Pagina 1 van 2
Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: wo mei 19, 2010 10:38
door Riccardo Romeo
Vanwege aanhoudende olie lekkage net achter het carter tussen motor en staartstuk ben ik van plan de achterste krukaskeerring van de 75 TS te vervangen. Nu vraag ik me in eerste instantie af of dit te doen is zonder het blok te kantelen of zelfs helemaal te verwijderen.
Heeft iemand hier ervaring mee (liefst natuurlijk met vervangen zonder het blok te verwijderen)?
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: wo mei 19, 2010 10:43
door ravado
uitlaat vanaf het spruitstuk lossen, cardanas los, staartstuk eraf, vliegwiel eraf, olie aftappen. parkertje in de krukaskeerring draaien en mbv een tang de keerring eruit trekken. Gedeelte in het blok goed schoonmaken en droog een nieuwe keerring plaatsen. Mocht je er toch niet helemaal lekker bij kunnen dan kun je het blok nog iets kantelen door de voorzijde van het blok iets op te krikken.
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: wo mei 19, 2010 13:44
door Riccardo Romeo
Dat klinkt als een makkie! Ik weet dat dat best wel tegen zal vallen, maar toch.
Moet ik nog meer pakkingen vervangen bij deze operatie (behalve die van de uitlaat)? En van tevoren alle olie aftappen dmv de carterplug? Opletten op bepaalde fragiele boutjes die makkelijk afbreken? Heb ik nog speciaal gereedschap nodig voor deze klus?
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: wo mei 19, 2010 23:41
door ravado
Ik keek altijd goed naar de hardyschijf (voorzijde cardanas omdat die dan toch los is en je er makkelijker bij kan.)
Het meest lastige is het staartstuk los te halen, sommige bouten zitten gewoon onhandig maar ff pielen met diverse soorten gereedschap (steek of ringsleutels of doppenset) dan kom je er wel.
Zorg dat je het vliegwiel goed blokkeert bij het losdraaien van de vliegwielbouten. Als je luchtgereedschap hebt is dat makkelijk bij het vliegwiel lossen en anders een verlengstuk op een ratel proberen. Naderhand zette ik de vliegwielbouten altijd vast met loctite en het voorgeschreven aanhaalmoment. (ik meen iets van 130 Nm maar dat weet ik niet 100% zeker!!! )
Zorg dat je de tijd neemt en de ruimte hebt. Leg alle los gehaalde onderdelen incl. bouten en moeren netjes, schoon en geordend weg een het moet een klus zijn die goed te doen is.

RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 12:11
door _Pieter_
En als je het vliegwiel toch in je handen hebt, even ermee naar de metaalbewerker en af laten draaien voor een paar tientjes alvorens je m weer terug monteert

RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 14:58
door TZ3
Officieel is er speciaal gereedschap om de keerring er weer in te tikken. Een soort hele grote dop of ring. Vooral dat erin tikken is lastig met een hamertje omdat daar waar je slaat de ring erinschiet en 180 graden verder komt hij weer los...

