Pagina 1 van 2

Lekstroom? update

Geplaatst: vr jun 25, 2010 10:56
door groschl
Ik wilde zojuist mijn Spider (model 3) starten na een week of drie te hebben stilgestaan maar helaas....de accu gaf te weinig spanning, de startmotor zei nog niet eens klik.
De accu is pas 2 maanden oud dus daar ligt het niet aan, ik vermoed dus ergens een lekspanning.
De lampjes in het dashboardkastje, zekeringkastje, kofferbak en motorkap zitten er niet in dus daar kan het in ieder geval niet aan liggen.

Nu blijft wel het digitale klokje altijd aan, dus ook als de auto van het contact af is.
De stroomafname van dit klokje kan wellicht de boosdoener zijn maar dat lijkt me enigzins sterk, zoveel zal deze niet vergen denk ik.

Maar goed, ik dacht dat als je de auto van het contact af zette dat dan het klokje moest doven, klopt dat bij de Spider of is deze toch altijd aan?
Wie weet dit?

Verder zijn andere tips mbt de oorzaak van een eventuele lekspanning uiteraard van harte welkom.

RE: Lekspanning?

Geplaatst: vr jun 25, 2010 13:24
door 2000 veloce
zoals ik weet blijft het klokje altijd aan.
Ik heb een startonderbreking op mijn spider. Gehele systeem ligt er uit.

RE: Lekspanning?

Geplaatst: vr jun 25, 2010 14:01
door rutgerdow
Een kofferbak lampje kan inderdaad een accu leegtrekken in een paar dagen, maar dat kan bij jou
dus niet het geval zijn. Klokje lijkt mij ook niet, maar dat kun je dus snel genoeg testen door deze
ff los te koppelen en 3 weken te wachten :evil:
Ik heb ooit een lekstroom gehad door m'n radio.

RE: Lekspanning?

Geplaatst: vr jun 25, 2010 14:48
door Atte
Het is geen lekspanning maar lekstroom. Er moet stroom zijn om spanning te krijgen. Een lekstroom kan je meten. Multimeter met ampereknopje en je meet in het bereik van de milliamperes. Je neemt de min-kabel los van de accu. Je sluit tussen de min-pool van de accu en de losgenomen kabel de multimeter aan. Je moet nu een waarde kunnen aflezen. Enige stroom (400-800 mAmp) zul je wel meten, want het klokje loopt. Is het meer dan neem je een voor een de zekeringen los. Wordt de stroom lager dan zit in die kring de stroomvreter. Behalve - en dat is bij mijn Alfa het geval - als de lekstroom door het contactslot wordt opgesoupeerd.
Succes!

RE: Lekspanning?

Geplaatst: vr jun 25, 2010 15:11
door ericj
Methodiek is prima, maar 400mA is nog veel te veel stroom voor alleen een klokje. 400mA betekent ca 10Ah per dag, dus een accu is dan in een paar dagen leeg.

Hooguit enkele tientallen mA is normaal.

---
Eric

RE: Lekspanning?

Geplaatst: vr jun 25, 2010 16:38
door rutgerdow
Ik heb zelf ooit een kapotte zekering gebruikt om hier 2 draadjes aan te solderen
die je aan je multimeter kunt hangen.
Dan alle zekeringen in de auto verwijderen en dan deze test zekering met multimeter
op alle posities testen. Je vind dan uiteindelijk een groep waar de lekstroom zit.
Dan beperkt je in ieder geval de set van oorzakers die je moet gaan controleren.

RE: Lekspanning?

Geplaatst: vr jun 25, 2010 20:27
door Atte
ericj,

Je hebt het bij het rechte eind; 1 tot 3 mA is normaal. Maar we hebben het hier over Alfa's; lekt-ie over het contactslot, dan kan na 1 nacht al niet meer starten (dus ik heb mijn -kabel van de accu altijd los als-ie geparkeerd staat).

RE: Lekspanning?

Geplaatst: di jun 29, 2010 10:09
door groschl
Meten is weten dus daarmee maar aan de slag binnenkort, vooralsnog haal ik nu maar ff de min pool los als ze stilstaat.

En Atte, je hebt natuurlijk gelijk, het moet lekstroom zijn :oops:

RE: Lekspanning?

Geplaatst: do jul 01, 2010 23:16
door groschl
Het probleem gevonden, toen ik de zekering van het klokje waarop ook de binnenverlichting en de remmen zitten toen sprong de Ampere meter naar nul.
Hierna het klokje uitgetrokken maar helaas, dat was het probleem dus niet.
Hierna verdacht ik de remschakelaar maar deze was het ook niet.
Bleef dus over de binnenverlichting.

Na de 2 lampjes eruitgehaald te hebben, die onder het dashboard links en rechts zitten viel me meteen al 1 ding op.
Links zaten de kabels anders als rechts.

