Elentinos
Member
Member

Roestpreventie 75

do jul 28, 2005 14:08

Omdat mijn 75 16 jaar in een verwarmde garage heeft gestaan is hij nog helemaal roestvrij. Dat wil ik uiteraard zo houden. Heeft iemand ervaring met roestpreventie?

Op dit forum las ik dat de volgende plekken van de 75 relatief zwak zijn, hoewel ik niet de indruk heb dat de 75 erg veel slechter is dan andere auto's uit dezelfde periode en behoorlijk wat beter is dan de Alfetta's en Suds.
- vangbak en afwateringskanaaltjes (vaak verstopt door bladeren)
- wielkastranden achter
- hoeken van de auto achter onder de achterlichten
- onderste hoeken achterruit.
- kriksteunen
- tank

Is een totale behandeling bij bv. J. van Egmond noodzakelijk, of kun je met het plaatselijk conserveren van deze zwakke plekken een heel eind komen? Graag jullie mening/advies.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Roestpreventie 75

do jul 28, 2005 14:48

de hoeken onder de ahcterlichten zijn alleen maar gevoelig omdat het daar autogeeen gelast is. doordat de carosserie al die jaren loopt te wringen zal de lak daar eerder gaan schueren waarna er roestvorming kan ontstaan. Ik heb nog niet gezien dat het op die plek van binnenuit roest dus daar zul je weinig tegen kunnen doen.

Je kan ook alles zelf behandelen met een Owatrol-versie zie ook http://www.owachem.nl/
machtig goed spul wat heel veel in de scheepsvaart wordt gebrukt voor o.a. scheepsrompen (en die vervormen continue en hebben veel last van water :wink: )
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

do jul 28, 2005 15:45

nog eens 16 jaar in de garage laten staan
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

do jul 28, 2005 16:06

Jep, die achterkant blijft een probleem punt. Maarre...volgens mij is het ook het water dat in de hoeken van het achterlicht blijft staan en het schuren van dat achterlicht, precies op die hoek...

Heb mijn auto 3 jaar geleden in laten smeren... bij gosliga...altijd mee doorgereden...geen roest, maarre...hij wordt er ook niet frisser van als je door weer en wind en pekel ermee door blijft akkeren...je ziet toch dat al bestaande blaasjes het zwaar hebben...
Alfa romeo: The art of the machine!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Roestpreventie 75

do jul 28, 2005 16:12

nog eens 16 jaar in de garage laten staan
:shock: #-o

Elentinos
Member
Member

do jul 28, 2005 16:20

Nog een keer 16 jaar in de garage laten staan gaat niet lukken helaas. :|

Vroeger heb ik Lancia's Delta gereden en die begonnen altijd op de meest rare plaatsen van binnenuit te roesten. Ik begrijp nu dat de 75 vooral daar roest waar de lak slijt of beschadigd raakt en dat roest van binnenuit niet zozeer het probleem is. Eigenlijk dus gewoon een kwestie van goed bijhouden.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do jul 28, 2005 16:39

yep....

enne achter de kunstof wielkasten regelmati ff schoonmaken (1 x in de 3 maanden)
Hier wil het vuil zich nogal ophopen en omdat er weinig ventilatie bijkomt kan het daar lekker gaan broeien... gewoon ff die kunstof bak eruti en alles erachter ff schoonmaken. In de was zetten en de plastic bak weer terug...Dan weet je in ieder geval dat je daar geen ellende krijgt...

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

do jul 28, 2005 17:41

Ik denk dat de roest in de achterschermen ook wel van binnenuit komt...dit is zo'n typische plek waar van binnenuit ook het nodige verzameld wordt aan vuil en vocht...

