Pagina 1 van 6
Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: ma jun 07, 2010 16:18
door Ba
Van het weekend was ik in vlak aan de grens met Duitsland. s'Nachts ben ik met een paar een stukje over de autobahn heen gaan rijden, kijken hoe hard ie kon
Echter, nadat ik van de autobahn afging en moest wachten voor een stoplicht, liep de motor erg onrustig stationair en de oliedruk viel weg. Het laatste wijd ik aan de lage viscositeit van de hete olie (bij iets gas geven liep de druk alweer op). Toch ben ik na een klein stukje heel rustig rijden even de olie wezen checken, deze was ietsje onder het minimum maar niets geks. Het viel wel op dat er opeens een tik vanuit de kop komt, die er eerst niet was. Een klein beetje olie erbij gedaan en rustig naar huis gereden.
De volgende dag wilde ik even kijken of het tikken weg was, dus met kap open gestart. Het leek goed te gaan, tot na 5 seconden er een straal motorolie recht omhoog de motorruimte uitspoot.
Ik kon zelf niets vinden, dus de ANWB gebeld en met een takelwegen de voorkant opgetild om er eens onder te kunnen kijken. Daar bleek de oliefilter los te zitten, en daarbij ook de rubberen ring van de oliefilter was uit de filter geperst. Deze ring bleek ietsje gescheurd te zijn. We hebben deze ring omgedraaid, de filter weer vastgezet en de olie bijgevuld. Hiermee ben ik richting huis gaan rijden, wat allemaal goed leek te gaan totdat tijdens het wachten voor een stoplicht de druk weer wegviel (lampje brandde). Auto direct aan de kant; het oliepijl was goed, de filter lekte ietsje. De motor laten afkoelen en weer geprobeerd, nu was de ietsje aan de lage kant maar niet gek (het is ook warm weer). Hiermee ben ik thuisgekomen.
Vanochtend de olie en de filter voor een nieuwe vervangen. Hierna startte ik de auto, hierbij viel de hoge druk (7 bar!) al op. Na even stationair gedraaid te hebben geef ik ietsje gas, waarna ik de druk zie wegvallen en vloeistof hoor weglopen. Wat bleek; de filter was losgeschoten
Heeft er misschien iemand enig idee waarom de filters zichzelf zomaar losdraaien, de druk zo hoog is en waarom de (ik denk) kleppen opeens zo'n lawaai maken?
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: ma jun 07, 2010 16:35
door B-lex
En, hoe hard kon 'ie?
Sorry heb geen idee, best een vervelend probleempje. Klinkt als een verstopping ergens, maar zou niet weten waar.
Gr, Alex
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: ma jun 07, 2010 17:34
door TZ3
Filters draaien zichzelf niet echt los natuurlijk.
Toch zie je in de racewereld wel dat men filters voorziet van een slangklem eromheen en deze met een tyrap borgt tegen losdraaien van het filter.
Mogelijk een oplossing in jouw geval. Maar zeker gezien de tweede keer zou ik het draad van de bus waar het filter opgedraaid wordt eens goed controleren.
Eerst vaststellen of het geen elektrisch probleem is van je meter, sensor en/of bedrading, dat komt nl veel vaker voor dan mechanische problemen.
Volgens mij kan bij een Alfa 75TS de oliedruk alleen erg hoog worden als het overdrukventiel verstopt is of blijft hangen. In de oliepomp zit een zuigertje wat kan kantelen en/of zwaar lopen. Om dit te controleren zul je de carterpan én de pomp moeten demonteren. Best een klus dus maar wel verstandig omdat het je anders je motor kan kosten. Succes!
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: ma jun 07, 2010 21:06
door wouter75
Misschien een verstopt oliefilter aangezien die toch los is gegaan?
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: ma jun 07, 2010 22:05
door patje1100
Ik weet niet waar het filter is opgedraaid bij een 75 maar is dat "verloop stuk" niet los gelopen. Dus dat stuk tapeind wat aan de andere kant in je blok hoort vast te zitten ?
