Pagina 1 van 2

156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: do mar 25, 2010 12:47
door Engine
Zo af en toe duurt het lang voordat mijn JTD aanslaat. Motor draait gewoon goed en snel genoeg op de startmotor maar verder gebeurt er dan een paar seconden niets, ook duidelijk geen verbrandingen. Uiteindelijk slaat ie dan wel aan ineens en loopt ie verder gewoon goed. Heb al geprobeerd door alleen kort te starten en dan in meerdere pogingen. Maakt geen enkel verschil, lijkt wel of ie eerst een aantal omwentelingen moet hebben gehad voordat ie aan wil slaan.
Het is niet elke keer dat ik hem start en het is ineens ontstaan.

Ik krijg het idee dat hij eerst brandstofdruk moet opbouwen en dat er een kleine lekkage is die het injectiesysteem drukloos laat worden. Ben nog niet uitgebreid aan het kijken geweest. Iemand hier die dit verhaal bekend in de oren klinkt en mij wat zoekwerk kan besparen?

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: do mar 25, 2010 17:04
door Gtv4
Raildruk tijdens starten uitlezen zal wel uitkomst bieden.

Injectors willen wel eens druk verliezen.

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: vr mar 26, 2010 11:37
door giulia-tom
Inderdaad wat GTV4 zegt....Echter kan de centrale druk ook het probleem zijn (dus opvoerpomp in de tank). Dit heb ik hier al bij 1.9 maar vooral bij 2.4 diverse malen geconstateerd en verholpen.
Zelf nooit gedacht in het begin dat de opvoerpomp debet kan zijn aan een "slaande" motor. Als die pomp zegge 70% opbrengst geeft gaat ie heel raar gedrag vertonen.
Volgens mij is bij jou de kilometerstand aardig ingelopen dus wellicht injectoren eruit en checken? (reinigen en sproeibeeldcontrole)
Zal ie een stuk netter van gaan lopen!

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: zo mar 28, 2010 16:10
door Engine
Km stand is 345.000km, dus zou op zich kunnen ja.

Ik heb net even het sierdeksel eraf gehaald en kwam een verrassing tegen. Bij alle injectoren staat een kleine plas. Het is zwart maar ik heb toch al een aantal maanden last van een heel iets zwetende klepdeksel pakking. Zo erg als nu is het nooit geweest. Vermoed dat het een mengsel van diesel en motorolie is.

Voordat ik verder kon kijken begon het te regenen... eerst maar eens alle hoge druk leidingen iets aandraaien.

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: zo mar 28, 2010 16:40
door giulia-tom
Niet te erg vast hoor! Het materiaal is vrij zacht..
Ik zou gelijk de slangetjes van de retouren vervangen. Die willen uitharden en gaan lekken.

Re: RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: zo mei 02, 2010 22:57
door sanscorp
Niet te erg vast hoor! Het materiaal is vrij zacht..
Ik zou gelijk de slangetjes van de retouren vervangen. Die willen uitharden en gaan lekken.
Ik heb ook al een tijd last van moeilijk starten.
Het lijkt heel erg op lucht in de leiding.

Waar zit de opvoerpomp bij de alfa 156 JTD?
Ik wil deze graag controleren maar heb werkelijk geen idee waar en hoe!

Al het andere is al gecontroleerd, retourleiding vervangen en startdruk is goed (300bar tijdens stationair)

Alvast bedankt!

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: ma mei 03, 2010 07:47
door Engine
He, ik zag net jouw topic en kwam (en helaas komt) erg bekend voor.
Opvoerpomp zit in de tank, de opvoerdruk kan je ook meten door een drukmeter in te bouwen.

Bij mij is het helaas nog niet opgelost, maar ik moet nog gaan uitlezen. Ik heb het hele hoge druk en lage druk systeem nagelopen op een vorm van lekkage en niets gevonden, nadat ik die hoge druk leiding minimaal vaster kon zetten (zit nu net zo vast als de andere). Ik vermoed dat hij toch niet lek was. Verder heb ik een injector retour test gedaan (de retour van elke injector in een apart potje laten piesen) en ik kon na iets meer dan 5minuten draaien geen verschil zien. Ik heb (bij gebrek aan een drukmeter) ook een 3x gestart met de aansluiting van de injector retouren los. Dan spuit de opvoerpomp dus een deel van zijn brandstof eruit. Erg primitief maar de motor starte prima en liep zelfs prima stationair terwijl hij dus wel redelijk wat druk verloor. Helpt me alleen mijn vermoeden te sturen.

Ik wil nu gaan uitlezen wat mijn raildruk doet en ik vermoed dat het of de raildruksensor is of de raildrukregelklep. Die klep zou dicht moeten staan bij motor uit. Het lastige bij mij is dat ik nog steeds niet heb gevonden hoe ik het probleem oproep. Het gebeurt regelmatig maar nooit als ik er op echt op let en al helemaal niet als ik wil meten. Als ik het kan oproepen wil ik even met een bevriende werkplaats er samen naar kijken.

