Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Zelf balanceren cardan 75TS (Helaas, trilling weer terug)

di apr 20, 2010 16:18

Ik heb een behoorlijke dreun in mijn cardan zo rond de 2500-3000 toeren.

Voordat ik mijn as laat balanceren wil ik het graag eerst zelf even proberen, ik ben op de hoogte van de methode met 2 slangenklemmen.

Maar waar kan ik het beste die 2 slangenklemmen plaatsen, waar zit meestal die onbalans?
Ik dacht zelf ergens richting de donut bij de koppeling maar misschien dat iemand al meer ervaring hier mee heeft?
Laatst gewijzigd door edwinvanpoeijer op di mei 18, 2010 07:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

vr apr 30, 2010 16:10

Vandaag even liggen rommelen onder de auto.

1 slangenklem gezet op het achterstedeel (ik zag wat schrammen op de cardan dus ik gokte dat hier mogelijk iets aan de hand was).
Trilling was meteen een stuk minder, daarna nog een 2e slangenklem ernaast, trilling werd iets erger, Vervolgens de slangenklem een kwart slag gedraaid en
toen was de trilling voor 90% weg.

Net een stukje gereden, wat een verschil. Geen dreun meer en op de snelweg geen trilling meer in mijn stoel :lol:
Er zit op de achtergrond nog een kleine dreun heel in de verte, misschien volgend jaar de as eens goed laten balanceren maar vind het nu voldoende om mee naar Italie te rijden :D
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
alro fameo
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 19:05
Locatie: Roden

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

vr apr 30, 2010 17:07

Balanseren in Veendam voor € 60,00. (Technotrans ff googlen)

Krijg je hem perfekt terug in de transportlak ook nog...


Gentile Saluti

Rob
If it doesn't blow, it sucks !(75 turbo)

‘Alro Fameo’

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

vr apr 30, 2010 19:13

Hoe kun je met slangenklemmen een cardanas balanceren? Ik weet dat er bedrijven zijn die cardanassen doen balanceren ook is het betaalbaar. Zijn de kruiskoppelingen nog in orde?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7044
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

vr apr 30, 2010 19:58

balanceren doe je door gewicht toe te voegen of te verwijderen van een bepaalde kant van de as.

Als je een slangklem om de as heen vastmaakt krijg je dus aan een kant gewicht erbij, net als lood bij velgen-balanceren. Omdat het gewicht van 1 slangklem natuurlijk nooit precies klopt met het gewicht dat je nodig zou hebben gebruik je 2 slangklemmen. precies tegenover elkaar balanceren ze elkaar uit, je voegt dan immers evenveel gewicht toe aan beide kanten en dan is het net als geen gewicht toevoegen. De kunst is dus om 1 slangklem een vaste plaats te geven en de andere steeds een stukje te verdraaien en kijken of de trilling minder wordt. met veel testen vind je dan de goede plaats voor de tweede slangklem. :)

Een 75 cardan heeft geen kruiskoppelingen.... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

vr apr 30, 2010 21:27

Dus het 'schroefgedeelte' waaraan je de slangenklem strakker/losser kunt draaien fungeert inwezelijke als gewicht?
Een 75 cardan heeft geen kruiskoppelingen....
Inderdaad, hoe knullig, ik heb een week geleden nog één in mijn handen gehad! :oops:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7044
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

vr apr 30, 2010 23:22

Dus het 'schroefgedeelte' waaraan je de slangenklem strakker/losser kunt draaien fungeert inwezelijke als gewicht?
Gij snapt hem... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

za mei 01, 2010 10:25

Dus het 'schroefgedeelte' waaraan je de slangenklem strakker/losser kunt draaien fungeert inwezelijke als gewicht?
Gij snapt hem... :wink:
Idd dat is dus het gewicht.

Ik weet dat het beste is om de cardan weg te brengen maar het is een vreselijk geklooi om die as er thuis onderuit te halen.
Daar moet ik dus even moed voor verzamelen...

Gisterenavond nog een stuk gereden en de trilling is er idd bijna helemaal uit. Alleen bij precies 2500 toeren hoor je hem nog.
Misschien dat ik de 2e slangenklem nog een klein beetje moet verdraaien.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling voor 90% weg)

di mei 11, 2010 19:57

Helaas blijft het toch aanrommelen met die slangenklemmen. Er was er zelfs al 1 verschoven...

Dus vandaag "even :roll: " de cardanas onder de 75 vandaan gehaald.
Morgen even een balanceer bedrijf bellen..