Re: RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: ma jun 07, 2010 22:17
door Michel75
Ik weet niet waar het filter is opgedraaid bij een 75 maar is dat "verloop stuk" niet los gelopen. Dus dat stuk tapeind wat aan de andere kant in je blok hoort vast te zitten ?
Lijkt mij stug, dat zit een heel stuk in het aluminium gedraaid.
Waar ik eerder een beetje bang voor zou zijn is een motorschade, cq vuil ophoping daardoor of vice versa.
Dat daardoor het filter eruit klapt?
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 00:20
door Ba
Ik denk dat ik morgen er nog eens even naar ga kijken. Misschien dat ik met mn beoliede handen de filter er niet goed op heb gezet, icm op de oprit werken

(Dat een filter losgaat nadat de auto goed is gebruikt en alles daarbij goed heet is geworden en lekker aan het trillen is geweest om vervolgens af te koelen (en te krimpen) kan ik nog wel logisch vinden. Echter losdraaien in 25 seconden gaat wel heel hard.)
Maar dat verklaard nog niet waarom de druk zo hoog is. Toen ik vanochtend de auto nog met oude olie en filter startte, was de druk ook al hoog. Vreemd, wat dat is in tegenstelling tot de dag ervoor toen ie juist aan de lage kant was. En dat ik toen zonder problemen naar huis ben gereden.
Het getik in het blok is overigens weg/ niet meer hoorbaar bij iets gas geven.
Ik hoop niet dat er zooi in het blok is losgekomen en nu ergens een prop vormt. Wel bijzonder dat van de ene op de andere dag de druk van ietwat laag naar te hoog gaat. Waar zit ergens de filter ten opzichte van het oliekanaal? Aan het eind? Want toen de filter losging viel de druk helemaal weg. Als er een verstopping voor zit zou de druk moeten blijven... of denk ik nu te makkelijk?
@ Wouter; de filter die er nu op zit is gloednieuw. Is trouwens ook een nieuw 'model', aangezien deze sinds kort alle nord, TD en V6 filters vervangd. Ik neem aan dat de filter goed is, deze komt van een zeer bekende Alfa dealer.
@B-lex; tegen de 215 op de teller met 5 man in de auto. Zal wel iets boven de 200 echte kms zijn geweest.
Wel tof dat er al veel meedenken! Bedankt alvast hiervoor.
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 00:41
door Bertoontje
een oliefilter dat los trilt?! Ik moet altijd moeite doen om hem los te krijgen....dat gaat er bij mij niet in :S
overigens als het oliefilter weg is zal de olie rijkelijk vloeien....dan ben je in een keer alle druk kwijt volgens mij. Olie wordt opgezogen door de pomp...gaat het filter in en vervolgens door de motor. enigste reden die ik kan bedenken is dat je schroefdraad van het filter kapot is gedraaid of dat de schroefdraad van het filter kapot is gedraaid.
Verder heb ik het idee dat je appels met peren aan het vergelijken bent. Als je de motor koud start is je oliedruk altijd hger dan warm!! ligt aan de temp. van de olie.
Als het oliedruklampje aangaat en de oliedrukmeter blijft op druk...dan heb je meestal te maken met een defecte oliedruksensor....of in jou geval een verlies aan druk aan de olie inlaat zijde (filterzijde) vlak daarna zal dan ook de oliedrukmeter (olie uitlaat zijde) wegvallen.
Ik zou eerst de schroefdraden van het filter en "bout" op blok een controleren.
Re: RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 01:01
door Ba
[quote="Bertoontje"][/quote]
Ik denk dat het lostrillen door het harde rijden nog wel een realistisch kan zijn icm het afkoelen. Echter lijkt het mij niet dat de nieuwe zo snel is losgetrild. De oude filter kreeg ik vanochtend ook erg lastig los, deze heb ik uiteindelijk met een schroevendraaier losgekregen
En met die hoge druk; hij zat rond de 7 bar bij stationair draaien. ik kan me niet herinneren dat ie ooit zo'n hoge druk heeft aangegeven. Meestal was het maximum rond de 6 bar onder belasting...
