Pagina 1 van 2
et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 18:21
door mathias
wie heeft er al geexperimenteerd met brede(re) velgen op een 75?
origineel hebben ze et 30 dacht?
nu vraag ik me af of et 45 ook zou lukken?
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 18:24
door ravado
met die waarde (et 45)komen de velgen (t.o.v. et 30) verder naar binnen te staan....
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 18:30
door mathias
dus dit zou moeten passen?of gaan ze ergens aanlopen aan de binnen kant?

RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 19:00
door ravado
dat ligt aan de breedte van de velg en de banden....
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 19:04
door mathias
ze zijn 7 en 8'' breed et 45

RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 19:09
door indy
Je kan kijken of je met spacers kunt werken om de velgen verder naar buiten te krijgen

Weet ook niet of het wel mooi staat. Ik heb nu velgen met een E.T waarde van 30. Maar die vind ik al wat te veel naar binnen staan.
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 19:14
door mathias
dus et 45 met een spacertje er tussen moet lukken?de beste man van de velgen had me dit ook al gezegd?
heb de laatste tijd al zoveel nummertjes gezien dat ik het niet goed meer snap

RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: za mei 15, 2010 19:25
door indy
Als je naaf precies in het midden van de velg zit is dat E.T nul. Hoe verder de naaf naar buiten komt hoe hoeger de E.T waarde. Dus E.T 45 is 45 mm. E.T 30 is 30 mm.
Dus om van E.T 45 naar 30 te gaan zou je een spacer van 15 mm nodig hebben.
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: zo mei 16, 2010 20:29
door Graffiaturo
maar omdat de 8J velgen 1,5" breder zijn, komt de buitenkant al 18mm verder naar buiten, en door de andere ET weer 15 naar binnen, dus per saldo komt de buitenrand 3mm verder naar buiten, binnenkant dus 18+15=33mm verder naar binnen
Re: RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:37
door Koenraad
dus et 45 met een spacertje er tussen moet lukken?de beste man van de velgen had me dit ook al gezegd?
heb de laatste tijd al zoveel nummertjes gezien dat ik het niet goed meer snap

Wel opletten met die Spacers hè ... voor op de openbare weg zijn ze in België niet toegestaan!
'Oldtimers' doen dan weer min of meer wat ze willen ...
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:57
door giuliettaevo
sommige auto's hebben origineel spacers..

Wat zeggen ze daar dan van in Belgie?
rare regels hebben ze daar maar...

RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: ma mei 17, 2010 00:12
door Koenraad
Wat wel is toegestaan zijn 'adapters' :
55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure
--> Die Validatieprocedure zal zeker controleren of je het spoor niet verbreed hebt ...
Zie hier.
Re: RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: ma mei 17, 2010 12:40
door mathias
Wat wel is toegestaan zijn 'adapters' :
55) monteren van velg met adapter - voorwaarden:
- vaste adapter aan velg
- geschikt voertuig
- stevig en degelijk gemonteerd
- validatieprocedure
--> Die Validatieprocedure zal zeker controleren of je het spoor niet verbreed hebt ...
Zie hier.
doordat de velgen 8j breed zijn heb ik geen spacer nodig,toch?
dat de spoorverbreders-spacers niet mogen hier weet ik,heb er 3jaar mer gereden onder de spider(wat mogen we hier eigenlijk wel

)
wat is het verschil tussen een adapter en een spacer?ze verbreden alle 2 toch?
RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: ma mei 17, 2010 13:58
door Koenraad
Ja, de meeste adapters die je her en der tegenkomt zijn in weze gewoon spoorverbreders waarbij je kan overgaan naar een andere steekcirkel en/of ander aantal bouten.
Die adapters moet je eerst vastzetten op de naaf en pas dan kan je je wiel vastzetten op de adapter. Dit is dus niet toegestaan in België want de adapter is vast gemonteerd aan de naaf en niet aan de velg.
Je moet dus velgen hebben die van origine gemaakt zijn om met adapters te werken, bijv. door een uitwisselbaar velgenhart. Velg wordt eerst vastgezet aan de adapter en pas dan wordt de velg - via de adapter - vastgezet op de naaf.
Van deze velgen moet je dus de nodige documenten van de leverancier hebben die bevestigen dat alles geschikt is voor jouw wagen (validatieprocedure).
Check ook eens de website van
GOCA -> Keuring Personenwagen -> 'Banden'.
Je mag achteraan geen bredere banden hebben dan vooraan tenzij dit van origine is voorzien. Denk niet dat dit voorzien is op een 75 Turbo. Zit er nog een instructieboekje bij je Turbo?
En met die 7J en 8J velgen, wat voor banden ga je daar opleggen? Banden mogen niet buiten het koestwerk komen te steken.
Tolerantie op de spoorbreedte is 2%. Voor een 75 Turbo is de spoorbreedte achter 1388 en vooraan 1398 mm, je hebt dus ca. 28 mm speelruimte.
Re: RE: et waarde -75 turbo
Geplaatst: ma mei 17, 2010 18:25
door mathias
Ja, de meeste adapters die je her en der tegenkomt zijn in weze gewoon spoorverbreders waarbij je kan overgaan naar een andere steekcirkel en/of ander aantal bouten.
Die adapters moet je eerst vastzetten op de naaf en pas dan kan je je wiel vastzetten op de adapter. Dit is dus niet toegestaan in België want de adapter is vast gemonteerd aan de naaf en niet aan de velg.
Je moet dus velgen hebben die van origine gemaakt zijn om met adapters te werken, bijv. door een uitwisselbaar velgenhart. Velg wordt eerst vastgezet aan de adapter en pas dan wordt de velg - via de adapter - vastgezet op de naaf.
Van deze velgen moet je dus de nodige documenten van de leverancier hebben die bevestigen dat alles geschikt is voor jouw wagen (validatieprocedure).
Check ook eens de website van
GOCA -> Keuring Personenwagen -> 'Banden'.
Je mag achteraan geen bredere banden hebben dan vooraan tenzij dit van origine is voorzien. Denk niet dat dit voorzien is op een 75 Turbo. Zit er nog een instructieboekje bij je Turbo?
En met die 7J en 8J velgen, wat voor banden ga je daar opleggen? Banden mogen niet buiten het koestwerk komen te steken.
Tolerantie op de spoorbreedte is 2%. Voor een 75 Turbo is de spoorbreedte achter 1388 en vooraan 1398 mm, je hebt dus ca. 28 mm speelruimte.

voor je uitleg
nee ik heb het instructieboekje er niet meer bij
het is niet de bedoeling dat ik met deze velgen nr de keuring ga(als ik ze al koop,ben aan het uitkijken),het is maar een kleintje om eens de velgen te wisselen om gekeurd te worden.
het gaat over 3delige bbs rs,wat voor banden weet ik nog niet.
het gaat me er eigenlijk over of het zou passen onder de 75?dus et45 7j en 8j