Fan blijft loeien, wat is er stuk?
Geplaatst: zo mar 21, 2010 22:56
Onder het mom van: "Gisteren deed ie het nog".
Bij het starten van de SZ o.a. (Alfa 75 techniek) en het warm rijden komt de motor netjes op temperatuur (op de aanwijzer 90 graden).
Je ziet dan de thermostaat open gaan (aanwijzer duikt terug naar 65 - 70 graden) en de temperatuur stabiliseert op ongeveer 85 graden op de aanwijzer.
Bij stadsverkeer springt de fan in op 95 graden (duidelijk hoorbaar).
Alleen stop de fan niet meer. Ik zie de temperatuur dalen, maar de fan blijft loeien.
Als ik het elektrisch schema bestudeer, dan zie ik dat de fan wordt aangestuurd door:
- L6 Thermisch contact (rechtsonder de radiator), deze geeft een signaal naar
- I1 Relais met 30A zekering (rechtsboven motorruimte) die de fan van stroom voorziet.
Blijkbaar blijft het relais actief.
Kan ik snel een bepaalde controle uitvoeren om één van de twee aan te wijzen of uit te sluiten. Ik vermoed dat het L6 het thermisch contact is.
In mijn la ligt een aantal standaard relais met dezelfde schakeling maar zonder 30A zekering. Kan ik die toch even gebruiken om te testen?
Of is het mogelijk toch iets anders?
Als de motor eenmaal warm wordt uitgeschakeld en binnen een uur weer wordt gestart dan begint de fan al te loeien voordat de startmotor wordt geactiveerd.
De volgde dag herhaalt bovenstaande zich.
Bij het starten van de SZ o.a. (Alfa 75 techniek) en het warm rijden komt de motor netjes op temperatuur (op de aanwijzer 90 graden).
Je ziet dan de thermostaat open gaan (aanwijzer duikt terug naar 65 - 70 graden) en de temperatuur stabiliseert op ongeveer 85 graden op de aanwijzer.
Bij stadsverkeer springt de fan in op 95 graden (duidelijk hoorbaar).
Alleen stop de fan niet meer. Ik zie de temperatuur dalen, maar de fan blijft loeien.
Als ik het elektrisch schema bestudeer, dan zie ik dat de fan wordt aangestuurd door:
- L6 Thermisch contact (rechtsonder de radiator), deze geeft een signaal naar
- I1 Relais met 30A zekering (rechtsboven motorruimte) die de fan van stroom voorziet.
Blijkbaar blijft het relais actief.
Kan ik snel een bepaalde controle uitvoeren om één van de twee aan te wijzen of uit te sluiten. Ik vermoed dat het L6 het thermisch contact is.
In mijn la ligt een aantal standaard relais met dezelfde schakeling maar zonder 30A zekering. Kan ik die toch even gebruiken om te testen?
Of is het mogelijk toch iets anders?
Als de motor eenmaal warm wordt uitgeschakeld en binnen een uur weer wordt gestart dan begint de fan al te loeien voordat de startmotor wordt geactiveerd.
De volgde dag herhaalt bovenstaande zich.