Pagina 1 van 2
vervangen veren 156
Geplaatst: zo mei 09, 2010 22:49
door etienneverhagen
Hallo,
ik wil dej veren van mijn 156 sw ( met standaard verlagingspaket ) vervangen voor veren met de orginele hoogte.
Drempels elende en mijn dochter vindt de stugheid niet echt fijn zeker met de caravan erachter geeft zon rotzooi op de achterbank.
moet ik nog ergens rekening mee houden behalve 2 dagen werk en opnieuw uitlijnen?
Pasen de orginele veren ?
groeten etienne
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: zo mei 09, 2010 23:03
door Gtv4
Wil je alleen achter verhogen?
Een SW gaat vaak doorhangen achter door een combi van versleten schokbrekers en versleten veren.
Juist met een stuggere demping zou je geen drempels moeten raken, dus is het niet zo dat de vering doorslaat op zijn eindstops?
Je hebt toevallig geen niveaumat? die dempers willen nogal eens stuk gaan met als resultaat een achterkant die bijna aan de grond ligt.
Met een normaal goed sportpakket mogen drempels geen probleem zijn!
(kan het zijn dan ik 30 jaar geleden bij jou op de lagere school heb gezeten?)
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: zo mei 09, 2010 23:18
door etienneverhagen
neen ik heb geen nivea regeling
in principe wilmik voor en achter vervangen
de auto ligt voor mij gevoel nog redelijk normaal en stopt niet op zijn eindnokken.
het betreft vooral het comform bij het rijden ziek kind op de achterbank.door het schokken.
de wagen heeft pas 106 dkm gereden zijn niet nieuw meer maar kan slechter
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 13:02
door Stef33
Bouten onderkant voordempers kunnen erg vast zitten. Gebruik een goede inbus dop (dacht 10) en als het kan een luchtsleutel. Handig om nieuwe bouten en moeren te hebben als je de boel moet afslijpen. Ook de lange bouten onderaan de achterdempers kunnen problemen geven, nieuwe bouten + moeren bij de hand is erg handig (nylocks zou je eigenlijk sowieso moeten vervangen en nylock fijne draad is niet bij de automaterialenzaak verkrijgbaar). Veerschotels en rubbers bovenop de dempers kunnen ook best ver heen zijn, dus ook handig om bij de hand te hebben (of te kunnen halen) in geval dat. Kijk ook eens in de catalogus op
www.tuynder.nl voor plaatjes en onderdelen.
Dan is het heel goed oppassen met de voorpoten demonteren, de veren zijn erg smal en staan onder zeer veel voorspanning (iig de orginele, verlaagde weet ik niet). Een goede veerspanner met smalle haken is zeer aan te bevelen. Let bij montage op dat je het lipje van de demper exact onder de juiste hoek t.o.v. de bovenste bevestigingsbouten draait.
Mijn 156 stond op standard veren en dempers en sloeg voor en achter steeds door op drempels en kuilen. En ook de beschermkap van de motor schraapte nogal eens over de grond. Dat laatste werd al een stuk beter na het herstellen van die plaat zodat die niet meer zo uitzakte. Doorklappen was daarmee natuurlijk niet opgelost.
Omdat ik verlagen niet zo zag zitten (je kunt namelijk geen stuggere standaard hoogte veren krijgen) heb ik gekozen voor Bilstein B6 dempers i.c.m. de standaard veren. Dit heeft het doorslaan eigenlijk helemaal opgelost. Natuurlijk moet je zwaar beladen nog steeds heel langzaam een drempel af, want de trekhaak zit nu eenmaal erg laag, maar normaal kun je tenminste weer met een normale snelheid over drempels.
Mijn 156 had toen 136k gereden en vooral de achterdempers bleken finaal versleten en voor was ook niet heel geweldig. Wegligging is nu ook een stuk beter. Wat je vooral merkt op de snelweg is dat er minder deining is en dat je dus ook veel minder snel zee-zieke passagiers krijgt. Natuurlijk voel je sommige hobbeltjes iets meer, maar naar mijn mening is dat veel minder ziekmakend dan de deining die je met slappe dempers hebt. Dus overtuig je er eerst van dat de dempers echt goed zijn.
Of standaard veren gaan passen op een orgineel verlaagde 156 (sportpakket?), zou ik niet weten. Zijn sportpakket dempers niet korter dan normale?
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 13:20
door Engine
Klopt. ALS je van je sportpakket af wil (of het er juist op wil) moet je zowel veren als dempers wisselen. Het kan dan makkelijker zijn om de hele veerpoten te vervangen. Hoeven de veren niet los volgens mij.
Laat de auto eens testen op een trilplaat voor schokdempers. Best kans dat de schokdempers op zijn.
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 16:57
door Gtv4
Ik sluit mij aan bij bovenstaande antwoorden.
Mijn SW had standaard veren en dempers en was erg "soft".
Toen een TI pakket veren en dempers gemonteerd, was in het begin de oplossing. Na 50dkm weer doorhangen en met de trekhaak over drempels.
Oplossing, 4 nieuwe dempers van Eibach Pro en veren laten maken bij Intrax, voor een stuk lager en achter iets hoger dan de TI veren.
Geen doorslaan meer en kan met meer dan normale snelheid over de drempels.
Zoals ik al zei, schokbrekers doen in dit verhaal meer dan de veren!
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 21:35
door etienneverhagen
bedankt voor de reakties zal eens uitzoeken hoe de conditie van de dempers zijn kan echter niet reimen dat als je schokbrekers versleten zijn de auto meer doorhangt ?
volgens mij verzorgen de dempers de deining en de veer de hoogte en ingaande slag ?
in ieder geval moeten het complete veerpoten zijn
Is 2e hands een optie of alleen achter ?
groeten Etienne
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 21:53
door etienneverhagen
nog vraagje weet iemand de hoogte bij nieuwe veren ( sportpaket ) bv gemeten vanaf de grond naar onderkant wielkast.
dit om e.e.a. te kunnen vergelijken over hoe ver hij is doorgezakt
bedankt
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 22:23
door Gtv4
Van het hart velg tot spatbord rand moet ongeveer 36 cm zijn bij een sport of TI pakket.
Standaard hoogte is vaak 37,5 tot 38cm.
Gas gevulde schokdempers helpen wel degelijk mee aan de hoogte maar vooral met in veren op drempels.
De TI set die ik na ongeveer 80dkm demonteerde vielen de zuigerstangen bijna uit zichzelf naar beneden, de nieuwe Eibach dempers moet ik met veel kracht naar beneden duwen,
De tegendruk is dan ook goed te voelen. Haal je het gewicht van de demper dan komt een nieuwe direct terug omhoog.
De uitgaande slag is meestal nog wel redelijk van een oude schokbreker, vandaar vermoed je dat er niets aan de hand is.

