Pagina 1 van 2
te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 14:12
door Bartolli
Ben Naar Italie geweest met de GTV. (zie algemene ond.). Het probleem waar ik tegenaan liep was dat ie redelijk snel te heet werd. Vooral in Zwitserland als je van die hele lange stukken langzaam omhoog gaat. Op zich kon die het makkelijk aan maar de temp. liep gewoon op. Tot 3 keer toe aan de kant gestaan om af te laten koelen. Lampje begon al te branden. Ook af en toe met stilstaan voor tolpoorten in Italie.
De alfetta rijdt op gas en wordt daardoor mischien wel iets heter maar af en toe ook op benzine gereden en dan neigde die er ook naar om te heet te worden.
Zelfs in zuid Duitsland op de snelweg moest ik oppassen, als ik harder dan 150 ging werd het al gevaarlijk.
Mischien ligt het ook een beetje aan de buiten temp. Ik zat zelf te denken om er mischien een extra koelvent. in te bouwen?
Weten jullie mischien een oorzaak? Of ervaring mee?
groet
Bart
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 14:33
door marc7eleven
Ideetjes:
1. Systeem goed ontlucht?
2. Gaat de thermostaat wel helemaal open?
3. Slaat de fan wel aan (alhoewel dat volgens mij bij 150 niet zo veel meer helpt).
Zou niet moeten mogen volgens mij. Reageerde de temperatuur wel op de kachel openzetten? Dan weet je bijna zeker dat de thermostaat niet goed werkt.
Suc6
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 14:34
door marc7eleven
By the way: Altijd goede redding, kachel aan, ramen open, en op de voorruit blazen, kun je nog de driehoekjes in de voorportieren open zetten, heb je er als passagier weinig last van.
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 14:35
door Aikon1694
Had ik ook met mijn 75. Radiator werkte niet meer optimaal. Nieuwe radiator en nu veel beter. (Dealer heeft ff met een infrarode thermometer gekeken)
Maar reed in zuid Italie met een mx-5 en dat ding werd NOOIT te warm. File en 35 C.
Heb het idee dat de koeling/warmteafvoer onder de motorkap beter kan.
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 14:47
door Steven 33
Kan het uitmaken of je met een mengsel van anti-vries + water of puure koelvloeistof rijdt?
Als er een verschil in warmtecapaciteit is tussen beiden, kan dat misschien bij hoge belasting (filestaan bij 30 graden) net de doorslaggevend zijn? Maar dan zou je er op de snelweg weer geen last van mogen hebben toch?
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 18:12
door AlfettaOwner
Heppie als eens gekeken of er de juiste thermostaat in zit
En of ie idd helemaal opengaat bij de juiste temp

RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 22:42
door Alessandro
Voelt de slang tussen de thermostaat en de radiateur wel warm (heet), dan gaat je thermostaat goed open en heeft je radiateur dus te weinig koelcapaciteit. Waarschijnlijk zijn de lamellen verrot/ gecorrodeerd/ verdwenen.
Blijft de genoemde slang koud, dan wil je thermostaat dus niet open.
Gezien het feit dat je in die hitte toch nog zo hard weet te rijden ga ik voor de versleten radiateur!
Nieuwe radiateur of koelblok nodig? Kijk op
www.radiateur.nl RSB is echt een goed bedrijf en (relatief) goedkoop!

Re: RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: do jul 21, 2005 23:13
door AlfettaOwner
Heppie als eens gekeken of er de juiste thermostaat in zit
En of ie idd helemaal opengaat bij de juiste temp

Hmm

dat van die thermostaat gaat niet op bij lange ritten.
-Hij lekt geen koelvloeistof en komt voldoende op druk?
-Thermostaat controleren op werking in bakkie heet water.
Dan blijft of de radiator over of de motor wordt gewoon te heet door onjuiste afstelling misschien in combinatie met minder goede radiator.
Want met 150km/h heb je toch heel wat rijwind

RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: vr jul 22, 2005 06:03
door AG
Zit de gasinstallatie wel optimaal aangesloten? Deze geeft warmte af aan het koelsysteem en geeft ook weerstand . En heb je een electrische fan erop gaat deze dan wel aan?
AG
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: vr jul 22, 2005 07:39
door bert
Berts simpliciteit bij oververhitting.
Oververhitting in file:
omloop probleem
Oververhitting hogesnelheid:
radiateur.
Als bij 150 km/h de temperatuur oploopt, zou ik eerst de radiateur verdenken die vaak
schade oploopt door steenslag of gewoonweg verstopt is. Koelsysteem is van een Nord nogal riant bemeten dus rijden met LPG moet zelfs bij extreme temperaturen makkelijk kunnen.
Eerst de radiateur eens goed bekijken.
RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: vr jul 22, 2005 09:41
door AlfettaOwner
Das veel te simpel

RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: vr jul 22, 2005 10:50
door Bartolli
Nou bedankt voor de eerste reacties. Als ik de ballans zo opmaak zit het em waarschijnlijk in de radiateur.
Qua koelvloeistof/water verhouding zit het wel goed.
Effe de kachel aandoen had ik idd moeten doen, had wel weer wat gescheeld op dat moment. Probleem is natuurlijk niet opgelost, maar goed.
Vreemd is echter dat ik in Ned. nooit last heb, ook niet in de file als het warm is.
Ik zal de radiateur iig eens checken
Re: RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: zo jul 24, 2005 12:12
door Alessandro
Vreemd is echter dat ik in Ned. nooit last heb, ook niet in de file als het warm is.
Dan zet ik al mijn geld in op een versleten radiatuer!

RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: zo jul 24, 2005 12:15
door AlfettaOwner
Dan ben je nu al je geld al kwijt

Re: RE: te heet worden Alfetta GTV in Italie
Geplaatst: zo jul 24, 2005 12:20
door Alessandro
Dan ben je nu al je geld al kwijt

Want???????
(van een kale kip kan je niks plukken.
)