Let erop dat er twee maten zijn bij de 75 krukassen. De heel veel voorkomende en de enkel op de TB voorkomende (die een mm verschilt...)
Ik gebruik persoonlijk wel altijd vloeibare pakking om het af te smeren. Baat het niet dan schaad het niet.
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 17:29
door Riccardo Romeo
Dank voor jullie reacties heren,
Ik was op de hoogte van het feit dat er twee verschillende keerringen in omloop zijn. Ik ga van het weekend eerst eens de oude eruit halen dan weet ik zeker welke ik moet hebben. Is er nog een manier om te checken dat het zeker weten de krukaskeerring is niet iets anders? Ik heb me laten vertellen dat een TS ook wel eens wil lekken op de rubber stiftjes in de carterpan pakking? Tevens hoorde ik een verontrustend verhaal over speling op de krukas waardoor een nieuwe keerring waarschijnlijk ook zo weer kan gaan lekken...ik denk niet dat dit visueel te controleren is, wel?
Wat is het effect van het vliegwiel afdraaien? Het is namelijk een oud blok met 270 k op de teller, ik weet niet of het nog nut heeft om dit te gaan tunen...ik wil eerst en vooral weer RWD de zomer door!
Re: RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 17:55
door _Pieter_
Dank voor jullie reacties heren,
Wat is het effect van het vliegwiel afdraaien? Het is namelijk een oud blok met 270 k op de teller, ik weet niet of het nog nut heeft om dit te gaan tunen...ik wil eerst en vooral weer RWD de zomer door!
Ookal heb je iets speling op de krukas, een verse, soepele keerring zal altijd helpen lekkage tegen te gaan. De grootste vijand van rubber afdichtingen is de leeftijd van het materiaal, ondertussen nadert het de kwart eeuw waardoor het keihard wordt omdat de weekmakers langzaam verdwijnen.
Als je je vliegwiel afdraait, wat bij een 4 cylinder echt door elke metaalboer in een uurtje kan worden gedaan (je hoeft niks te balanceren nl), hoeft je motor minder moeite te doen om op toeren te komen. Je accelleratie wordt dus beter (alsof je auto kilo's lichter is), en het motortje veel gretiger. Zeker als je enigszins sportief rijdt is een lichter vliegwiel dan de standaard bonken die Alfa monteert erg fijn. Je hebt immers ook nog een cardanas en een koppeling aan je motor hangen die ook als vliegwiel dienst doen.
Enig nadeel is bij het wegrijden dat je met iets meer beleid moet koppelen en gasgeven, dus sta je vaak in de file met je 75 dan moet je het wellicht niet doen. Ookal is filerijden in een transaxle toch al zware ellende met de koppeling, dus ik wens ieder die dat doet sowieso sterkte
De volgende keer dat mijn V6 uit mijn 75 gehaald wordt dan laat ik zeker mijn vliegwiel zo ver afdraaien als kan, en dan herbalanceren ivm de ingebouwde onbalans in de V6.
Groet, Pieter
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 19:39
door WhizzMan
Krukasspeling kan je "visueel" controleren als je een bandenijzer ook als "visueel gereedschap" beschouwd. Je kan aan de voorkant van je blok even het bandenijzer achter de krukaspoulies zetten en de boel voorzichtig naar voren schuiven. Zet nu het bandenijzer zo dat je de boel naar achteren kan duwen en voel met je vingertoppen hoe ver je hem naar achteren kan schuiven. Uit m'n hoofd mag dat 0.4mm zijn, net met de vingertoppen te voelen dus. Als je een "kloenk" hoort of het is duidelijk meer dan een millimeter, weet je dat je teveel speling hebt. Als je helemaal niets voelt, is het waarschijnlijk nog prima in orde.
Re: RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 20:36
door TZ3
Je kan aan de voorkant van je blok even het bandenijzer achter de krukaspoulies zetten en de boel voorzichtig naar voren schuiven. Zet nu het bandenijzer zo dat je de boel naar achteren kan duwen
Het is vooral de radiale speling die problemen veroorzaakt, niet de axiale

RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: do mei 20, 2010 21:14
door Riccardo Romeo
Dit wordt een leerzaam topic zo!
In principe is de 75 nu dagelijkse (file) auto af dus misschien is dat vliegwiel afdraaien wel een leuke hop-up. Hoeveel mag het afgedraaid worden?
Ik duidde inderdaad ook op de radiale speling. Is die op een vergelijkbare manier te controleren, met het bandenijzer de poelie zijdelings of omhoog/omlaag proberen te drukken?
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: zo jun 06, 2010 15:15
door Riccardo Romeo
Ik heb eens goed onder de auto gekeken en ofschoon het overal zwart ziet van de olie vraag ik me af of het wel de krukaskeerring is en of die niet lekt uit de pakking van de carterpan. De olie lijkt namelijk van voor het vliegwiel te komen, er hangen druppels aan de achterste flens van de carterpan en onder aan de carterpan zelf. Deze komen via het schuine vlak van de pan naar beneden gedrupt. Het oliespoor strekt zich verder naar achteren uit, maar dit komt natuurlijk door de rijwind.
Als er een lekkage zou zijn bij de krukaskeerring dan zou ik geen lekkage verwachten voor het vliegwiel. Of kan het dan nog zo zijn dat de olie er op deze plek uit komt? Hopelijk geven de foto's een indruk...

oliespoor naar achteren...

druppels aan carter

hier lijkt de olie vandaan te komen...(tussen staartstuk en steunbalk)

voorste hardy
Wie het weet mag het zeggen (of denkt te weten natuurlijk)!
RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: zo jun 06, 2010 16:09
door Richard75
de bodem van mijn 75 ziet er net zo uit...mijn 75 lekt op de achterste o-ring van het oliekanaal (onder de kop)
door het rijden waait alle olie naar achter dus kun je daar ook niet veel van zeggen.
koop flink wat bussen remmenreiniger, spuit daarmee je blok en bodem af in combinatie met een hogedrukspuit..en ga eens echt kijken waar je echte lekkage vandaan komt.
cruciale delen goed schoonmaken en even stationair laten draaien. (soms komt de lekkage alleen belast boven water, dus km of 10 rijden en weer controleren.)
als je krukaskeering echt zo gaar zou zijn dan vind ik je voorste hardy er wel (te) droog uitzien, en het gaatje tussen motor en staartstuk hangen ook geen oliedruppels aan..