In het verleden hebben ze een startonderbreker in de Spider ingebouwd en hierbij wat kabels losgemaakt en oa de voeding bij een + kabel van de binnenverlichting afgetapt.
Enfin, dat is nu allemaal weer zoals het hoort maar ik vraag me 2 dingen af.

Ten eerste, hoe horen de kabels te zitten op de binnenverlichting links en rechts?
Er zitten 3 aansluitingen op, eentje is uiteraard de massa en die heeft dan ook een kleiner stekkertje dus dat kan niet missen.
Ik heb er het electrisch schema bijgehad maar volgens mij klopt er iets niet ergens.

Mijn situatie is als volgt:

Aan het linkerlampje zitten 2 rood/zwarte draden, 2 witte en 1 zwarte voor de massa.
De witte kabels zitten naast de massa aansluiting en de rood/zwarte zit "alleen" aan de andere zijde van het lampje.

Is dit de juiste aansluiting of moeten de rood/zwarte en witte worden omgedraaid?

Aan het rechterlampje zit nu even niets maar daar gaat 1 rood/zwarte draad, 1 witte en 1 zwarte voor de massa naartoe.
De rood/zwarte en de witte staan weer in verbinding naar het linkerlampje.

Als ik nu op het glaasje duw dan springt het lampje aan, maar als ik het lampje in de middenstand zet dan gaat de verlichting met open deur niet branden.
Ik heb de deurschakelaars al gecontroleerd en deze zijn prima.

Als ik de deuren open of dicht doe dan maakt dat ook niets uit voor de lekstroom, deze blijft gelijk.
Trek ik nu de kabels van de lampjes los dan is de lekspanning ook verdwenen dus moet ik het daarin zoeken lijkt me.

Nu viel mij op dat als ik het tijdrelais verwijdert, welke ervoor zou moeten zorgen dat de binnenverlichting nog even aanblijft als je de deur dichtmaakt, dat dan ook de lekstroom wegvalt.

Wat kan er nu aan de hand zijn? Is het relais misschien defect? Zijn er kabels niet goed aangesloten of zijn er nog andere opties?

En wie wilt bij zijn Spider eens kijken hoe de lampjes aangesloten zitten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

RE: Lekstroom? update

Geplaatst: vr jul 02, 2010 08:31
door rutgerdow
Heb je de mogelijkheid die tijdsvertragings module in z'n geheel uit te wisselen met een andere en dan weer te testen?

Re: RE: Lekstroom? update

Geplaatst: vr jul 02, 2010 09:04
door groschl
Heb je de mogelijkheid die tijdsvertragings module in z'n geheel uit te wisselen met een andere en dan weer te testen?
Nee helaas, dan moet ik een andere zien te krijgen. De vraag is alleen, ligt het wel daaraan of niet?

RE: Lekstroom? update

Geplaatst: vr jul 02, 2010 19:58
door groschl
Niemand die even wilt kijken bij zijn/haar Spider?
Lampje is zo eruit tenslotte :wink:

Re: RE: Lekstroom? update

Geplaatst: za jul 03, 2010 14:02
door groschl
Niemand die even wilt kijken bij zijn/haar Spider?
Lampje is zo eruit tenslotte :wink:
Weinig hulp hier.....is het gewoon te warm of hoe zit dat? :roll:

RE: Lekstroom? update

Geplaatst: za jul 03, 2010 23:46
door arjan900
Hoi,

Ik heb geen Spider maar ik heb wel lekstroom gehad via mijn dasboardmeters. De oplossing was deze niet te voeden via permanente stroom maar via contactslot-stroom (via de autosleutel). Dus als de contactsleutel eruit is dan geen lekstroom. Het enige wat ik verloor was de dagmeterteller...die restet naar nul iedere keer.
Misschien dat het het mogelijk is om de voeding te veranderen van permanente stroom naar contactgeschakkelede stroom....

Re: RE: Lekstroom? update

Geplaatst: zo jul 04, 2010 00:08
door groschl
Hoi,

Ik heb geen Spider maar ik heb wel lekstroom gehad via mijn dasboardmeters. De oplossing was deze niet te voeden via permanente stroom maar via contactslot-stroom (via de autosleutel). Dus als de contactsleutel eruit is dan geen lekstroom. Het enige wat ik verloor was de dagmeterteller...die restet naar nul iedere keer.
Misschien dat het het mogelijk is om de voeding te veranderen van permanente stroom naar contactgeschakkelede stroom....
Hoi Arjan, bedankt voor het meedenken, het probleem is echter al min of meer opgelost.
De lekstroom is verdwenen maar ik zou nu graag mijn binnenverlichting weer werkend hebben via de schakelaars in de portieren.
Dus ik hoop dat er alsnog iemand zich meld die ff bij zijn Spider heeft gekeken hoe eea zit :)