Pagina 1 van 1
oliekoeler transaxlebak
Geplaatst: ma mei 10, 2010 22:31
door brolli21
Ik zag laatst een 90 voorbij komen waarbij er een oliekoeler aan de versnellingsbak gemonteerd was.
Hoe en waar sluit je zoiets aan,want het verlagen van de temperatuur van de bakolie lijkt me straks met mn nieuwe motor best prettig,zeker als ik een gereviceerde bak erachter hang,dan word het met sper en een drifthobby natuurlijk wel wat warmer...
Iemand foto's of beschrijving van hoe je zoiets doet?
RE: oliekoeler transaxlebak
Geplaatst: di mei 11, 2010 19:54
door gtv-racer
Volgens mij is dat dezelde oplossing als van de RZ.
RE: oliekoeler transaxlebak
Geplaatst: di mei 11, 2010 20:48
door brolli21
En hoe zit dát dan???

RE: oliekoeler transaxlebak
Geplaatst: wo mei 12, 2010 13:24
door DJ
Bakoliekoeler installeren is sowieso dure grap en lastig om goed te doen ivm weinig ruimte.
Bovendien hangt het ding onder de auto dus kwetsbaar, en uit koeling oogpunt ook niet de ideaale plek.
Tenzij je leiding werk gaat aanleggen en hem voor installeerd in de rijwind. Mag je wel rekening houden met leidingweerstand en pompcapaciteit.
Ik rij al een tijd met olietemp meting om m'n bak zowel toen het nog een trackday/drift/dagelijkse auto was en ook nu het een racer is.
Voor straat gebruik heb je echt geen bakoliekoeler nodig ook niet een verlaagde auto. Met driften zal beetje van de omstandigheden afhangen.
Bij mij gaat de bakolie pas helemaal over de rooie (>150 graden, dus de schaal van de meter uit) na zomers kwartiertje volle bak racen agv warmte uit de achterremmen. Die gebruik je niet zo vaak tijdens driften.
De keren dat dat gebreurt ververs ik of 1 ltr of na een uurs race de hele vulling. Gaat prima. Bak is open geweest voor inspectie na 1 seizoen en mankeerde niks aan. Ik gebruik wel goede volledig synthetische bakolie. Tranself sythese FE 75W-90. Geschikt voor sperplaatjes.
Kost een paar centen maar af en toe extra v/v is nog altijd veel goedkoper en minder werk dan een bakkoeler en v/v van olie kan sowieso geen kwaad als je platen sper hebt!!
Mijn mening: bouw die auto eerst af. Stop goede bakolie in je verse bak en bouw een olietemp meter op je bak. Als blijkt dat de boel regelmatig over de 120 komt kan je altijd nog overwegen om in plaats van extra olie v/v een bakkoeler te gaan plaatsen.
Mzzl DJ
RE: oliekoeler transaxlebak
Geplaatst: wo mei 12, 2010 16:40
door Alfa-Corazon
De SZ heeft een mechanische oliepomp die wordt aangedreven door het pignon.
Daar zit in de as een gleuf waar de afgevlakte pompas in wordt geschoven.
Ten eerste zal je dus zelf zo'n spleet moeten frezen (omdat het laatste kroonwiel/pignon lang geleden verkocht is).
Ten tweede zal je een passende oliepomp moeten vinden (geen idee of de SZ pomp nog te krijgen is).
Een betere oplossing is een elektrische pomp die wordt geactiveerd door een thermisch contact.
Bij JS-racing is dit op een racewagen gemonteerd, met de radiator vooraan de wagen en de leidingen zoveel mogelijk binnen de wagen.
Volgens mij was men daar wisselend tevreden over. Koelcapaciteit ok, betrouwbaarheid minder.
Ik zal eens wat navraag doen.
RE: oliekoeler transaxlebak
Geplaatst: do mei 13, 2010 01:24
door giulia-tom
Revisiebak met de duurdere synthetische olie die DJ al beschreef (volgens mij had je Castrol maatjes Broli?) is echt voldoende hoor!