RE: vervangen veren 156
Geplaatst: ma mei 10, 2010 22:58
door Stef33
Het inveren wordt echt voor een groot deel opgevangen door de dempers, niet de veren. Was bij mij echt een wereld van verschil met nieuwe dempers (die B6'en dus) en gewoon de oude veren. Nu schijnt het wel zo te zijn dat die Bilsteins ingaand meer dempen dan bijv. de gele koni's.
Statisch (stilstaand) doorhangen wordt wel veroorzaakt door ingezakte veren, dan doen de dempers juist weer niets. Een gasgevulde demper geeft wel wat tegendruk, maar dat scheelde bij mij geloof ik nog geen centimeter.
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: do mei 13, 2010 00:53
door Stef33
Bij het zoeken naar de uitlijngegevens van de achterkant van mijn 156 i.v.m. vervangen spoorstangen kwam ik ook dit plaatje tegen. Ik heb de maten gelijk even in het plaatje gezet, dan hou je het makkelijker bij elkaar.
Door het meten van die maat kun je volgens mij bepalen of je veren ingezakt zijn. Meten bij onbeladen auto en alle vloeistoffen vol.
En je weet gelijk dat een sportpack 22.3 mm verlaagt.

RE: vervangen veren 156
Geplaatst: do mei 13, 2010 10:40
door LENZ
Ik heb een Sportwagon met sportpakket echter zonder verlaging, met slechts 60.000 en twijfel juist alweer een tijdje om de standaard dempers/veren te vervangen door sportpakket dempers, heb echter niet veel zin om er andere veren op te zetten, daarentegen zie ik ruilen wel weer zitten, scheelt weer wat werk. Misschien een idee om te ruilen
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: do mei 13, 2010 20:28
door zbo67
Bij de mijne sw zelfde verhaal ,heb op marktplaats gta veren gekocht en achter nieuwe dempers monroe (sensa track nieuwe serie) ben nu een zeer tevreden 156 rijder geen doorslaan meer en strakka de bocht deur en toch normale hoogte en niet te stug.
didley

RE: vervangen veren 156
Geplaatst: do mei 13, 2010 21:10
door etienneverhagen
bedankt voor alle reakties zo te zien zijn er toch wel meer mensen die er niet helemaal tevreden over zijn zal van het weekend als het wat vriendelijker weer wordt een antal metingen gaan doen om te zien wat er nu prcies onder zit.
Betreft het ruilen van de veren afstand voorburg best is 150 km zal een lange dag worden als er niks tegen zit.
Gisteren trouwens nog apk zonder problemen.
Weet iemand nog een goedkoop adres voor Bilstein schokbrekers?
Is het mogelijk om aleen achter standaard veren te zetten om wat meer veerweh=g met beladen ( caravan) te verkrijgen zodat het niet zo bonkt ?
Etienne
RE: vervangen veren 156
Geplaatst: wo mei 19, 2010 22:04
door etienneverhagen
Ik heb nog 1 vervolgvraagje over bovenstaand verhaal
Als ik de dempers en veren ga vervangen voor orginele hoogte kan ik dan wel het klem gedeelte overzetten ( om de veer te klemmen ) van de verlagingset of is dit ook anders ?
Heeft er iemand nog een ander idee om vooral de achterkant minder stug te maken ?
groeten