Re: RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: ma mei 03, 2010 09:00
door sanscorp
He, ik zag net jouw topic en kwam (en helaas komt) erg bekend voor.
Opvoerpomp zit in de tank, de opvoerdruk kan je ook meten door een drukmeter in te bouwen.

Bij mij is het helaas nog niet opgelost, maar ik moet nog gaan uitlezen. Ik heb het hele hoge druk en lage druk systeem nagelopen op een vorm van lekkage en niets gevonden, nadat ik die hoge druk leiding minimaal vaster kon zetten (zit nu net zo vast als de andere). Ik vermoed dat hij toch niet lek was. Verder heb ik een injector retour test gedaan (de retour van elke injector in een apart potje laten piesen) en ik kon na iets meer dan 5minuten draaien geen verschil zien. Ik heb (bij gebrek aan een drukmeter) ook een 3x gestart met de aansluiting van de injector retouren los. Dan spuit de opvoerpomp dus een deel van zijn brandstof eruit. Erg primitief maar de motor starte prima en liep zelfs prima stationair terwijl hij dus wel redelijk wat druk verloor. Helpt me alleen mijn vermoeden te sturen.

Ik wil nu gaan uitlezen wat mijn raildruk doet en ik vermoed dat het of de raildruksensor is of de raildrukregelklep. Die klep zou dicht moeten staan bij motor uit. Het lastige bij mij is dat ik nog steeds niet heb gevonden hoe ik het probleem oproep. Het gebeurt regelmatig maar nooit als ik er op echt op let en al helemaal niet als ik wil meten. Als ik het kan oproepen wil ik even met een bevriende werkplaats er samen naar kijken.
Helaas kan ik niets anders dan het probleem oproepen :P
Wel jammer dat ik daarmee alsnog geen diagnose kan stellen, ik heb zelf FiatECUscan en een interface kabel, de druk tijdens stationair is goed (300bar)
Tijdens het starten heb ik nog niet gemeten, maar de enige conclusie die ik hier uit kan trekken is dat de HD pomp in orde is..

Ik ga nu de retourleiding eens één voor één loshalen om te kijken wat de verstuivers doen.

Die raildruk regelklep kan je zeker niet controleren of deze gesloten is he? zal je hele injectierail uit elkaar moeten?

Ik ga nu de dealer bellen om te vragen of mijn auto nog 1x op de Examiner aangesloten kan worden, dan zie je net even wat meer data!
**EDIT** ik heb morgen ochtend 8:15 een afspraak staan.. hopelijk komt er nu meer uit!

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: ma mei 03, 2010 16:19
door Engine
Ik vergeet nog iets te vermelden;

Het probleem verergert langzaam doordat de motor die keren dat hij wel snel aanslaat ook vaker wat moeilijker start. Dan slaat hij wel aan maar neigt ie naar direct uitvallen (soms echt uitvallen soms alleen weer een dip in toeren). Zodra die daar doorheen is doet hij het weer prima.

Handige extra info: Ik start mijn JTD 2x per dag. Een keer 's ochtends en een keer aan het eind van de middag. In beide gevallen is de motor koud. Daarna draait ie zo'n 60 minuten (80% snelweg). Als hij moeilijk aanslaat is dat vaak 's middags. Het neigen tot afslaan net na starten speelt juist weer vaker mee 's ochtends. In het weekend rij ik er weleens kortere stukken mee en start ik vaker (soms wel eens een warme start) en dan is het moelijk aanslaan vaker aanwezig.

Dit weekend weer eens even naar de Ardennen geweest (Bergrennen kampioenschap wezen bekijken) en qua vermogen etc merk ik echt geen verschil met andere keren. Puur het starten is anders.

Re: RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: ma mei 03, 2010 16:29
door sanscorp
Ik vergeet nog iets te vermelden;

Het probleem verergert langzaam doordat de motor die keren dat hij wel snel aanslaat ook vaker wat moeilijker start. Dan slaat hij wel aan maar neigt ie naar direct uitvallen (soms echt uitvallen soms alleen weer een dip in toeren). Zodra die daar doorheen is doet hij het weer prima.

Handige extra info: Ik start mijn JTD 2x per dag. Een keer 's ochtends en een keer aan het eind van de middag. In beide gevallen is de motor koud. Daarna draait ie zo'n 60 minuten (80% snelweg). Als hij moeilijk aanslaat is dat vaak 's middags. Het neigen tot afslaan net na starten speelt juist weer vaker mee 's ochtends. In het weekend rij ik er weleens kortere stukken mee en start ik vaker (soms wel eens een warme start) en dan is het moelijk aanslaan vaker aanwezig.