Re: RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: ma jun 07, 2010 16:11
door Arjan75qv
Als je je vliegwiel afdraait, wat bij een 4 cylinder echt door elke metaalboer in een uurtje kan worden gedaan (je hoeft niks te balanceren nl), hoeft je motor minder moeite te doen om op toeren te komen. Je accelleratie wordt dus beter (alsof je auto kilo's lichter is), en het motortje veel gretiger. Zeker als je enigszins sportief rijdt is een lichter vliegwiel dan de standaard bonken die Alfa monteert erg fijn. Je hebt immers ook nog een cardanas en een koppeling aan je motor hangen die ook als vliegwiel dienst doen.
Enig nadeel is bij het wegrijden dat je met iets meer beleid moet koppelen en gasgeven, dus sta je vaak in de file met je 75 dan moet je het wellicht niet doen. Ookal is filerijden in een transaxle toch al zware ellende met de koppeling, dus ik wens ieder die dat doet sowieso sterkte
De volgende keer dat mijn V6 uit mijn 75 gehaald wordt dan laat ik zeker mijn vliegwiel zo ver afdraaien als kan, en dan herbalanceren ivm de ingebouwde onbalans in de V6.
Groet, Pieter
Ben er totaal niet me eens
Afdraaien heeft alleen zin als er weinig onbalans in het blok zit, en met 270kkm op de klokken is het niet geheel ondenkbaar dat er wel onbalans in zit. Mogelijk heb je naderhand dus veel mer trillingen. Een vliegwiel wordt namelijk zo zwaar gemaakt dat het de toleranties in het drijfwerk bij fabricage gaat opheffen.
Ook het niet nabalanceren van het vliegwiel vind ik tricky, je hebt mogelijk immers te maken met reeds aangebrachte boorgaten die er van fabriekswege in zijn gemaakt om het vliegwiel te balanceren. Een paar gram onbalans gat bij toeren toch vervelend worden.
Als je het complete drijfwerk nabalanceert zit er minder onbalans in het drijfwerk en dan kan het gewicht van het vliegwiel dus ook lager.
En als het blok goed is gebalanceerd is het probleem bij wegrijden ook niet aanwezig. Ik heb zelf ervaring met mijn zelf gebouwde 2.0IE motor waarvan ik het vliegwiel ca, 3kg heb af laten draaien NA volledige revisie en balancering!
Tot slot een V6 vliegwiel zomaar afdraaien zonder balanceren is ook niet aan te raden, aangezien er juist een onbalans in is opgenomen dat samen met de krukaspoelie in balans is (vandaar dat het V6 vliegwiel er ook maar op 1 manier op past).
Een vliegwiel dat ineens breekt levert mer schade op dan de 50 euro om het te balanceren.
Dit voor zover mijn (toch inmiddels redelijke) technische kennis reikt.
Re: RE: Achterste krukaskeerring 75 TS vervangen
Geplaatst: ma jun 07, 2010 18:46
door giuliettaevo
Afdraaien heeft alleen zin als er weinig onbalans in het blok zit, en met 270kkm op de klokken is het niet geheel ondenkbaar dat er wel onbalans in zit. Mogelijk heb je naderhand dus veel mer trillingen. Een vliegwiel wordt namelijk zo zwaar gemaakt dat het de toleranties in het drijfwerk bij fabricage gaat opheffen.
Het vliegwiel zit niet op de motor om toleranties op te heffen of trillingen te dempen..
Ook het niet nabalanceren van het vliegwiel vind ik tricky, je hebt mogelijk immers te maken met reeds aangebrachte boorgaten die er van fabriekswege in zijn gemaakt om het vliegwiel te balanceren. Een paar gram onbalans gat bij toeren toch vervelend worden.
Zolang je rondom evenveel afdraait is er niks aan de hand... je moet inderdaad niet dwars door de boorgaten heen gaan draaien.
Als je het complete drijfwerk nabalanceert zit er minder onbalans in het drijfwerk en dan kan het gewicht van het vliegwiel dus ook lager.
vliegwiel is e rniet voor om onbalans op te heffen... vliegwiel is origineel op '0' gebalanceerd bij een 4 cilinder Nord.
En als het blok goed is gebalanceerd is het probleem bij wegrijden ook niet aanwezig. Ik heb zelf ervaring met mijn zelf gebouwde 2.0IE motor waarvan ik het vliegwiel ca, 3kg heb af laten draaien NA volledige revisie en balancering!
3 kg is nog niet zo heel veel gezien het gewicht van de twee vliegwielen, de cardan en de koppeling die aangeslingerd worden bij een transaxle. Maar jouw motor zal beter oppakken maar ook sneller inzakken als met het originele vliegwiel. Dat je alles ook nog eens extra hebt laten balanceren is hier alleen nog maar beter voor.
Tot slot een V6 vliegwiel zomaar afdraaien zonder balanceren is ook niet aan te raden, aangezien er juist een onbalans in is opgenomen dat samen met de krukaspoelie in balans is (vandaar dat het V6 vliegwiel er ook maar op 1 manier op past).
Pieter zegt ook dat opnieuw te laten balanceren na het afdraaien.
Een vliegwiel dat ineens breekt levert mer schade op dan de 50 euro om het te balanceren.
Dit voor zover mijn (toch inmiddels redelijke) technische kennis reikt.
Zoals je ziet was ik het hier niet helemaal mee eens...
