Pagina 1 van 1
toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: ma mar 29, 2010 19:32
door David 156
Van het weekend even getracht de voorste remblokken proberen te vervangen van de 156,
maar nu zag ik tot mijn verbazing, aan de rechter schijf aan de binnenzijde niet het beeld dat ik verwachte.
Namelijk, normaal zie op de schijf de spoor (blank metaal) ten breedte van de remblok, maar bij mij
zag je een spoor die zeker niet zo breed was als de remblok , in het midden blank metaal en aan
weerskanten een opstaande geroeste rand van zo'n 1 a 2 mm hoog en ca, 8 mm breed.
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan komen terwijl het remblok toch in de vorm is weggesleten
van de schijf ( inclusief de opstaande geroeste rand ).
B.v.d.
RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: ma mar 29, 2010 20:12
door @lfa@lgra
Komt gewoon door rostinwerling op de schijf. De door roest angetaste schijf is op die plekken wat ruwer en vreet het blok dus ietsje sneller weg. Het gevolg is dat er een dammetje ontstaat hetgeen niet meer weggaat. Je kunt de roestrand er wel afkrijgen door de klauwen te verwijderen en een vijl oid tegen de schijf te houden terwijl de motor stationair in een versnelling staat rond te draaien. Daarna nieuwe blokken monteren en de remmen rustig inremmen en de remmen daarna wat vaker gebruiken.
De snelste (en beste) oplossing is het vervangen van schijven en blokken.
Geplaatst: ma mar 29, 2010 20:33
door David 156
ok ik had dit nog niet eerder gezien.
dank je, dat met die vijl is een oplossing natuurlijk maar ik ga de schijf
wat afdraaien op de draaibank, (Zit nog voldoende vlees op de schijf

)
Zijn ze meteen weer lekker vlak!
RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: ma mar 29, 2010 21:04
door @lfa@lgra
Ja natuurlijk is afdraaien een prima optie. Afgedraaide schijven trekken eigenlijk ook niet meer krom.
RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: ma mar 29, 2010 22:13
door WhizzMan
Meet wel even de dikte na het draaien. Er is een afkeurmaat voor je remschijven, die is vast online of in een werkplaatshandboek wel voor je te vinden.
Zorg er ook voor dat de stiften waar je remtang op glijdt (die van die inbus 7) goed en soepel gangbaar zijn en dat je remcylinder goed gangbaar is. Zo zorg je er voor dat je remdruk netjes over beide zijden van de schijf verdeeld is.
RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: ma mar 29, 2010 23:35
door Stef33
Minimale dikte zit je nogal snel aan. Ik heb het laatst voor mijn 156 opgezocht (2.0TS). Nieuw dikte is 22mm en minimale dikte is 20.2mm. Dus aan beide kanten 1 mm er af en je zit al onder de minimale maat. Heb je massieve schijven voor, dan zijn ze nieuw 15mm en minimale dikte 13.2mm, dus ook weer onder minimum met 1 mm aan beide kanten er af.
RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: di mar 30, 2010 17:19
door Gtv4
Afdraaien vind ik iets van vroeger.
Moderne auto's hebben hardere blokken en zachtere schijven, vaak zie je dan ook dat de schijf tegen de minimale dikte zit als de blok bijna op is.
Schijf kost €40 a €50,00 p/st (geventileerd)
Belangrijk is om de blokken bij elke beurt (of op zijn minst om de 2 beurten) te demonteren en alle pas vlakken goed schoon te maken.
Op die manier hou je de zaak goed gangbaar en heb je goed vrij lopende blokken. Dat geeft minder warmte ontwikkeling, minder slijtage en niet kromtrekken van de schijven.
Mijn set remblokken en schijven is nu bijna 100dkm oud, de nieuwe complete set ligt al klaar. (en dat bij een niet echt rustige rijstijl)
RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: do apr 01, 2010 20:26
door David 156
Zo ik ben er weer
Het blijkt wel weer als je ff een paar dagen niet op het forum komt, dat je dan aardig wat mist.
Maar bedankt voor de reactie's.
De minimale dikte had ik ook al gecontroleerd

wat ik af wil draaien is alleen het randje waar
het roest opzit, ik dacht in eerste instantie dat de remblokken op waren, maar dat bleek dus
een verminderd remvermogen doordat de blokken maar op een klein gedeelte van de schijf
aangrepen.
Morgen even de schijven eraf

Re: RE: toch nog ff een remmen vraag 156
Geplaatst: do apr 01, 2010 21:42
door WhizzMan
Zo ik ben er weer
Het blijkt wel weer als je ff een paar dagen niet op het forum komt, dat je dan aardig wat mist.
Maar bedankt voor de reactie's.
De minimale dikte had ik ook al gecontroleerd

wat ik af wil draaien is alleen het randje waar
het roest opzit, ik dacht in eerste instantie dat de remblokken op waren, maar dat bleek dus
een verminderd remvermogen doordat de blokken maar op een klein gedeelte van de schijf
aangrepen.
Morgen even de schijven eraf

Je kan het doen, maar zoals mensen al zeggen, schijven zijn niet zo vreselijk duur en nieuwe zijn uiteindelijk toch fijner/beter dan afgedraaide.