Dit weekend weer eens even naar de Ardennen geweest (Bergrennen kampioenschap wezen bekijken) en qua vermogen etc merk ik echt geen verschil met andere keren. Puur het starten is anders.
Ik zou in jouw geval eerst eens kijken of er foutcodes in de computer staan.
Er is bij mij 1 injector die wat meer druppelt dan de andere 3 maar weet niet zeker of dit het hele probleem veroorzaakt.

Graag jullie feedback hierover.

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: di mei 04, 2010 10:52
door Engine
Als je met druppelen bedoeld bij de retour test dan houd het in dat die injector al verslechterd is. Een van de oorzaken van weglekken van druk kan namelijk zijn dat een injector open blijft staan, wat ie kan gaan doen als hij slechter wordt. Tijdens rijden merk je het (nog) niet vanwege allerlei leer/compensatie functies. Je zou eens moeten kijken of je de cylinder balans meetresultaten kan uitlezen. Dat zou die injector dan moeten bevestigen.
Lijkt erop dat een injector het probleem is.

Re: RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: di mei 04, 2010 10:59
door sanscorp
Als je met druppelen bedoeld bij de retour test dan houd het in dat die injector al verslechterd is. Een van de oorzaken van weglekken van druk kan namelijk zijn dat een injector open blijft staan, wat ie kan gaan doen als hij slechter wordt. Tijdens rijden merk je het (nog) niet vanwege allerlei leer/compensatie functies. Je zou eens moeten kijken of je de cylinder balans meetresultaten kan uitlezen. Dat zou die injector dan moeten bevestigen.
Lijkt erop dat een injector het probleem is.
Ikzelf kan het helaas niet uitlezen.
Aangezien de auto niet start kan ik hem ook niet naar de dealer brengen :)
Slepen gaat niet omdat het sleepoog afgebroken is! :@

zit allemaal lekker mee....

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: wo mei 05, 2010 11:40
door sanscorp
Gelukkig sloeg de auto vanmorgen wel aan (na enig aandringen)

Bij de dealer hebben ze de Hogedrukpomp uitgelezen, deze geeft rond de 100 bar i.p.v. 300 die hij nodig heeft om te starten.

Nu is er 1 ding dat ik niet snap:
Hoe kan de pomp tijdens het starten niet genoeg druk opbrengen maar als de auto eenmaal loopt wel??

Het advies is om de pomp te vervangen: weet één van jullie hoeveel uur werk hier voor staat?
Ik weet wat de procedure is, kan het helaas niet zelf doen omdat ik te weinig kennis en gereedschap heb.

Klik op de link om de procedure te bekijken:
http://www.studio-lahaye.nl/hdpomp.pdf

Graag hoor ik jullie inschatting qua tijd!

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: do mei 06, 2010 17:52
door sanscorp
Na het uitlezen van de auto was de conclusie dat de hogedrukpomp defect was.
Op aanrader van D.A.P. Dieselservice (Hilversum) heb ik toch nog een retour test gedaan.

Hieruit bleek dat in ieder geval 1 verstuiver/injector defect was.
Het advies was om ze alle 4 even te demonteren en te laten testen (voor maar € 17,50 p.s.!)

Helaas had ik geen ervaring met verstuivers uitbouwen, dus de auto gelukkig nog aan de praat gekregen en richting Hilversum gereden.
Hier heeft DAP diesel service mij uitgelegd hoe ik ze los kan halen.
De laatste 2 kreeg ik helaas niet los en deze hebben ze los gehaald voor mij.

Daarna zijn ze meteen getest en bleek dat mijn vermoeden klopte.
1 verstuiver was helemaal lek!

Gelukkig hadden ze mijn type nog op voorraad, helemaal netjes gereviseerd; nieuwe ringen, nieuwe nozzle, gezandstraald, zag er keurig uit!
Nadat de test klaar was heb ik de auto weer in elkaar gezet en 3x raden, hij startte in één keer! :D

Ik ben weer helemaal blij en ben zeer te spreken over D.A.P. Diesel service, snel, zeer vriendelijk en ruime kennis van dieselsystemen.
In totaal (testen en een gereviseerde injector) heeft het mij 250 euro gekost, valt mij erg mee in ieder geval.

Nu maar weer lekker genieten van mijn Bella, bedankt voor alle input hier op het forum!

RE: 156 JTD slaat soms moeilijk aan

Geplaatst: do mei 06, 2010 19:47
door Engine
He mooi zo. Mooi dat jouw probleem is opgelost. Ik was nog aan het nadenken hoe de de dealer tot de conclusie was gekomen dat de hogedrukpomp stuk was. Wil niet zomaar een bedrijf afvallen maar kon het me al niet voorstellen.
Ik probeer via SanderQV uitlees appratuur te bestellen en wil dan een keer starten en daarbij de rail druk monitoren. Typisch dat we allebei dezelfde klacht hadden maar het lijkt tot nu toe met een andere oorzaak.