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 08:27
door rutgerdow
Misschien was de olie al wat oud en vervuilt en hebben de extreme prestaties die je vroeg
de olie zo heet gemaakt dan aangekoekte rotzooi is losgekomen en een verstopping heeft veroorzaakt?
Olie filter losraken vind ik ook heeeeeel raar. Normaal draai je het filter met de hand altijd vast.
(halve of hele slag). Dat kan eigenlijk niet fout gaan.
Maar als de druk de ring heeft weggeslagen, dan zit het filter natuurlijk niet meer vast.
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 12:42
door gtv-racer
Ik heb ooit gezien bij een auto dat de oude rubberen ring van het vorige filter was blijven hangen. Er zaten dus in het totaal 2 ringen op het blok. Eeen van het nieuwe filter en een oude.Deze oude ring werd niet opgesloten door het olie filter en zou er onder druk zo onder uitgeblazen kunnen worden. Dan hangt je filter in principe los en kan ie er zo af trillen. Misschien dat zoiets gebeurt is...

RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 17:37
door Ba
@ gtv-racer; dat is inderdaad een goede, echter had ik er al op gelet of de ring mee ging. In dit geval was dat dus niet het probleem.
@ rutgerdow; ik ben ook bang dat dat gebeurd is. Echter zijn de olie & filter nog geen 10k km en 6 maanden oud...
Vanmiddag weer even bezig geweest: de filter eraf gehaald, toen erachter gekomen dat het rubber ietsje naar buiten was gekomen, alles nagekeken en niets geks gevonden. De ring er weer in gedukt, de filter er weer op gedraaid, mn handen en het filter vetvrij gemaakt en vervolgens op mn max aangedraaid.
Toen de motor gestart; de druk begon op de 7 bar, deze liep in zo'n 5 minuten terug naar 2 bar. Bij wat gas geven loopt ie weer op, tegen de 3000 toeren heeft ie 7 bar. Zijn dit goede waardes?
Het getik is er nog, echter lijkt deze weg te zijn boven de 1500 toeren. Iemand een idee?
Wat fotootjes:
Lijkt toch niet echt lekker te zitten:
De scheve ring:
aansluiting lijkt goed
nu lijkt de filter beter te zitten

RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 17:58
door Michel75
Druk is zeker o.k., wat voor olie heb je gebruikt?
Ik ken gevallen dat er na oliewissel, vuil loskwam en de motor daardoor in elkaar liep.
In die gevallen stapte men over op een hoogwaardigere olie dan dat er voorheen in zat.
Maar als ik nu zo jouw bevindingen zie, zal dat wel niet.
Getik kan je kleppentrein zijn, maar ook je ketting (dan is het meer een ratel).
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 18:44
door Ba
De olie die ik, al vanaf de aankoop van dit blok, gebruik is de 10W40 Multigrade van Kroon Oil. Wordt volgens hun site aanbevolen voor de 75TS. Niet de duurste maar volgens mij best prima olie...
Volgens mij komt het getik van de kleppen. Bij het starten hoor je het niet, het komt na zo'n 3 seconden opzetten...
Morgen maar eens proberen een stukje te rijden, hopen dat het filter op zijn plek blijft.
RE: Problemen na hard rijden, 75TS
Geplaatst: di jun 08, 2010 23:10
door WhizzMan
Je hebt ergens een gruwelijke verstopping in je oliecircuit. Houdt er rekening mee dat je olie direct na de pomp door het filter heen moet en daarna pas het blok in gaat. Als er na je filter een verstopping zit, zal de pomp je filter er af persen.
Niet mee doorrijden maar de verstopping opsporen. Gezien het feit dat je er al behoorlijk mee gereden hebt en er een tik in zit, ben ik bang dat je blok er toch uit zal moeten en open zal moeten om de verstopping te vinden en de oorzaak van de tik.