Krikpunten regelmatig schoonspuiten... onderaan de achterruit onder de hoekjes...ook in de gaten houden...in de wielbak, met name bij het sleepoog...(misschien de buitenkant ook wel heel goed schoonhouden...
Alfa romeo: The art of the machine!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 28, 2005 18:46

Het eerste wat je moet doen is alle kunstofkappen uit de binnenschermen halen. Daarna lekker kliederen met de kwast vol zwarte undercoating uit een blik. Goed de boel insmeren. Ook in de verste hoekjes. Met een spuitbus ML kun je alle holle delen behandelen. En de motorkap, deuren, kofferklep en drempels. Een behandeling bij v Egmond is natuurlijk beter, maar je kunt ook zelf veel doen. Zo heb ik het ook gedaan, en alles is nog steeds roestvrij. Wel opletten dat de afwateringgaatjes weer losgeprikt worden. Dat ML gaat overal inzitten n.l. En regelmatig de auto wassen en in de wax zetten voorkomt ook veel problemen. Met de hand. Kun je meteen zien waar je steenslag moet bijwerken. Dus geen wasserette. [-X

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 29, 2005 00:06

de kunststof wielkuipen in de kliko donderen :wink:

het maakt namelijk helemaa niets uit dat er water in de kuipen komt, je moet het alleen schoonhouden, en zorgen dat het ook weer weg kan

de hoeken onder de achterlichten komen inderdaad doordat er autogeen gelast is op die plek. begint ook altijd aan de onderkant

en een Dinitrolbehandeling hoeft niet zo duur te zijn, alleen maar omdat het door JvE is gedaan :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jul 29, 2005 08:50

de kunststof wielkuipen in de kliko donderen :wink:
:schrik:

Niet doen....ik heb heel goede ervaring met die kunststof wielkuipen....onder mijn Alfetta GT.
Direct na de restauratie eronder geschroeft en na demontage nog steeds als nieuw :!:
Het plaatwerk en de coating dus :P

Heb er toen 3 winters mee doorgereden :wink:

Wel altijd met de hand wassen, carwash is zowiezo funest voor de lak.
Net als Kas al zei, je kunt ook telkens inspecteren tijdens het poetsen :!:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 29, 2005 13:12

nog een kleine aanvulling dan maar: alle holle ruimtes behandelen, dus zeker de wielranden achter. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 29, 2005 19:40

Die kunstof kuipen zijn goud waard. Bij mijn TS heb ik ze na 11 jaar ook maar eens losgehaald met angst en beven maar tot mijn grote opluchting bleek dat er niet een klein spoortje van roest gevormd was op het plaatwerk. Dat was wel anders geweest als ze er niet in hadden gezeten. Ik ben overtuigd van de goede werking en heb ze nu ook in mijn Alfetta zitten.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 29, 2005 20:58

Die kunstof kuipen zijn goud waard. Bij mijn TS heb ik ze na 11 jaar ook maar eens losgehaald met angst en beven maar tot mijn grote opluchting bleek dat er niet een klein spoortje van roest gevormd was op het plaatwerk. Dat was wel anders geweest als ze er niet in hadden gezeten. Ik ben overtuigd van de goede werking en heb ze nu ook in mijn Alfetta zitten.
ik zie niet in waarom je zonder plastic kuipen wel roestvorming zou krijgen?? Als je het regelmatig schoon spuit dan heb je daar geen last van..... of roest je 75 ook op het dak???

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 29, 2005 21:06

Ik heb op het dak geen hoekjes en kieren waar zand blijft zitten. En zand in combinatie met water en zout is niet best. Aangezien de zeer dunne laklaag daar maar weinig bescherming bied. Water kruipt ook in de naden van binnenscherm en spatbord. Bij de meeste auto`s begint daar de roest ook. Ook rond de koplampen is dit een zwak punt. Kijk ook maar es bij andere merken. Schoonspuiten helpt wel wat maar over een aantal jaren is dat niet voldoende. En de fabrikanten monteren ze ook niet voor niets. Als ze niet nodig waren hadden ze het niet gedaan. Kortom, ik ben er tevreden over. Als je ze er uit wilt halen is het mij goed. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”