Optimus_Alfa

Instrumentenpaneel

do apr 22, 2010 17:53

Geachte mede-alfa fanaten

Ik ben de trotse eigenaar van een Alfa Romeo 33 1.4 uit '94.
Deze auto ben ik een beetje aan het "pimpen" en nou had ik mooie witte
tellerplaten gekocht. Na deze geinstalleerd te hebben doet me benzinemeter
helemaal niks meer en de snelheidsmeter hapert en blijft bij het remmen soms
op een snelheid hangen.(hij zit er ook zo'n 20km/h naast). De toerenteller was
daarvoor al kapot gegaan, maar ik kan geen garage vinden die weet wat er aan
de hand is. :S
Weet iemand hierzo het? Of misschien wel een garage die het kan verhelpen?
Bij voorbaat dank.

David 156

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 10:14

Weet je zeker dat alle naalden vrij lopen en niet tegen die nieuwe tellerplaten?

Optimus_Alfa

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 16:27

Jazeker daar heb ik expres nog op gelet dat dat niet zou gebeuren.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 16:41

Ik neem aan dat je de hele tellerunit eruit hebt gehaald? Dan zou ik eerst eens kijken of alle stekkers er goed op zitten, en of je ergens sluiting hebt. En een tellerkabel is gauw gesloopt als je die te hardhandig loshaalt..
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Optimus_Alfa

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 18:25

Ja dat dacht ik dus eerst ook. Dus nog een paar keer geprobeerd maar geen resultaat.
Jah dat daarna de snelheidsmeter het helemaal niet deed. Weer los gehaald en terug gedaan. Deed die het weer wel :S
Wel bedankt voor de feedback :D

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 18:52

Voor de toerenteller zou je de sensor op de bak ook nog kunnen controlleren.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 19:26

Is dat een baksensor bij de IE? Ik zou verwachten dat die door de ECU wordt aangestuurd?

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Instrumentenpaneel

za apr 24, 2010 20:36

Je moet de contacten van de draadjes waar dus die kleine moertjes opzitten controleren. Deze raken los door het friemelen aan de panelen. deze vastdraaien en je probleem moet verholpen zijn. Lopen de pinnen van de wijzers die uit het paneel komen ook vrij ook vrij?? Goed controleren maar het moet in je klok zitten. Niet ergens anders in je auto zoals anderen hier lopen te gissen. want ik neem aan dat je klok voor de wijziging het nog wel deed.

succes
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Optimus_Alfa

RE: Instrumentenpaneel

zo apr 25, 2010 12:18

Oke bedankt ga ik zeker even naar kijken :D

Optimus_Alfa

Re: RE: Instrumentenpaneel

ma mei 03, 2010 13:16

Je moet de contacten van de draadjes waar dus die kleine moertjes opzitten controleren. Deze raken los door het friemelen aan de panelen. deze vastdraaien en je probleem moet verholpen zijn. Lopen de pinnen van de wijzers die uit het paneel komen ook vrij ook vrij?? Goed controleren maar het moet in je klok zitten. Niet ergens anders in je auto zoals anderen hier lopen te gissen. want ik neem aan dat je klok voor de wijziging het nog wel deed.

succes
Helaas dat was het dus niet :S Ik heb alles goed nagekeken en de moeren zaten goed en de wijzer kan niet aanlopen.
zijn er nog meer ideen? Of weet iemand een garage die dit soort problemen kan verhelpen?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Instrumentenpaneel

ma mei 03, 2010 14:34

1: tellerbak 16V is anders als van een 1.4tje (km-teller tot 240 ipv 220)
2: voorspanning naald wel goed (je moet hem eerts over het pikje halen en dan eraf trekken en op precies dezelfde plaats weer terug doen, dan weer over het pikkie tillen en klaar)
3: stekkers die je op de tellerbak drukt wel goed aangedrukt?
4: het kan zijn dat je toerenteller te veel uitwijkt, je ziet 2 balletjes aan een plaat zitten, buig deze ietsjes terug

ja, het kan zo veel zijn, het meeste duid er toch op dat je het niet helemaal goed gedaan hebt en dus ook daar moet zoeken
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Instrumentenpaneel

ma mei 03, 2010 14:35

garage gerwin heeft vast nog wel ergens een tellerbakkie voor een 1.4, ander voordeel is dat ik niet al te ver weg woon en geen 300 euro per uur vraag :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Optimus_Alfa

Re: RE: Instrumentenpaneel

ma mei 03, 2010 14:59

garage gerwin heeft vast nog wel ergens een tellerbakkie voor een 1.4, ander voordeel is dat ik niet al te ver weg woon en geen 300 euro per uur vraag :lol:
Ja en kunnen daar dan ook die witte tellerplaten in?
Dan ben ik wel geinteresserd. Ik ben niet zo technisch en laat liever
dingen over aan de experts. :D

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Instrumentenpaneel

di mei 04, 2010 19:58

dat ligt er dus aan welke witte tellerplaten jij hebt gekocht....

de birba's is alleen voor 16V (behoud je dus de afwijking)
de zelfgemaakte zijn wel in 2 versies (zelfs 3, oko voor het oude type) te krijgen geweest
autostyle had ook 2 verschillende

maak even een foto, dan zie ik het snel genoeg
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Optimus_Alfa

RE: Instrumentenpaneel

do mei 06, 2010 17:55

Ja ik weet dat ze niet kloppen. Want de echt tellerplaten liepen tot 220 en die witte tot 240
En van de temperatuur klopte die ook niet, maar dat vindt ik niet erg. Het is gewoon
behoorlijk irritant dat ik niet echt kan zien hoe hard ik rij en hoeveel benzine ik nog heb.
Als de teller op 120 blijft hangen kan ik overal tussen de 80 en de 140 zitten :S

Terug naar “Algemene Technische vragen”