemand enig idee hebben waar ik kan beginnen met zoeken dan heel graag!!

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: di jul 06, 2010 21:48
door J..
ik heb op zich heen antwoord, maar een vraag: wat is de kartonproef?

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: di jul 06, 2010 21:54
door Joel
Oliedruk nog goed?

Geluid afhankelijk van toerental en belasting v/d motor?


Is wel heel lastig, zoniet onmogelijk, om online een diagnose te stellen hoor.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: di jul 06, 2010 22:10
door rinco007
Oliedruk volgens de metertjes is goed.

Afhankelijk van het toerental en de belasting krijg je het geratel.

Ik begrijp dat online een diagnose stellen moeilijk is, maar toch ben ik ervan overtuigd dat ik niet de enige ben en dat ik de meeste kans heb om hier 'een' antwoord te krijgen wat mij verder kan helpen zonder de auto weer voor onbepaalde tijd bij een garage neer te moeten zetten.

Het ratelen klinkt ongeveer als metalen tandwielen met een ketting ertussen die droog langs een stalen kettingkast schuren... (echt...beter kan ik het niet uitleggen)



@J.. tja...kartonproef, het mag eigenlijk geen naam hebben, maar karton onder de auto leggen, dan weet je in elk geval of de auto niets lekt (als hij langer staat, of warm weggezet wordt....)

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: di jul 06, 2010 22:43
door ravado
ik zou uitvoeren: checken van de kettingspanning, compressietest en bij goed resultaat de olie er af en de drijftstanglagers checken. (zo mijn 1e ingeving)

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 07, 2010 18:38
door berlinista
Drijfstanglagers.

Te checken door kleine pan eraf te halen, kun je alvast bij de eerste 2 kijken


Hoop voor je dat het meevalt!

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 07, 2010 19:32
door BUN0006
Drijfstanglagers.

Te checken door kleine pan eraf te halen, kun je alvast bij de eerste 2 kijken


Hoop voor je dat het meevalt!
Dacht ik ook, maar eerst kleppendeksel eraf en ketting hard aanspannen (zo hard mogelijk, met wringijzer ertussen en ketting spannen !

Om terug te komen op die drijfstanglagers, normaal gezien zou het geluid continu hoorbaar moeten zijn, ook bij stationair lopen. Hoedanook, eerst ketting doen en als dan niet opgelost, lagers vervangen. Zeker niet laten aanslepen het probleem !

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: wo jul 07, 2010 21:27
door yana artc37
Ketting absoluut niet aanspannen met wringijzer ! De veer in de spanner is voldoende in staat om de ketting te spannen.
Te strak gaat alles alleen maar hard van slijten.
Als de kop kort geleden gereviseerd is , zou het best kunnen dat er een klepgeleider losgekomen is.

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 08, 2010 07:46
door BUN0006
Ketting absoluut niet aanspannen met wringijzer ! De veer in de spanner is voldoende in staat om de ketting te spannen.
Te strak gaat alles alleen maar hard van slijten.
Als de kop kort geleden gereviseerd is , zou het best kunnen dat er een klepgeleider losgekomen is.
Geleerd van restaurateur die gespecialiseerd is in Alfa, automatische klepspanners zijn 1 te zwak van nature en 2 veerkracht neemt ook af in loop der jaren.
je moet natuurlijk niet beginnen wrikken maar beetje "meehelpen" is toch een must.

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 08, 2010 09:14
door ravado
Ketting absoluut niet aanspannen met wringijzer ! De veer in de spanner is voldoende in staat om de ketting te spannen.
Te strak gaat alles alleen maar hard van slijten.
Als de kop kort geleden gereviseerd is , zou het best kunnen dat er een klepgeleider losgekomen is.
Geleerd van restaurateur die gespecialiseerd is in Alfa, automatische klepspanners zijn 1 te zwak van nature en 2 veerkracht neemt ook af in loop der jaren.
je moet natuurlijk niet beginnen wrikken maar beetje "meehelpen" is toch een must.
klepspanners? Je bedoelt de kettingspanner? Die kan je iets meehelpen met een schroevendraaier, wringijzer is overkill.
Drijfstanglagers hoef je niet per se stationair te horen. Als het drijfstanglagers zijn dan hoor je ze wel onder belasting.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 08, 2010 18:40
door rinco007
Dank voor de reacties.

De ketting is niet meer het probleem, deze stond niet heel strak en heb ik even een klein stukje geholpen met een bescheiden schroevendraaier.

Onder belasting ratelt de auto....maar ook zonder belasting bij meer dan 1500 toeren.

Voor de duidelijkheid, ik heb er niet heel veel verstand van en moet een en ander in eigen garage doen zonder brug enzo.

Wat zou de volgende stap zijn die ik zelf kan ondernemen? Of wordt een ruilblok een betere optie?

Re: RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 08, 2010 18:47
door BUN0006
Dank voor de reacties.

De ketting is niet meer het probleem, deze stond niet heel strak en heb ik even een klein stukje geholpen met een bescheiden schroevendraaier.

Onder belasting ratelt de auto....maar ook zonder belasting bij meer dan 1500 toeren.

Voor de duidelijkheid, ik heb niet heel veel verstand en moet een en ander in eigen garage doen zonder brug enzo.

Wat zou de volgende stap zijn die ik zelf kan ondernemen? Of wordt een ruilblok een betere optie?
Naar de garagist gaan, carter eronderuit, kijken naar de schelpjes...

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 08, 2010 23:20
door WhizzMan
Als je een beetje gereedschap en een redelijk grote opvangbak hebt, kan je zelf ook nog wel naar de lagers kijken. Het lastige is alleen om de boel weer in elkaar te zetten nadat je gekeken hebt. Daarvoor heb je toch wel een momentsleutel en dergelijke nodig. Je geeft aan dat je er zelf huiverig voor bent. Kan iemand in de buurt je helpen?

Een ruilblok lijkt me op dit moment overdreven. Dat kost klauwen vol met geld en je hebt nog niet eens een diagnose voor wat er precies met je huidige blok mis is.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: do jul 08, 2010 23:35
door Gordon
Als het ook maar iets lijkt op het geluid dat ik in een van mijn Giulietta's heb, dan lijkt me drijfstanglagers erg voor de hand liggend. Ik heb zelf besloten dat motorwissel voor mij het handigst is omdat ik de historie van de motor niet echt ken, maar als het een recente ontwikkeling is zouhet natuurlijk zomaar genoeg kunnen zijn om de lagers te vervangen.

RE: ratel 2.0 nord blok

Geplaatst: zo jul 11, 2010 20:06
door rinco007
Carterpan er inmiddels onderuit, nu zit ik nog met een stuk waar een rooster zit en wat redelijk smal is om verder ook maar iets te zien.

Kan er nog meer zonder problemen gedemonteerd worden? En waar moet ik op letten wat eventueel niet goed kan zijn?