De middelste donut en lager zien er nog goed uit maar misschien dat ik die toch maar vervang...
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling weer terug.....)

vr mei 14, 2010 20:46

Sam van Lingen (is dat nu Vireo auto?)kan dat toch onder de auto.
Met extra ringen op de draadeind van de donut, of zo?
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... n+cardanas

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling weer terug....

vr mei 14, 2010 21:53

Sam van Lingen (is dat nu Vireo auto?)kan dat toch onder de auto.
Met extra ringen op de draadeind van de donut, of zo?
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... n+cardanas
Klopt had ik ook al gehoord maar hiervoor moet wel alles in orde zijn dus afgelopen dagen alles maar eens goed nagelopen.
Voorste en achterste donut zijn al onlangs vervangen maar het tussenlager+Steun en de middelste donut niet.

Op het lager zat behoorlijk veel speling en het rubber was al aardig aan het verdrogen en inscheuren.

Dus de stoute schoenen aangetrokken en de hele cardan onder de auto uitgehaald (best een uitdaging thuis in de garage op bokken) en het lager, steun en donut vervangen.
Trilling is nu voor 99.5% er uit, alleen op precies 2500 rpm heeeeeeel in de verte nog een resonantie maar het is natuurlijk ook een auto van 20 jaar oud.
Voor de rest is het nu top, we kunnen zo in ieder geval met een gerust hart naar italie volgende maand.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling weer terug....

vr mei 14, 2010 23:15

Sam van Lingen (is dat nu Vireo auto?)kan dat toch onder de auto.
Met extra ringen op de draadeind van de donut, of zo?
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... n+cardanas
Klopt had ik ook al gehoord maar hiervoor moet wel alles in orde zijn dus afgelopen dagen alles maar eens goed nagelopen.
Voorste en achterste donut zijn al onlangs vervangen maar het tussenlager+Steun en de middelste donut niet.

Op het lager zat behoorlijk veel speling en het rubber was al aardig aan het verdrogen en inscheuren.

Dus de stoute schoenen aangetrokken en de hele cardan onder de auto uitgehaald (best een uitdaging thuis in de garage op bokken) en het lager, steun en donut vervangen.
Trilling is nu voor 99.5% er uit, alleen op precies 2500 rpm heeeeeeel in de verte nog een resonantie maar het is natuurlijk ook een auto van 20 jaar oud.
Voor de rest is het nu top, we kunnen zo in ieder geval met een gerust hart naar italie volgende maand.
Mooi dat de symptomen een stuk minder zijn. De onbalans zit er natuurlijk nog wel in, dus voor het mooie zou je hem nog kunnen (laten) balanceren. Dan gaat je lager vast langer mee.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Zelf balanceren cardan 75TS (trilling weer terug....

zo mei 16, 2010 20:29

Sam van Lingen (is dat nu Vireo auto?)kan dat toch onder de auto.
Met extra ringen op de draadeind van de donut, of zo?
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... n+cardanas
Klopt had ik ook al gehoord maar hiervoor moet wel alles in orde zijn dus afgelopen dagen alles maar eens goed nagelopen.
Voorste en achterste donut zijn al onlangs vervangen maar het tussenlager+Steun en de middelste donut niet.

Op het lager zat behoorlijk veel speling en het rubber was al aardig aan het verdrogen en inscheuren.

Dus de stoute schoenen aangetrokken en de hele cardan onder de auto uitgehaald (best een uitdaging thuis in de garage op bokken) en het lager, steun en donut vervangen.
Trilling is nu voor 99.5% er uit, alleen op precies 2500 rpm heeeeeeel in de verte nog een resonantie maar het is natuurlijk ook een auto van 20 jaar oud.
Voor de rest is het nu top, we kunnen zo in ieder geval met een gerust hart naar italie volgende maand.
Mooi dat de symptomen een stuk minder zijn. De onbalans zit er natuurlijk nog wel in, dus voor het mooie zou je hem nog kunnen (laten) balanceren. Dan gaat je lager vast langer mee.
Het lager was denk ik nog zo'n beetje het eerste lager ;-) dus die is toch nog zo'n 20 jaar meegegaan :lol: ..

Maar helaas tijdens het naar huis rijden lijkt de trilling toch weer wat meer naar de voorgrond te komen en schudt de auto bij stationair.
Morgen maar eens verder zoeken, moet toch nog naar de uitlaat kijken aangezien die niet echt ongeschonden over de "3 drempels" in het routeboek kwam :(
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Zelf balanceren cardan 75TS (onbalans en schudden)

ma mei 17, 2010 19:10

:twisted: Het "schommelen" wordt weer steeds erger...
Bij 1500 toeren voel je het door de hele auto, je ziet zelfs het motorblok schudden :roll:

Bij 2500 natuurlijk weer een dreun maar daarna is het eigenlijk meteen weer weg.

Naast een onbalans denk ik toch dat er ook iets anders niet helemaal lekker zit..
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Terug naar “Algemene Technische vragen”